دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

برنامه های كلان دانشگاه در سال جدید (1)/ مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید، معرف مرجعیت دانشگاه در این حوزه است
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

برنامه های كلان دانشگاه در سال جدید (1)/ مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید، معرف مرجعیت دانشگاه در این حوزه است

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با اعلام برنامه های كلان دانشگاه در سال 1400، گفت: روزهای پایانی سال گذشته، با صدور ابلاغ مقام عالی وزارت بهداشت و سپردن مسئولیت " رصدخانه اجتماعی در كووید 19"، به اینجانب و دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی همزمان شد، و همانطور كه در متن این ابلاغ آمده، این انتصاب معرف قبول مرجعیت علمی دانشگاه در حوزه سلامت اجتماعی، و معرف اعتماد مقام وزارت به دانشگاه و بنده بوده كه باعث افتخار است.

دكتر خانكه در آستانه ولادت امام زمان (عج) و عرض تبریك این عید بزرگ به همه دانشگاهیان، افزود: این ابلاغ، مسئولیت سنگینی را بعهده ما گذاشته است و براساس آن، از ما خواسته شده كه مطالعاتی را برای بررسی ابعاد اجتماعی كووید، بررسی مداخلات ملی در حوزه اجتماعی، و برای بررسی فرآیند واكسیناسیون و جمع بندی نظر مردم داشته باشیم، ضمن آنكه با مشخص كردن چالش ها، برای تولید شواهد علمی در حوزه سلامت اجتماعی و دستیابی به راهكارها بمنظور تصمیم گیری بهتر سیاستگذاران ملی تلاش كنیم.

وی در گفت وگو با خبرنگار وبدای دانشگاه، صدور این ابلاغ را آغاز طلیعه جدیدی در دانشگاه دانست و تاكید كرد: از این زمان، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مرجع و رصدخانه سلامت اجتماعی كشور است و درحالی كه بیش از 75 درصد عوامل موثر بر سلامت در جامعه وجود دارند، این توفیق بزرگی است كه وزارت بهداشت، این دانشگاه را مرجع حوزه سلامت اجتماعی می شناسد تا این عوامل را مورد بررسی قرار بدهد.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 ، تصریح كرد: بنابر این لازم است كه همه گروه های آموزشی و مراكز تحقیقاتی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به این خودباوری برسند، و با تهیه نقشه راه ، در این مسیر حركت كنند. دانشجویان دكتری و فوق لیسانس ترغیب بشوند كه در حوزه های اجتماعی فعالیت كنند، هم اكنون با اولویت " كووید " كه مساله ملی است و بعد از آن، در زمینه موضوعات دیگر، به بررسی و ارزیابی تعیین كننده های اجتماعی سلامت بپردازند.

دكتر خانكه، یادآوری كرد: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افتخار دارد كه یكی از اولین مراكز تحقیقات تعیین كننده های اجتماعی سلامت را تاسیس كرده، و اولین مركز مطالعات مربوط به سوء مصرف مواد، و تنها مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا كشور در این دانشگاه فعالیت دارد، و افتخار می كند كه مرجع سیاستگذاری در حوزه سالمندی است.

وی افزود: بنابراین، وجود مراكز تحقیقات رفاه اجتماعی، تحقیقات مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت، و وجود مراكز تحقیقات مرتبط ، گروه های آموزشی از وزارت علوم تا وزارت بهداشت و تلفیق و همگرایی علوم مختلف مرتبط با سلامت در این دانشگاه، فرصت منحصربفردی را ایجاد كرده تا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بتواند علاوه بر مرجعیت علمی و سیاستگذاری در حوزه سلامت اجتماعی، در حوزه های علوم توانبخشی و سلامت در حوادث و بلایا نیز مرجع علمی و سیاستگذاری باشد.

رئیس دانشگاه در ترسیم برنامه دانشگاه مربوط به ابلاغ مقام عالی وزارت، همچنین گفت: بزودی كمیته ملی و دبیرخانه مربوط به حوزه سلامت اجتماعی شكل می گیرد و مطالعات مربوط به چهار حوزه مورد تكلیف دانشگاه، مداخلاتی كه لازم است و تولید شواهد علمی آغاز می شود.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 افزود: سعی خواهد شد كه از ظرفیت همه دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت كه مرتبط با حوزه سلامت اجتماعی هستند، سازمان های درگیر با موضوع كووید، و تجارب ملی و بین المللی كمك گرفته شود، تا ستاد ملی كرونا بتواند با استفاده از شواهد علمی در حوزه سلامت اجتماعی، مداخلات خودش را برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی كند.

دكتر خانكه، اظهارداشت: خیلی از مداخلاتی كه تاكنون پیرامون موضوع كووید انجام شده، مثل محدودیت ها، بستن مدارس، دانشگاه ها، و محدودیت مشاغل، به هیچ وجه تاثیرات اجتماعی آنها ارزیابی نشده، تاثیرات اجتماعی پاندمی كووید در گروه ها و طبقات مختلف اجتماعی در كشور ارزیابی نشده، ما نمی دانیم كه كووید چقدر فقر را تشدید كرده، چقدر فاصله طبقاتی را تشدید كرده، نمی دانیم كه كووید در گروه های مختلف، چه تاثیری داشته، نمی دانیم كه روابط اجتماعی چگونه تغییر كرده، و بسیاری مسایل دیگر كه باید مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرند.

وی افزود: انتظار می رود با راه افتادن این رصدخانه، ان شاالله مطالعات و استخراج شواهد انجام بشود و مدیران ارشد با استفاده از این شواهد بتوانند تصمیمات بهتری گرفته و مدیریت بهتری در این حوزه داشته باشند.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در بخش های دوم و سوم این گفت وگو، به ارائه دیگر برنامه های كلان دانشگاه در سال جدید پرداخت كه متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

ادامه دارد ...

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۴:۵۳ - ۰۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲