دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

54 مركز توانبخشی خراسان رضوی در خدمت افراد دارای سندرم داون
 
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی، دكتر مسعود فیروزی با بیان اینكه تقریبا 10 درصد مجوزهای سقط جنین دارای معلولیت، مربوط به جنین های دارای نشانگان داون است، گفت: برآورد كلی این است كه نیم در هزار متولدین، دارای این بیماری هستند و همكاران ما در بخش ژنتیك، در تلاشند كه با مشاوره و آزمایشات ژنتیك، از بروز این گونه تولدها پیشگیری كنند اما آماری از تعداد مبتلایان به سندرم داون در استان در دست نداریم و برآوردها بیشتر تخمینی است.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی خاطر نشان كرد: در حال حاضر، تدوین شناسنامه ژنتیك برای تمام خانواده های تحت پوشش بهزیستی در جریان اجرا است و به جز خانواده های دو و تك معلولی، بقیه خانواده های تحت پوشش، مورد بررسی ژنتیكی قرار گرفته اند.

وی گفت: امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم كلیه خانواده های دارای عضو معلول را در سال آینده مورد بررسی ژنتیكی قرار دهیم كه دست كم در این خانواده ها از بروز تولد دارای معلولیت، پیشگیری كنیم.

فیروزی اظهار كرد: امیدواریم كه تمام كسانی كه می خواهند ازدواج كنند یا بچه دار شوند به موقع از مشاوره ژنتیك بهره مند شوند تا شاهد تولد نوزادان دارای معلولیت نباشیم.

سرپرست بهزیستی خراسان رضوی  افزود: در خراسان رضوی، هیچ عدد و رقم قابل استنادی به جز آنچه در موارد ختم بارداری از طریق آزمایشات ژنتیك مشخص می شود نداریم و آن عدد همان طور كه گفته شد حدود 10 درصد سقط ها را تشكیل می دهد.

وی اضافه كرد: به جهت اینكه همه خانواده ها و زوجین برای مشاوره و آزمایش ژنتیك به بهزیستی مراجعه ندارند بنابراین آماری كه ما از ختم بارداری یا سقط درمانی داریم، محدود به مراجعات بهزیستی است.

فیروزی ادامه داد: مراكز توانبخشی روزانه تحت نظارت بهزیستی در استان، همگی پذیرای افراد دارای سندرم داون هستند و خدمات آموزشی، كاردرمانی، گفتار درمانی و روان شناختی به آنان ارائه می كنند.

طبق گفته سرپرست بهزیستی خراسان رضوی، 54 مركز توانبخشی روزانه به افراد دارای سندرم داون  این استان خدمات می دهند و 110 بیمار سندرم داون در این مراكز تحت آموزش و درمان هستند.

21 ماه مارس مصادف با اول فروردین ماه، روز جهانی سندرم داون نام گرفته است. سندرم داون كه در گذشته مونگولیسم نیز نامیده می شد، یك بیماری ژنتیكی است كه به دلیل حضور تمام یا بخشی از یك كروموزم اضافی در جفت كروموزم بیست و یك به وجود می آید. نام این سندرم از نام یك پزشك انگلیسی به نام جان لانگدان داون گرفته شده است كه برای اولین بار این سندرم را توصیف كرد؛ این بیماری دارای علایم مختلف از جمله  ناهنجاری های عمده و یا خفیف در ساختار یا عملكرد ارگان ها می باشد. از جمله علایم عمده و زودرس كه در تقریباً همه بیماران مشاهده می شود وجود مشكلات یادگیری و نیز محدودیت و تاخیر رشد و نمو می باشد. افراد مبتلا به سندرم داون توان ذهنی پایین تر از حد میانگین دارند و به طور معمول دچار ناتوانی ذهنی خفیف تا متوسط هستند. تعداد كمی از مبتلایان به سندرم داون دچار ناتوانی شدید ذهنی هستند.

انتهای پیام/ 70068
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۳:۴۲ - ۳۰/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۶۹