دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

هشتم فروردین ماه و آخرین خبرهای كرونایی استان ها
 
استان ها- ایرنا- روند مراجعه بیماران مشكوك مبتلا به كرونا با آغاز تعصیلات و سفرهای نوروزی رو به افزایش است و بنا بر اعلام مسوولان تعداد شهرهایی كه به رنگ قرمز و نارنجی درآمده اند، بالا رفته است.
هشتم فروردین ماه و آخرین خبرهای كرونایی استان ها استان ها- ایرنا- روند مراجعه بیماران مشكوك مبتلا به كرونا با آغاز تعصیلات و سفرهای نوروزی رو به افزایش است و بنا بر اعلام مسوولان تعداد شهرهایی كه به رنگ قرمز و نارنجی درآمده اند، بالا رفته است.

با كاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روزهای پایانی سال 99 رسیدن به این شرایط و درگیر شدن تعداد بیشتری از افراد با ویروس كرونا قابل پیش بینی بود و نگران كننده تر اینكه اطلاع از وضعیت موجود، به هیچ وجه برای كاهش سفرهای نوروزی و رعایت موارد بهداشتی بازدارنده نبوده است.

مسوولان بهداشت و درمان در استان های مختلف این روزها از افزایش مراجعه مردم به مراكز درمانی و بستری شدن عده ای در بخش مراقبت های ویژه ابراز نگرانی كرده و سفرها، دید و بازدیدها و كاهش استفاده از ماسك و مواد ضدعفونی كننده را عامل اصلی دانسته و همچنان هشدار می دهند بی توجهی به این موارد نتیجه ای جز شیوع بیشتر و مرگ و میر به دنبال ندارد.

بر اساس اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا از هفته های قبل پیش بینی شده بود كه با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری كرونا افزایش می یابد و اكنون در اكثر استان ها شاهد روند صعودی بیماری هستیم.

علیرضا رییسی با بیان اینكه اكنون میزان رعایت پروتكل های بهداشتی به 56 درصد رسیده كه زنگ خطر بزرگی است، اظهار داشت: شهرهای قرمز از تعداد 9 شهر در 25 اسفند به 23 شهر و شهرهای نارنجی از 31 شهر به 44 شهر افزایش یافته، همچنین اكنون 287 شهرستان در وضعیت زرد و 94 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در این شرایط و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است.



این روزها كه مقصد بیشتر مسافران نوروزی استان های شمالی است باعث شده این مناطق نیز درگیر شوند به گونه ای كه معاون شبكه بهداشت و درمان چالوس از افزایش روند مراجعه بیماران سرپایی مشكوك مبتلا به كرونا در چند روز اخیر به میزان 50 درصد خبر داده و گفته است: در طی یك روز گذشته 22 بیمار سرپایی مشكوك به كلینیك تنفسی، بیمارستان های طالقانی و رازی مراجعه كرده اند و در زمان حاضر تعداد بیماران كووید 19 بستری در مراكز درمانی این شهرستان 11 نفر است كه از این تعداد چهار نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند.

رحمت الله بیابانی با بیان اینكه از حدود 350 تست رپید و پی سی آر انجام شده از 25 اسفند ماه تاكنون حدود 20 درصد آن مثبت است و این نشان از روند صعودی انتشار این ویروس در سطح جامعه دارد از مردم خواسته است بیش از پیش در رعایت پروتكل های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

تعداد مبتلایان و بستری های كرونایی طی 24 ساعت گذشته در استان آذربایجان غربی هم بالا رفته و بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی این استان، در این مدت 420 مورد ابتلای جدید به بیماری كووید 19 ثبت شده كه بیشترین تعداد طی یك ماه گذشته بوده است.

دكتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، 97 نفر در مراكز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند كه در این خصوص نیز افزایش افزایش قابل توجهی را نسبت به هفته های گذشته شاهد هستیم.

وی اضافه كرد: از بستری شدگان 24 ساعت گذشته 47 نفر شامل نزدیك به نیمی از كل این افراد مربوط به ارومیه، 16 نفر مربوط به خوی و 34 نفر باقی مانده نیز مربوط به 15 شهرستان دیگر استان بودند.

آقا زاده یادآورشد: طی 24 ساعت گذشته همچنین چهار نفر در آذربایجان غربی شامل سه نفر در ارومیه و یك نفر در اشنویه بر اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده و تعداد كل فوتی ها بر اثر ابتلا به بیماری كووید 19 به سه هزار و 748 نفر رسید.

استاندار آذربایجان شرقی هم اعلام كرد: وضعیت بیماری كرونا در استان در عین حال كه روند افزایشی مختصری داشته، ولی در یك ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و این افزایش جزیی به تعداد مبتلایان به شلوغی های آخر سال و ایام تعطیلات بر می گردد.

محمدرضا پورمحمدی اظهار كرد: به طور قطع تا زمانی كه واكسیناسیون به طور جامع انجام گیرد، به جز همكاری و همراهی مردم و رعایت پروتكل های بهداشتی راه حل دیگری برای كنترل شیوع كرونا وجود ندارد ، از این رو از مردم تقاضا داریم همچون گذشته با جدیت و توجه بیشتر پروتكل های بهداشتی را رعایت كنند.

وی با اشاره به اینكه تعداد بستری های كرونا در استان به 380 نفر كاهش یافته بود، گفت: با توجه به اینكه ضریب انتشار بیماری و تعداد بستری ها در بیمارستان ها به 460 نفر افزایش یافته است، باید بیش از پیش مراقب بود.

از خوزستان هم كه این روزها 11 شهرستان آن قرمز و هفت شهرستان نارنجی هستند، خبر رسیده كه میزان مراجعات به مراكز بهداشتی افزایشی است.

رییس مركز بهداشت شرق اهواز در این رابطه گفت: در هفته پایانی سال گذشته روند بیماری كاهشی بود و این امر تا روز سوم فروردین ادامه داشت ولی در سه روز اخیر روند بیماری افزایشی و تعداد مراجعات بالا رفته است.

امراله مردانی با بیان اینكه روزانه حدود پنج هزار تست در منطقه شرق اهواز انجام می شود، افزود: از ابتدای نمونه گیری تاكنون حدود 30 هزار تست در فرودگاه انجام شده كه بیش از 120 مورد مبتلا به كرونا شناسایی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشكی شهید صدوقی یزد نیز گفت: در شبانه روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 107 فرد مبتلا به ویروس كرونا در این استان شناسایی شدند و در این مدت یك نفر نیز به علت ابتلا به بیماری كووید 19 فوت كرد.

ابراهیم سلمانی افزود: در زمان حاضر 174 فرد مشكوك به كرونا در بیمارستان های استان بستری هستند كه از این تعداد 39 نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می كنند.

وی با اشاره به اینكه تاكنون نوع جهش یافته ویروس كرونا در شهرستان های یزد، اردكان، میبد، ابركوه، تفت و خاتم شناسایی و به ثبت رسیده است، اظهار داشت:

این مسول خاطرنشان كرد: یكی از راه های چرخش كرونای جهش یافته در بین مردم به خاطر دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای غیرضروری به خصوص در تعطیلات است، باید مردم برای پیشگیری از آن از سفر و حضور در جمع های خانوادگی پرهیز كنند.

به گفته سلمانی، برای قطع زنجیره انتقال این ویروس در استان باید شهروندان و مسافران از برگزاری هرگونه دورهمی و انجام سفرهای غیر ضروری كه سبب چرخش ویروس كروناست به جد خودداری كنند.

استاندار قم هم با اشاره به اعمال محدودیت های جدید كرونایی برای پیشگیری از موج فزاینده ابتلا به كووید19، گفت: طی امروز و فردا (هشتم و نهم فروردین ماه) ورود خودروهای با پلاك غیربومی به این استان ممنوع است.

بهرام سرمست افزود: برگزاری هرگونه مراسم در مسجد مقدس جمكران در روز نیمه شعبان نیز ممنوع است.

در استان خراسان جنوبی نیز آمار مبتلایان به ویروس جهش یافته تا هفتم فروردین به 37 مورد افزایش پیدا كرده و براساس آخرین رنگ بندی در استان خراسان جنوبی، شهرستان های بیرجند، طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس و زیركوه در وضعیت زرد (متوسط خطر) و 2 شهرستان سربیشه و خوسف در وضعیت آبی (كم خطر) قرار دارند.

بنا بر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشكی بیرجند از این تعداد مبتلا به كرونای انگلیسی، 25 مورد مربوط به شهرستان بیرجند، 6 مورد شهرستان طبس، 2 مورد شهرستان سربیشه، 2 مورد شهرستان فردوس و 2 مورد شهرستان قاینات است.

محمد دهقانی اظهار داشت: 29 بیمار جدید مبتلا به كرونا روز گذشته از طریق آزمایش مولكولی در خراسان جنوبی شناسایی شدند كه 2 مورد در بیمارستان بستری هستند و 27 نفر به طور سرپایی آزمایش داده بودند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكی اردبیل نیز اكنون 50 نفر از این مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه مراكز درمانی استان بستری هستند ضمن اینكه شمار جان باختگان كرونا در استان اردبیل از ابتدای شیوع این بیماری تاكنون یك هزار و 446 نفر اعلام شده است.

وضعیت شكننده شیوع كرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری كه شمار بستری همزمان مبتلایان كووید 19 در این استان طی سه هفته اخیر از 130 نفر به 182 نفر افزایش یافته كه با توجه به جمعیت استان، رقم بالایی محسوب می شود و نشان می دهد كه آمار مبتلایان كرونا با شیب تندی در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان اینكه تاكنون 20 نفر مبتلا به كرونای انگلیسی شناسایی شده است، اعلام كرد: با بستری شدن 32 مبتلای جدید در شبانه روز گذشته 2 نفر از مبتلایان به كووید 19 نیز جان باختند.

دكتر شهرام حبیب زاده با اشاره به بستری شدن 45 نفر از مبتلایان در بخش مراقبت های ویژه مراكز درمانی استان، شمار جان باختگان كرونا در استان اردبیل را از ابتدای شیوع این بیماری تاكنون یك هزار و 448 نفر اعلام كرد.

با توجه به اعلام وضعیت قرمز كرونایی در شهرستان بروجرد رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان اعلام كرد كه از امروز (هشتم فروردین ماه) محدودیت های جدید كرونایی در بازار اعمال می شود.

حمید آزادبخت افزود: گروه های صنفی 2، سه و چهار این شهرستان طبق مصوبه ستاد كرونا از هشتم فروردین تعطیل می شوند و در صورت رعایت نكردن پروتكل های بهداشتی با آنها برخورد خواهد شد.

علاوه بر این بنابر اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی لرستان تعداد مبتلایان كرونا در این استان به 73 هزار و 912 نفر رسیده است و 242 بیمار و مشكوك به كووید 19 در بیمارستان بستری هستند.

مریم كوشكی اعلام كرد: از ابتدای شیوع كرونا تاكنون253 هزار و 550 آزمایش تست مخاطی تشخیص كووید 19 در لرستان انجام شده است.

وی با بیان اینكه تاكنون یك هزار و 378 نفر از مبتلایان به كرونا در لرستان جان باخته اند، گفت: شهرستان پلدختر از نارنجی به زرد و شهرستان بروجرد از نارنجی به قرمز تبدیل شده اند همچنین شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز و دورود در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند و خطر ورود استان به موج چهارم شیوع ویروس بیشتر شده است.

اما در كرمانشاه نیز به منظور جلوگیری از بحرانی شدن شرایط و با توجه به افزایش آمار بستری های كرونایی از امروز (یكشنبه) محدودیت های جدیدی برای شهرهای قرمز و نارنجی استان و همچنین اماكن گردشگری و خدماتی اعمال می شود.

این مطلب را هوشنگ بازوند استاندار كرمانشاه اعلام كرده و گفته است: كرونا در كرمانشاه حال اوج گرفتن است و هم اكنون حدود 207 نفر در بیمارستان های استان به دلیل ابتلا به این ویروس بستری هستند همچنین روزانه حدود 60 تا 70 بیمار جدید در بیمارستان های استان بستری می شوند و اگر آمار بستری ها با همین روند افزایش یابد بی تردید شاهد بحرانی شدن شرایط استان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از امروز ممنوعیت های تردد وسایل نقلیه در شهرستان های اسلام آباد و گیلانغرب كه در شرایط قرمز و نارنجی به سر می برند، اعمال می شود و به جز مشاغل سطح یك، بقیه مشاغل تعطیل می شوند.

وی همچنین به تشریح محدودیت های اماكن گردشگری و خدماتی پرداخت و گفت: اماكن مسقف گردشگری، غار قوری قلعه، سالن ها ورزشی و استخرها به مدت یك هفته تعطیل می شوند و همچنین پارك ها تعطیل هستند.

سرپرست شبكه بهداشت و درمان شهرستان روانسر در كرمانشاه نیز گفت: در هشت روز سپری شده از سال جدید، 15 شهروند روانسری به ویروس كرونا مبتلا شده اند.

دكتر «محی الدین امینی» افزود: در این مدت یك مورد فوت ناشی از كرونا نیز در این شهرستان ثبت شده است و آمارها نشان می دهد در روزهای آینده با افزایش شمار مبتلایان مواجه خواهیم بود.

وی یادآورشد: با توجه به احتمال آغاز موج چهارم كرونا تقاضا داریم شهروندان ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسك از عادی انگاری و مسافرت های غیرضروری و دورهمی ها اجتناب كنند.

بر اساس اعلام فرماندار اردستان زنگ خطر موج چهارم كرونا در این شهرستان بر پایه شواهد مطرح شده از سوی دانشگاه علوم پزشكی اصفهان به صدا در آمده است.

حمیدرضا تاملی افزود: با توجه به سفرهای نوروزی هموطنان ساكن در شهرهایی از جمله تهران، قم و اصفهان به منطقه و تغییر رنگ بندی تعدادی از شهرهای استان از زرد به نارنجی این نگرانی وجود دارد كه در روزهای آینده شمار آزمایش های مثبت كرونا در اردستان بیشتر شود.

وی ادامه داد: بر پایه آمار اعلامی مدیر شبكه بهداشت و درمان اردستان در 24 ساعت گذشته، از مجموع 6 كرونایی شناسایی شده در این شهرستان چهار نفر افرادی هستند كه از خارج اردستان به عنوان مهمان به منطقه وارد شدند و همین موضوع عامل دیگری است كه نگرانی ها را از افزایش ویروس كرونا در شهرستان بیشتر می كند.

وی تصریح كرد: از مسافران درخواست می شود هر چه زودتر این شهرستان را ترك و آنان نیز كه قصد سفر به منطقه در هفته دوم تعطیلات دارد از انجام سفر خوداری كنند، چرا ممكن است این سفر به قیمت جان عزیزانشان تمام شود.

همچنین سخنگوی ستاد استانی مقابله با كرونا در اصفهان گفت: بر اساس تصمیم این ستاد با توجه به قرار گرفتن تهران و كرج در وضعیت نارنجی كرونا ، سفر اهالی این شهرها به این استان ممنوع شده است.

حجت الله غلامی افزود: بر اساس این تصمیم از سمت شاهین شهر و كاشان محدودیت تردد اعمال خواهد شد و الزامی است مسافران شهرهای یادشده 24 ساعت آینده این استان را ترك كنند.

وی خاطرنشان كرد: بعد از این زمان خودروهای پلاك تهران و كرج در استان اصفهان 500 هزار تومان جریمه خواهند شد و در مرحله دوم در صورت رعایت نكردن این دستورالعمل ستاد كرونا خودروی آن ها تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهد شد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كاشان نیز گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس كرونا در شهرستان های كاشان و آران و بیدگل با ثبت 71 مورد جدید به 15 هزار و 393 نفر رسید.

مریم امیدی با بیان اینكه اكنون در مجموع 103 بیمار حاد تنفسی در مركزهای درمانی منطقه كاشان بستری هستند، افزود: از این تعداد، 88 بیمار در كاشان و 15 نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: در 24 ساعت گذشته 23 بیمار جدید حاد تنفسی در مركزهای درمانی منطقه كاشان بستری شدند كه 20 نفر آنان در مركزهای درمانی كاشان سه نفر در آران و بیدگل هستند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی كاشان شمار موارد بستری بیماران كویید 19 در بخش مراقبت های ویژه مركزهای درمانی این منطقه را 16 نفر اعلام و اضافه كرد: 13 نفر از بیماران در كاشان 3 نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان كرد: در 24 ساعت گذشته بیمار فوت شده به دلیل كووید 19 در شهرستان های كاشان و آران و بیدگل ثبت نشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز اعلام كرد: در روزهای نخست سال 1400 شاهد افزایش ورودی بیمارستان ها هستیم؛ به گونه ای كه آمار دو رقمی این شاخص، در چند روز نخست سال به سه رقمی افزایش یافته و بیم موج چهارم كرونا به دنبال افزایش سهل انگاری ها را افزایش داده است.

اورنگ ایلامی افزود: در 24 تا 48 ساعت گذشته بالاترین رقم ورودی به بیمارستان ها را در شیراز و دیگر شهرها داشته ایم؛ ضریب اشغال تخت ICU بیمارستان های مرجع اكنون بالای 85 درصد و در آستانه تكمیل شدن است.
وی اضافه كرد: آمار جانباختگان كرونا نیز تا حدودی در حال افزایش است و میزان بستری ها نیز حدود 50 درصد افزایش داشته است؛ به گونه ای كه موارد روزانه بستری در بیمارستان های استان از میزان حدود 400 تا 500 نفر به 700 نفر رسیده و موارد بستری در بخش های مراقبت های ویژه، سه رقمی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشكی قزوین هم از شیب صعودی مبتلایان به ویروس كرونا در سطح این استان خبر داد و گفت: تعداد مراجعان به مراكز درمانی استان 30 درصد افزایش یافته است.

دكتر پیمان نامدار یادآورشد: اكنون شهرستان های قزوین و تاكستان در شرایط نارنجی قرار داشته و سایر شهرستان های این استان نیز در وضعیت شكننده ای قرار دارد.

امروز همچنین خبری به نقل از فرماندار قشم منتشر شد مبنی بر اینكه با كنترل شیوع ویروس كرونا و بهبود بیماران قرنطینه سه روستای سَلَخ، دیرِستان و بُركه خَلَف پایان یافت و وضعیت به حالت عادی بازگشت.

علیرضا نصری افزود: با همكاری مردم، دهیاریان و بخشداران منطقه، نیروهای نظامی و انتظامی بیماری در روستاها كنترل شد و تاكنون از شیوع بیماری به مناطق دیگر گزارشی دریافت نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال یك اسكله گردشگری، یك رستوران و چند صنف دیگر به دلیل رعایت نشدن پروتكل های بهداشتی پلمب شده است و بازرسی از سایت های گردشگری، اسكله های مسافری و تفریحی، هتل ها و مراكز خدماتی و همچنین اصناف تا پایان تعطیلات نوروزی با شدت انجام می شود.

وی با بیان اینكه 15 درصد از مسافران سال های گذشته به قشم سفر كردند، اظهار كرد: ورود، خدمت رسانی و تردد مسافران به جزیره قشم كنترل شده است و این كنترل ادامه دارد.

از بوشهر هم خبر رسیده كه با تغییر رنگ شهرستان كنگان به زرد شمار شهرستان های در وضعیت نارنجی این استان از چهار به سه شهرستان كاهش یافت.

دبیر ستاد مقابله با كرونا استان بوشهر گفت: تا پیش از این براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، وضعت كرونا در شهرستان های بوشهر، كنگان، دیلم و گناوه استان بوشهر نارنجی بود.

دكتر سعید كشمیری اضافه كرد: هم اكنون براین اساس از مجموع 10 شهرستان استان بوشهر هفت شهرستان در وضعیت زرد كرونایی قرار دارند و تعداد بیماران بستری در بخش های كرونایی بیمارستان های استان بوشهر 114 نفر است كه از این شمار 13 نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند كه 6 نفر ازآنها در وضعیت حاد قرار دارند و با دستگاه تنفس می كنند.

كشمیری با اشاره به جان باختن 2 نفر در روز گذشته به علت ابتلا به ویروس كرونا در استان بوشهر افزود: شمار جان باختگان ناشی از كرونا در این استان به 914 نفر رسید كه از این تعداد 893 مورد به طور قطعی و 21 نفر مشكوك به ابتلا به ویروس كرونا بوده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشكی استان البرز نیز در خبری اعلام كرد كه اكنون 424 بیمار كووید 19 در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشكی قرار دارند كه 56 بیمار آنان به علت وخامت حال عمومی طی 24 ساعت گذشته پذیرش شدند.

دكتر محمد فتحی گفت: 6 بیمار بدحال كووید 19 با وجود تلاش های مدافعان سلامت طی 24 ساعت گذشته در استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان این بیماری به 2هزارو859 نفر رسید.

وی نسبت به افزایش ابتلا به كووید 19 در استان هشدار داد و گفت : افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از كووید 19 حكایت از اوج گیری دوباره این بیماری در البرز دارد.

اكنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز 6 شهرستان زرد و یك شهرستان نارنجی است و شهرستان طالقان كه تا پیش از این در وضعیت آبی قرار داشت روز گذشته در فهرست مناطق زرد كرونایی قرار گرفت.

از شهرستان نهاوند در همدان نیز خبر رسیده است كه وضعیت این شهرستان در آستانه قرمز كرونایی است.

رئیس شبكه بهداشت و درمان نهاوند با اشاره به روند افزایشی مراجعه به مراكز درمانی و مبتلایان به كرونا در این شهرستان گفت: مردم توصیه های پزشكان و ستاد كرونا را در روزهای گذشته جدی نگرفتند و با حضور در خیابان ها، مراكز خرید، مراسم ختم و عروسی، آرامستان ها، میهمانی و مسافرت به گسترش ویروس كرونا دامن زدند.

سیامك دانشور با بیان اینكه آمار درون خانوادگی مبتلایان كرونا در شهرستان نهاوند در روزهای اخیر به شدت روبه افزایش است، افزود: آمار بیماران بخش های بستری و سرپایی در بیمارستان و مركز 16 ساعته كرونا، نشان می دهد تعداد مبتلایان كرونا در نهاوند به شدت در حال افزایش است.

وی خاطرنشان كرد: نكته مهم و نگران كننده، شیوع درون خانوادگی و مبتلا شدن اعضای یك یا چند خانواده است كه در مهمانی ها و عید دیدنی ها دور هم جمع شده اند به طوری كه در چند روز گذشته بیش از 10 مورد طغیان و ابتلای خانوادگی داشته ایم.



وضعیت واكسیناسیون كرونا در كشور

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: تا پایان ماه رمضان جمع زیادی از افراد پرخطر علیه ویروس كرونا واكسینه می شوند و دو ماه بعد با تولید انبوه واكسن و واكسیناسیون عمومی با فراغ بال بیشتری می توانیم مردم را نسبت به برگزاری مجدد مراسم و آیین های ملی و مذهبی دعوت كنیم.

قاسم جان بابایی با بیان اینكه كرونای انگلیسی به صورت گسترده در سطح كشور پخش شده است، افزود: 4 خط تولید واكسن كرونای ایرانی راه اندازی شده و به زودی محصولات آنها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دانشگاه علوم پزشكی اردبیل هم اعلام كرد كه تاكنون 2 هزار و 700 نفر از گروه های پرخطر در این استان واكسن كرونا دریافت كرده اند و در تازه ترین مرحله تزریق واكسن برای بیش از 450 نفر از كاركنان بیمارستان های امام خمینی (ره)، امام رضا (ع)، بوعلی و علوی اردبیل واكسن كرونا تزریق شده است.

پیش از این نیز به جمعی از كادر درمانی، جانبازان، سالمندان،پاكبانان و شاغلان در غسالخانه های اردبیل واكسن ترزیق شده بود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز از تزریق یك هزار و 827 دوز واكسن كرونا به مددجویان و پرسنل تعدادی از مراكز شبانه روزی سالمندی در این استان خبر داد.

سید احمد خادم اظهار داشت: از این تعداد یك هزار و 663 دوز واكسن مربوط به آسایشگاه كهریزك است و مرحله دوم تزریق واكسن در طی هفته جاری در این آسایشگاه انجام می شود.

وی ادامه داد: اكنون به مددجویان در سه مركز سالمندان در شهرستان های شهریار، رباط كریم و قدس واكسن در حال تزریق است و با همكاری دانشگاه های علوم پزشكی تهران، ایران و شهید بهشتی تا پایان فروردین ماه به تمامی مددجویان در مراكز نگهداری شبانه روزی واكسن تزریق می شود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین نیز از آغاز واكسیناسیون 636 پاكبان قزوینی در شهرستان های نارنجی قزوین و تاكستان خبر داد.

منوچهر حبیبی افزود: در این مرحله 636 دوز واكسن به پاكبانان اختصاص یافته و با توجه به هماهنگی با دانشگاه بحث تزریق با اولویت شهرداری شهرستان های نارنجی از جمله قزوین و تاكستان از امروز بعداز ظهر شروع می شود و به نوبت و با اولویت انجام می شود.
وی با اشاره به اینكه تاكنون پنج هزار و 158 دوز واكسن كرونا به این استان تخصیص داده شده است، یادآور شد: تزریق واكسن در چهار فاز در سطح استان انجام خواهد شد كه اولویت تزریق واكسن با افرادی است كه درگیری بیشتری با بیماری كووید 19 دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم اعلام كرد: واكسیناسیون بیماران خاص استان فارس علیه بیماری كووید 19 در گروه بیماران مبتلا به ام اس، هموفیلی و تالاسمی آغاز شد.

عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز 1400 واكسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج علیه بیماری كرونا آغاز و واكسیناسیون بیماران پیوند اعضا، بیماران مبتلا به سرطان و بیماران دیالیزی در تمامی شبكه های بهداشت و درمان استان در روزهای تعطیل انجام شده است.

وی افزود: از هفتم فروردین 1400 نیز بیماران مبتلا به MS، هموفیلی و تالاسمی نیز در همه شبكه های بهداشت و درمان زیر مجموعه دانشگاه فراخوان و واكسیناسیون این گروه بر علیه بیماری كووید 19 آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی اهواز هم گفت: واكسیناسیون 600 پاكبان حائز شرایط امروز شنبه در اهواز انجام شد.

دكتر فرهاد ابول نژادیان اظهارداشت: بیش از 2 هزار پاكبان در شهر اهواز فعالیت می كنند كه در مرحله نخست 600 نفر از آنها با سن بالای 50 سال كه دارای بیماری زمینه ای هستند، واكسن كرونا دریافت می كنند.

امروز همچنین درباره واكسن كرونا خبری در پاسخ به شایعات تزریق واكسن كوبایی به پاكبانان شیرازی منتشر شد و روح الله حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در این رابطه گفت: این قشر زحمت كش واكسن مجوزدار سینوفارم چینی دریافت كردند.

پیش از این، برخی كاربران فضای مجازی با طرح این پرسش كه پاكبانان شیراز چه واكسنی دریافت كردند موضوع واكسن كوبایی و احتمال آزمایش این واكسن روی پاكبانان را مطرح كرده بودند.

دانشگاه علوم پزشكی شیراز طرح واكسن پاكبانان را سوم فروردین برای یك هزار تن از این نیروهای حافظ بهداشت در شیراز كلید زد.

معاون دانشگاه علوم پزشكی شیراز در این زمینه گفت : با توجه به ماهیت شغلی پاكبانان و مواجهه آنان با زباله ها و پسماندهای عفونی، برای پیشگیری از ابتلای این قشر زحمتكش به بیماری كووید19، تزریق واكسن علیه كروناویروس برای گروه پرخطر در دستور كار دانشگاه علوم پزشكی شیراز قرار گرفت كه در مرحله نخست، هزار پاكبان شهرداری شیراز كه براساس سن و بیماری زمینه ای اولویت بندی شدند، واكسینه می شوند.



گزارش های كرونایی استان ها

خبرنگاران ایرنا امروز (هشتم فروردین ماه) دست به قلم شدند تا از شرایط كرونایی استان های مختلف در تعطیلات نوروزی بنویسند حاصل این تلاش ها را می توانید در گزارش هایی با عناوین بازخوانی پرونده كرونا در خراسان رضوی از مركز مشهد، جهش كرونا انگلیسی در سیستان و بلوچستان در سایه بی تفاوتی شهروندان از مركز زاهدان، مسئولان: حلقه مبارزه با كرونا در كرمان سست نشود از مركز كرمان، خوش رقصی كرونا در روزهای بی خیالی مردم لرستان از مركز خرم آباد، كروناگردی در تعطیلات نوروزی از مركز تبریز و كرونا، سوغات مسافران نوروزی برای خمین از خمین بخوانید.

تازه ترین آمار كرونایی در كشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: با فوت 89 نفر از هموطنان مبتلا به بیماری كووید19 در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان كرونا در ایران به 62 هزار و 397 نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (8 فروردین 1400) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هشت هزار و 751 نفر بیمار جدید مبتلا به كووید19 در كشور شناسایی شد و یك هزار و 49 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران كووید19 در كشور به یك میلیون و 855 هزار و 674 نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاكنون یك میلیون و 593 هزار و 219 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. همچنین سه هزار و 928 نفر از بیماران مبتلا به كووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاكنون 12 میلیون و 618 هزار و 420 آزمایش تشخیص كووید19 در كشور انجام شده است.

وی ادامه داد: از همه مردم در جای جای ایران اسلامی می خواهیم با توجه به خطر شیوع كرونا از هر گونه جشن حضوری در نیمه شعبان خودداری كنند. همچنین بر اساس تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا ورود خودروهای شخصی با پلاك غیر بومی به قم ممنوع است و از عاشقان آن حضرت تقاضا داریم از عزیمت به قم و جمكران در نیمه شعبان امسال پرهیز كنند.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیكیشن ماسك یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه كنند.

به گزارش ایرنا، ویروس كرونا عامل بیماری كووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت كوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری كه سازمان بهداشت جهانی در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید كرد.

بر اساس آمار رسمی كشورها ویروس كرونا تاكنون بیش از 126 میلیون نفر را در دنیا مبتلا كرده و حدود دو میلیون و 700 هزار نفر نیز بر اثر بیماری كووید19 جان خود را از دست داده اند.

ویروس كرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشكلات گوارشی از جمله علائم بیماری كووید 19 است. بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می شوند.

جهش ویروس كرونا در انگلستان و آفریقا كه موجب افزایش سرایت، بیماری زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
- محدودیت های كرونا
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۴:۳۷ - ۰۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶