دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

معنای مثبت زندگی پس از 20 سال انتظار
 
تهران- ایرنا- مراكز خدمات بهزیستی موسوم به مثبت زندگی، در سال 1380 طبق بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشكیل می شد كه این مراكز پس از 20 سال انتظار در دولت تدبیر و امید به زندگی مددجویان زندگی مثبت بخشید.
معنای مثبت زندگی پس از 20 سال انتظار تهران- ایرنا- مراكز خدمات بهزیستی موسوم به مثبت زندگی، در سال 1380 طبق بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت باید تشكیل می شد كه این مراكز پس از 20 سال انتظار در دولت تدبیر و امید به زندگی مددجویان زندگی مثبت بخشید.

مراكزی در همه محله های شهر راه اندازی شد تا مددجویی از این غرب به شرق، از شمال به جنوب تهران برای دریافت خدمات رنج سفر به جان نخرد. رفت و آمد در شرایط كرونایی و نبود امكانات و مناسب سازی هایی شهری از مهمترین دغدغه های معلولانی است كه بدنشان به كوچكترین تلنگر می تواند به راحتی درگیر بیماری شود.

امروز پس از سال ها مددجویان در خانه می نشینند و مددكارشان به خانه های آنها می رود و پای صحبت و درد دلشان می نشیند. این بار به راحتی و به دور از برو و بیاهای اداری این اتاق و آن اتاق ها و پرونده به دست می توانند از مشكلاتشان و از درخواستشان بگویند.

در دولت تدبیر و امید نه تنها طرح های عمرانی و زیرساختی بسیاری به ثمر نشست بلكه به گفته وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی با تشكیل مراكز خدمات مثبت به عنوان ابرپروژه اجتماعی فصل نوینی در خدمات اجتماعی باز می شود و ظرفیت شبكه سلامت اجتماعی شكل خواهد گرفت. این بار یك خدمات خیرخواهانه و خداجویانه از این دولت به یادگار ماند كه بدرقه اش آن دعای خیر معلولی است.

مراكز مثبت زندگی یك بهزیستی كوچك است مجوز تاسیس مراكز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره 129306/98/900 در نخستین روز دی ماه سال 1398 صادر شد.

ایجاد مراكز مثبت زندگی از اردیبهشت ماه سال 99 در دستور كار سازمان بهزیستی كشور قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از 22 اردیبهشت ماه آغاز و بهره برداری از این مراكز با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوكنفرانسی در 18 اسفند سال 99 انجام شد كه خدمات 22 گانه ای در مراكز مثبت زندگی از جمله تشكیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرن، آگاه سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می شود.

208 مركز مثبت زندگی در تهران

خدمات از پنجره واحد توسط 2 هزار و 400 مركز ارائه می شود كه سهم استان تهران و شهرستان های آن از این مراكز 208مورد است و از این تعداد در شهر تهران 94 مركز مثبت زندگی مجوز فعالیت دارند.

مدیركل بهزیستی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در باره نحوه فعالیت این مراكز می گوید: 94 مركز در شهر تهران و مابقی مراكز در 16 شهرستان استان تهران آغاز به فعالیت كردند.

امین شاهرخی ادامه می دهد: مراكز مثبت زندگی به قلب محله ها رفته است و در جاهایی كه تراكم حضور مددجویان را داریم خدمات 22 گانه ارائه می كنند.

وی با اشاره به اینكه دیگر نیاز نیست مددجویی به بهزیستی استان مراجعه كند می گوید: با واگذاری خدمات به مراكز مثبت زندگی كارشناسان و مددكاران منتظر حضور مددجویان نمی مانند و پس از بررسی پرونده ها به محل زندگی معلولان رفته و از نزدیك مشكلات آنها را بررسی می كنند.

این مقام مسئول تاكید می كند: این مراكز برای دسترسی آسان مددجویان و تسهیل در رفت و آمد آنها ایجاد شده است تا به راحتی در صورت نیاز به خدماتی بتوانند در محله زندگی خود به نزدیك ترین مركز مثبت زندگی مراجعه كنند و از آنجا خدمات را پیگیری كنند.

وی اضافه می كند: پیش از این مددجویان برای مراجعه به بهزیستی استان و یا شهرستان ها با مشكلاتی از جمله كمبود امكانات ویژه معلولان، نبود زیرساخت های مناسب سازی و بسیاری از موارد مواجه بودند كه اكنون در كمترین زمان و با صرفه جویی در هزینه و وقت می توانند به مراكز مثبت زندگی مراجعه كنند.

شاهرخی از نظارت بر عملكرد مراكز مثبت زندگی خبر داده و می گوید: خدمات ارائه شده به مددجویان در بستر فناوری اطلاعات IT ثبت می شود و كارشناسان در اداره كل بهزیستی استان می توانند در حوزه های مختلف بر فرایند ارائه خدمات نظارت داشته باشند.

وی خاطر نشان می كند: یكی از مهمترین مزایای این طرح، امكان نظارت و بررسی برنحوه ارائه خدمات، شفافیت و دسترسی آسان بر فرایند كار مراكز است.



450 پرونده در هر مركز مثبت زندگی

مدیر بهزیستی شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: این نهاد 94 پروانه مراكز "مثبت زندگی" كه به هر مركز 450 پرونده براساس منطقه جغرافیایی واگذار شده را در 22 منطقه صادر كرده است و اكنون این تعداد مركز مشغول به كار هستند.

سیدسعید آرام بیان می كند: این تعداد مراكز، مراكزی غیردولتی هستند كه براساس بند 4 ماده 26 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت پس از كسب پروانه فعالیت، مجموعه ای از خدمات سطح یك سازمان بهزیستی را در بستر فناوری اطلاعات در راستای بهتر زیستن آحاد جامعه ارائه می كنند، كه به عنوان مركز مثبت زندگی نامیده می شود و در این مراكز چند مددكار، مدیر، مسئول فنی و مسئول پذیرش با مدارك تحصیلی مددكاری، روانشناسی و علوم تربیتی مشغول به كار شده اند.

به گفته این مسئول، این مراكز علاوه بر خدماتی چون بازدید منزل، حمایت های مالی مستمر و غیرمستمر، صدور معرفی نامه های مختلف، نیاز سنجی، آموزش مهارت های زندگی، غربالگری بینایی و شنوایی به ارائه سایر خدماتی چون ثبت درخواست های فرزندخواندگی، تشكیل پرونده جدید برای مددجویان جدیدالورود در محدوده ی جغرافیایی محل خدمت اقدام می كنند.

هر مددكار با 150 پرونده مددجو

كارشناس ماده 26 دفتر معاونت مشاركتهای مردمی بهزیستی شهر تهران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: در هر مركز سه مددكار و یك مسئول فنی و یك مدیر مشغول به فعالیت هستند كه هر مددكار موظف به بررسی پرونده 150 مددجو است.

زهرا وثوقیان ادامه می دهد: 70 هزار پرونده مددجو در شهر تهران وجود دارد كه این پرونده ها در 94 مركز مثبت زندگی بر حسب محل زندگی مددجویان توزیع شده است تا دسترسی آسان به خدمات داشته باشند.

وی با بیان اینكه مراكز مثبت زندگی پل ارتباطی بین مددجویان و اداره كل بهزیستی هستند گفت: تعداد اداره های بهزیستی در استان كم است و این امر مشكلاتی را برای رفت و آمد معلولان ایجاد كرده بود از این رو با راه اندازی این مراكز شاهد دسترسی آسان و راحت جامعه هدف خواهیم شد.

این كارشناس خواستار اضافه شدن تعداد دیگری مراكز مثبت زندگی شده و می گوید: متقاضی راه اندازی مراكز مثبت زندگی در شهر تهران وجود دارد و ما نیز پیگیر این موضوع از سوی بهزیستی هستیم تا با صدور پروانه ها ظرفیت این مراكز را در پایتخت به 200 مركز برسانیم.

وی از مناسب سازی مراكز مثبت زندگی خبر داده و ادامه می دهد: یكی از ملاك های اصلی صدور مجوز بازدید از ساختمان های و نحوه دسترسی آسان و مناسب شده برای معلولان است تا مشكلی در رفت و آمد در این مراكز نداشته باشند.

وثوقیان یكی از مهمترین چالش های این مراكز را نبود اطلاع رسانی عنوان كرده و می گوید: هنوز معلولان این مراكز را به خوبی نمی شناسند و حتی در مراجعه به این مراكز نیز تردید دارند و صحت فعالیت این مراكز را از بهزیستی جویا می شوند از این رو نیاز است تا این مراكز به جامعه هدف معرفی شود.



بازدید دوره ای از خانه مددجویان

محمد مهدی امیری كارشناس ارشد روانشناسی بالینی و مسئول یكی از مراكز مثبت زندگی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا می گوید: اكنون در مرحله اول پایش پرونده های مددجویان را شروع كرده ایم تا اطلاعات دقیقی از وضعیت آنها كسب كنیم چراكه امكان دارد مددجویی تغییر مكان داشته و یا ازدواج، اشتغال و تحصیلی را انجام داده باشد مورد بررسی قرار می دهیم.

وی ادامه می دهد: در مراحل بعدی هر مددكاری موظف است سالیانه 2 مرتبه به محل زندگی مددجو مراجعه كند و از نزدیك مشكلات، درخواست ها و خدماتی را كه نیاز دارد را ارائه كند.

این كارشناس، اضافه می كند: در این مدت نیز مددجو با مددكار ارتباط برقرار كرده و هر نیازی و درخواستی كه داشته باشد با مددكارش در میان می گذارد و می تواند به مراكز مثبت زندگی مراجعه كند و از این طریق خدمات دریافت كند.

وی با بیان اینكه مراكز مثبت زندگی محله محور هستند می گوید: هر مددجویی به راحتی می تواند در ساعات اداری به مراكز مثبت زندگی محل زندگی اش مراجعه كند و از این طریق خدمات 22 گانه را دریافت كند.

امیری تاكید می كند: این مراكز باعث شده است تا مراجعه مستقیم مددجویان به اداره كل بهزیستی استان و یا شهرستان ها كاهش پیدا كند.

تسهیل در ارائه خدمات به مددجویان مناطق شهری، روستایی و كم تر توسعه یافته و آسیب زا، خانواده محوری، مددكارمحوری، توسعه دولت الكترونیك و ارائه تمامی خدمات به صورت الكترونیك، بررسی و تحلیل وضعیت اجتماعی محله، تسهیل گری و تشكیل تیم محله و اقدامات اجتماع محور، شناسایی فعال جامعه هدف، ارائه آموزش های تشكیل و تحكیم خانواده، آموزش های مهارت های زندگی و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، آگاه سازی برای پیشگیری از معلولیت ها، غربالگری سطح یك پیشگیری از معلولیت ها، جلب مشاركت های مردمی اعم از نقدی و غیر نقدی از اهم اهداف راه اندازی این مراكز است كه به همه به كمك جامعه مددجویان رفته است.

برچسب ها
- شهر تهران
- مراكز مثبت زندگی
- اداره كل بهزیستی استان تهران
- معلولان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۱ - ۰۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵