دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

از توقف صدور دفترچه های بیمه تا سطح بندی مراكز درمانی
 
سازمان تامین اجتماعی حدود 28 اقدام مهم در سال 1399 در حوزه درمان را به سرانجام رسانده و اجرایی كرده است كه پیگیری و اجرای نسخه نویسی الكترونیك، توقف صدور دفترچه های بیمه درمان كاغذی و ارائه خدمات درمانی به صورت ویژه به بیماران كرونایی از جمله آنهاست.
از توقف صدور دفترچه های بیمه تا سطح بندی مراكز درمانی به گزارش ایسنا، سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه صدور دفترچه بیمه درمان كاغذی را متوقف كرد و از آن تاریخ مراجعه به پزشك و مراكز درمانی و احراز هویت بیمه شدگان از طریق ارائه كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه بیمه امكان پذیر است.

طرح حذف دفترچه های بیمه كاغذی و نسخه الكترونیك دو طرح جداگانه هستند كه به موازات یكدیگر پیش می روند و هردو یك هدف را دنبال می كنند.

مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره می گوید: نسخه نویسی و حذف كاغذ از فرایند درمان در سازمان تامین اجتماعی از چندسال قبل در مراكز درمانی تابعه آغاز و موفقیت آمیز بوده است و گام های بعدی برای استقرار طرح در تمام مراكز درمانی دولتی و خصوصی كه الزام قانونگذار بود برداشته و مقدمات آن از چندماه قبل شروع شد. از خرداد1399 تمدید اعتبار دفترچه ها غیرحضوری شد و روش های استعلام شش گانه ساده است. گام جدی دیگر ابتدای آبان ماه بود كه اعلام كردیم امكان نسخه نویسی الكترونیك در تمام مراكز درمانی و پاراكلینیك ها به دو طریق وجود دارد، یا مراكز به سامانه ما متصل می شدند و یا در سامانه خود سازمان وارد شده و نسخه می نوشتند.

وی افزود: بعد از آن اصلاح فرایندها روزانه انجام می شد تا ابتدای اسفند 99 كه اعلام كردیم دفترچه جدید چاپ نمی كنیم. به این ترتیب با وضعیت های مختلفی مواجهیم. نخست نسخه نویسی با ارائه كارت ملی است و فرد می تواند دفترچه داشته باشد یا نداشته باشد. وضعیت دوم مربوط به زمانی است كه پزشك امكان و یا تمایل نسخه نویسی ندارد در این صورت یا پزشك در برگه های باقی مانده دفترچه نسخه می نویسد و یا در سربرگ خودش دارو را تجویز می كند. لذا دفترچه تا وجود دارد و برگه دارد، معتبر است.

سازمان تامین اجتماعی از ابتدای اسفند با توقف تولید دفترچه های جدید كاغذی، گام مهمی را به سمت اجرای نسخه نویسی الكترونیك و تشكیل پرونده الكترونیك سلامت ایرانیان برمی دارد.

در كنار توقف صدور دفترچه های بیمه درمان كه می توان گفت مهمترین اقدام سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان در سال گذشته بوده است، در ادامه مروری اجمالی بر دیگر اقدامات این سازمان در حوزه مذكور خواهیم داشت:

1- تدوین و اجرای نظام سطح بندی مراكز در سه محور اساسی سطح ­بندی خدمات بستری، سطح­ بندی مراكز درمانی سرپایی و سطح ­بندی تجهیزات پزشكی پیشرفته به منظور برقراری عدالت در دسترسی بیمه شدگان عزیز تامین اجتماعی به خدمات مورد نیاز

2- توسعه فناوری اطلاعات در راستای تسهیل و روان سازی فعالیت­های مرتبط با ذینفعان نظیر برنامه نسخه الكترونیك

3- تدوین ضابطه مدیریت تعارض منافع در بخش درمان و ارسال به مبادی ذی­ربط به منظور اخذ تایید

4- مدیریت بحران و برنامه ­ریزی جهت مقابله با اپیدمی ویروس كرونا در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی

5- در شش ماهه سال جاری تعداد 378 مركز درمانی ملكی شامل 70 بیمارستان، پنج مركز جراحی محدود، پنج مركز دندانپزشكی مستقل، 83 پلی كلینیك تخصصی، 121 درمانگاه تخصصی ، یك مركز طب سالمندان و 90 درمانگاه عمومی به جمعیت بیمه شده سازمان تامین اجتماعی خدمات درمانی ارائه كرده است.

6- بیش از 43 میلیون (43،606،419) مراجعه سرپایی به مراكز درمانی ملكی در شش ماهه اول سال 99 صورت پذیرفته است كه بیش از 23 میلیون (23،408،861) از این مراجعات، دریافت خدمت ویزیت از پزشكان عمومی، دندانپزشك، متخصص و فوق تخصص بوده است.

7- تعداد 302 هزار و 614 نفر در شش ماهه اول سال 99 در بیمارستان ها و مراكز جراحی محدود سازمان تامین اجتماعی بستری و خدمت دریافت كرده اند.

8- تعداد 164 هزار و 719 مورد جراحی در مراكز بستری در شش ماهه اول سال گذشته انجام پذیرفته است.

9- تعداد 58 هزار و 555 زایمان در شش ماهه اول سال قبل در 61 بیمارستان ملكی انجام پذیرفته است كه 43.8درصد آنها به روش سزارین انجام پذیرفته است.

10- پذیرش و ارائه خدمات كلینیكی، پاراكلینیكی و بستری به بیش از 93 هزار بیمار بستری مبتلا به بیماری ویروس كرونا از بهمن سال 1398 در مراكز بستری مراكز درمانی ملكی

11- ساماندهی و عدالت در پرداخت مطالبات موسسات طرف قرارداد دانشگاهی و غیر دانشگاهی

12- نیازسنجی، احصای عناوین و تدوین شرح خدمات و انتظارات اولویت های پژوهشی معاونت درمان و اجرای فعالیت ­های پژوهشی در حوزه­ معاونت درمان شامل اجرای طرح­ های پژوهشی منتخب، مشاركت فعال در جلسات كمیته پژوهشی و مدیریت دانش سازمان، ایجاد بانك اطلاعاتی پژوهشگران درحوزه سلامت و...

13- شناسایی رویه ها و فرآیندهای نیازمند بهبود حوزه درمان و مشاركت در اجرای برنامه های بهبود

14- ارزیابی زیرساخت راه اندازی واحد بازتوانی قلبی در بیمارستان های منتخب سازمان

15- اجرای پایلوت موفق برنامه نرم افزار بانك خون و پیگیری جهت پیاده سازی آن در بخش بانك خون واحدهای آزمایشگاهی تمامی مراكز بیمارستانی سازمان

16- بررسی وضعیت فعالیت مراكز درمانگاهی از نظر شیفت و ساعت فعالیت

17- بازخوانی سالیانه تجهیزات پزشكی سرمایه­ای و صدور مجوزهای خرید مربوطه

18- نیازسنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشكی در راستای پیشگیری از شیوع ویروس 19-Covid

19- راهبری و اجرای برنامه های عملیاتی نظیر تامین تجهیزات پزشكیHigh Tech ، تجهیزات پزشكی تصویربرداری )ارتقاء آنالوگ به دیجیتال(و تامین آمبولانس های مراكز درمانی تابعه، ادامه استاندارد سازی بخش های اورژانس، LDR و CSSD بیمارستانهای منتخب ، پیشگیری از حریق و...

20- راه ­اندازی دستگاه سی تی اسكن 16 اسلایس در بیمارستان­های خاتم الانبیا (ص)گنبد و بیمارستان زاهدان در راستای به­روزآوری تجهیزات و امكانات تشخیصی درمانی

21- بازنگری نهایی جداول تعیین میزان نقص عضو و ازكارافتادگی

22- بازنگری تعرفه اقلام اورتز و پروتز

23- بازنگری جداول بیماری ها و محدوده استراحت های پزشكی

24- توسعه سامانه كمیسیون ها و شوراهای پزشكی و پزشكان معتمد

25- ارسال مكانیزه اطلاعات آرای كمیسیون های پزشكی به واحدهای مستمری شعب (در 80درصد شعب عملیاتی شده است) و سیستم محاسبه و پرداخت حق الزحمه پزشكان معتمد 90درصد عملیاتی شده است.

26- راه اندازی بایگانی الكترونیك متمركز مدارك پزشكی، آرا و اسناد مرتبط با كمسیونهای پزشكی

27- طراحی الگوی مراقبت و ارزیابی سلامت سالمندان و تشكیل پرونده سلامت سالمندان و اجرای آزمایشی آن در 3 مركز درمانی شهر تهران با رویكرد اجرای ویزیت جامع سالمندی و پایش مستمر سطح سلامت سالمندان تحت پوشش

28- برنامه ریزی جهت راه اندازی كلینیك های فشارخون و دیابت در مراكز ملكی

به گزارش ایسنا، همچنین بر اساس اعلام مدیركل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی در حوزه درمان بیماران كرونا تا پایان شهریور سال 1399، حدود 3000 میلیارد تومان برای درمان مستقیم هزینه شده است و بیمه شدگان این سازمان هیچ هزینه ای بابت درمان پرداخت نمی كنند. درمان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در بخش سرپایی و بستری به صورت رایگان است و تعرفه درمانی سایر بیمه شدگان نیز بر اساس تعرفه دولتی خواهد بود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۳۴ - ۰۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۱