دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

اقدامات جهادی اساتید و دانشجویان علوم پزشكی/ از درمان رایگان بیماران تا فعالیت های عمرانی
 
حوزه تشكل های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ این روزها بسیاری از مردم مناطق محروم شاهد حضور گروه هایی از اساتید و دانشجویان هستند كه به صورت رایگان و جهادی برای كمك به نیازمندان تلاش می كنند، گروه هایی كه نوروز به جای استراحت و استفاده از تعطیلات كیلومترها سفر می كنند، میان محرومان می روند و با شور و اشتیاق صحنه های زیبا را خلق می كنند.

در همین راستا گروه جهادی منتظران مصلح (عج) بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی هم نوزدهمین اردوی جهادی خود را در روستاهای محروم شهرستان مارگون استان كهگیلویه و بویراحمد برگزار كرده است، این اردوی جهادی از اسفند 99 آغاز شده و تا فروردین 1400 ادامه خواهد داشت.

 



 

در این حركت جهادی مجموعاً 81 نفر از اساتید، فارغ التخصیلان، دانشجویان و... در قالب بخش های غربالگری (پزشكی، پرستاری، مامایی و بینایی سنجی)، درمانگاه تخصصی (پزشكی، داروخانه و فیزیوتراپی)، دندانپزشكی، سازندگی، فرهنگی و هدایت تحصیلی، 6 روستای این منطقه با حدود 400 نفر جمعیت را تحت پوشش قرار دادند.

منطقه تحت پوشش جزء مناطق آبی بوده و ضمن رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی، از شركت كنندگان در این حركت تست كرونا گرفته شد.

فعالیت های مختلف گروه جهادی

تیم درمانی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) در دو بخش هوم ویزیت (home visit) و درمانگاه به فعالیت پرداخت. كار تیم های هوم ویزیت از 27 اسفند ماه 99 در قالب سه تیم هوم ویزیت (متشكل از یك پزشك، یك پرستار خانم و یك پرستار آقا)، دو تیم فیزیوتراپی، یك تیم مامایی و یك تیم بینایی سنجی آغاز شد.

 



 

تیم های هوم ویزیت با رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خانه روستاییان حضور یافته و اعضای خانواده را معاینه و غربالگری  ( تست قند خون، فشار خون و...) كردند.

 ​تیم مامایی 

تیم مامایی این گروه جهادی هم تا 30 اسفند ماه در روستای كلوار حضور داشت و بیماران ارجاعی را معاینه كرد و در روزهای آتی به درمانگاه جهادی مستقر در روستای چال كلگه اعزام خواهد شد. این گروه ضمن تهیه نمونه پاپ اسمیر از بیماران غربال شده آن را به آزمایشگاه ارجاع داد.

 



 

بر اساس این گزارش در طول اردو مجموعاً حدود شش روستای كلوار با 39 خانوار، شاه غالب با 20 خانوار، سیلاب با 20 خانوار، برآفتاب با 12 خانوار، چال كلگه با 30 خانوار و خرم راه با 30 خانوار مورد پایش و بررسی قرار گرفتند.

سپس در روزهای 30 اسفند و 1 فروردین یك درمانگاه با حضور 3 نفر تیم پزشكی، یك ماما و دو فیزیوتراپ در درمانگاه چال كلگه و با همكاری درمانگاه سیار بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) راه اندازی شد.

 



 

در این درمانگاه بیماران ارجاعی توسط تیم های هوم ویزیت مورد معاینه دقیق، تجویز دارو و اقدامات تكمیلی قرار گرفتند. برخی از بیماران نیز با بیماری های تشخیص داده شده و یا بیماری های پیگیری نشده با درجات ارجاع بیمارستانی مشخص شدند.

گفتنی است اطلاعات غربال شده توسط تیم های هوم ویزیت در قالب شناسنامه سلامت و با تعیین وضعیت ارجاع به بیمارستان جمع آوری شد.

تیم دندانپزشكی

تیم دندانپزشكی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) در قالب دو درمانگاه اطفال و بزرگسال و با حضور 23 نفر از اساتید، متخصصان، فارغ التحصیلان و دانشجویان به فعالیت پرداخت.

 



 

این گروه در مجموع 199 نفر از بیماران را معاینه و درمان كرد، ارائه خدمات فلوراید تراپی، كشیدن دندان دائمی و شیری، ترمیم دندان، جرم گیری، درمان پالپ دندان شیری، عصب كشی، و گرفتن عكس های رادیوگرافی از خدماتی بود كه تیم جهادی به نیازمندان ارائه كرد.

گفتنی است در طول 4 روز كاری حركت جهادی، تمام كودكان روستاهای شاه غالب، كلوار و سیلاب تحت معاینه دندانپزشكی قرار گرفته و آموزش بهداشت دهان و دندان به مادران و كودكان این روستاها داده شد.

 



 

هم چنین برای تمامی كودكان و نوجوانان روستاهای تحت پوشش تیم جهادی، مسواك، خمیر دندان و نخ دندان توزیع و پرونده دندانپزشكی برای مردم روستاهای تحت پوشش تشكیل شد.

 



 

تیم سازندگی

تیم سازندگی گروه جهادی منتظران مصلح (عج) هم از روز 26 اسفند ماه در روستای خرم راه دهستان زیلائی شهرستان مارگون مشغول به كار شد.

تعداد اعضای تیم سازندگی 14 نفر، شامل 1 مهندس عمران، 2 بنا، 1 نقاش و 10 نیروی كارگر بود.

 



 

پروژه این تیم در نوزدهمین حركت جهادی گروه منتظران مصلح (عج) تكمیل مسجد امام رضا (ع) روستای خرم راه بود.

حفر كانال لوله كشی و جای گذاری لوله آب مسجد، رنگ آمیزی و نصب 6 عدد درب و پنجره، 55 متر كاشی كاری، سیمان كاری دیوارهای مسجد، انجام پروژه زیرسازی جهت موزاییك كاری كف مسجد از اقداماتی بود كه توسط این گروه انجام شد.

تیم هدایت تحصیلی:

یكی از اقدامات صورت گرفته در این اردو، ارائه كمك های تحصیلی به دانش آموزان نیازمند بود.

تیم هدایت تحصیلی این گروه كه برای نخستین بار در این حركت جهادی راه اندازی شده بود دو گروه هدف را مورد بررسی قرار داد.

 



 

در همین راستا در مقطع پایه طی گفت وگو های انجام شده با مدیران و مسئولان مدارس روستاهای سیلاب، شاه غالب، كلوار و خرم راه اقداماتی همچون، نیازسنجی مدارس از لحاظ ابزار آموزشی و تأمین این موارد پس از جمع بندی مسئولان مربوطه، هدف گذاری برای آزمون های ورودی تیزهوشان و نمونه دولتی در مقاطع ششم و نهم از طریق آگاهی بخشی و آموزش دانش آموزان و پیگیری مداوم و تأمین ملزومات مورد نیاز مانند كتب درسی مربوطه و بحث در مورد اهمیت انتخاب رشته تحصیلی در مقطع نهم و آمادگی دانش آموزان برای انتخاب رشته صحیح و استعدادیابی توسط معلمان در طول دوران تحصیلی انجام شد.

در حوزه كنكور در مجموع 15 دانش آموز مستعد در رشته انسانی و 4 دانش آموز در رشته تجربی از روستاهای شاه غالب، كلوار، سیلاب، برآفتاب، بروك و خرم راه شناسایی شده و مواردی چون تهیه كتب كمك آموزشی، مشاوره و پیگیری دانش آموزان تا زمان كنكور و تسهیل در روند ثبت نام دانش آموزان در آزمون های آزمایشی در نظر گرفته شد.

هم چنین در طول این حركت جهادی 100 بسته نوشت افزار به دانش آموزان مقاطع مختلف اهدا شد.

كمك مؤمنانه:

با توجه به شرایط سخت تری كه در آستانه سال جدید و شیوع ویروس كرونا برای اقشار مستضعف منطقه ایجاد شده بود، توزیع بسته های كمك مؤمنانه نیز در برنامه های این حركت جهادی قرار گرفت.

 



 

با جمع آوری كمك خیرین عزیز، در مجموع 100 بسته معیشتی  و بهداشتی به ارزش مجموعاً 500 میلیون ریال در بین اهالی روستاهای شاه غالب، سیلاب، كلوار و برآفتاب شهرستان مارگون توزیع شد.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۱:۱۶ - ۰۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸