دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

20 درصد بیماران تحت درمان جایگزینی كامل زانو درگیر آسیب حاد كلیه می شوند
 
محققان كلینیك میو، روچستر، مین بر طبق در یك مطالعه كه در مجله جراحی استخوان و مفصل منتشر شده است، گزارش كردند: تقریباً 20 درصد بیماران تحت درمان جایگزینی كامل زانو درگیر آسیب حاد كلیه می شوند.
محققان گزارش كردند: 20 درصد بیماران تحت درمان جایگزینی كامل زانو درگیر آسیب حاد كلیه می شوند محققان كلینیك میو، روچستر، مین بر طبق در یك مطالعه كه در مجله جراحی استخوان و مفصل منتشر شده است، گزارش كردند: تقریباً 20 درصد بیماران تحت درمان جایگزینی كامل زانو درگیر آسیب حاد كلیه می شوند. به گزارش خبرگزاری علم و فناوری از اصفهان به نقل از مدیكال اكسپرس، بر طبق گزارش یك مطالعه كه توسط محققان كلینیك میو، روچستر، مین در مجله جراحی استخوان و مفصل منتشر شده است آسیب حاد كلیه (AKI) در تقریباً 20 درصد از بیمارانی كه تحت عمل جراحی جایگزینی آنتی بیوتیك ""اسپیسر"" و تزریق داخل وریدی(IV) برای درمان عفونت های عمقی پس از آرتروپلاستی كامل زانو تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، رخ داده است.



توسط دكتر متیو پی عبدل و همكاران در كلینیك میو، روچستر، مین، گزارش كردند: بر اساس تحقیقات جدید، بیماران با بیماری مزمن كلیه (CKD) در معرض خطر بالایی از آسیب حاد كلیه هستند.

دوزهای بالای آنتی بیوتیك در سیمان استخوان با افزایش خطر آسیب حاد كلیه مرتبط است

عفونت های مفصلی عمیق و پروپروتز عارضه ای مخرب در عمل مفصلی مفصل زانو است. متداول ترین روش درمان آرتروپلاستی تبادل دو مرحله ای است كه در آن كاشت زانو برداشته می شود تا درمان عفونت امكان پذیر شود. این امر اغلب با قرار دادن اسپیسرهای پرشده از آنتی بیوتیك سیمان استخوان (ALBC) دنبال می شود، كه دوزهای بالایی از آنتی بیوتیك ها را مستقیم و به طور مداوم به محل عفونت می رساند. پس از ریشه كن شدن عفونت، عمل دیگری برای قرار دادن پروتز جدید زانو انجام می شود.

با این حال ، این خطر وجود دارد كه دوزهای بالای آنتی بیوتیك از جداكننده ها، آنتی بیوتیك های IV، منجر به اثر سمی بر كلیه ها شود. این سمیت می تواند به آسیب حاد كلیه كمك كند: یك عارضه جدی كه با كاهش ناگهانی عملكرد كلیه مشخص شده است. جراحان ارتوپدی شواهد كمی در مورد خطر آسیب حاد كلیه مربوط به اسپكرهای ALBC و آنتی بیوتیك های IV و حتی شواهد كمتری در مورد نتایج طولانی مدت بیمارانی كه آسیب حاد كلیه دارند، می دانند.

دكتر عبدل و همكارانش؛ میزان، عوامل خطر و نتایج آسیب حاد كلیه را در 424 بیمار كه تحت عمل جراحی تعویض مفصل دو مرحله ای با اسپیسرهای ALBC و آنتی بیوتیك IV برای جایگزینی مزمن زانو قرار گرفتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بیماران در كلینیك مایو بین سال های 2000 و 2017 تحت مدیریت قرار گرفتند. قبل از عمل، 15 درصد از بیماران سابقه بیماری مزمن كلیه (CKD) داشتند.

به طور كلی، 19 درصد بیماران مبتلا به آسیب حاد كلیه شدند در حالی كه فاصله دهنده های ALBC در جای خود قرار داشتند و آنتی بیوتیك های IV تجویز می شدند. بیماران مبتلا به سابقه بیماری مزمن كلیه در مقایسه با بیماران بدون سابقه بیماری مزمن كلیه (45 درصد در مقابل 14 درصد) احتمالاً به آسیب حاد كلیه مبتلا می شوند. پس از سازگاری برای سایر عوامل، بیماران مبتلا به سابقه بیماری مزمن كلیه پنج برابر بیشتر در معرض آسیب حاد كلیه بودند (نسبت شانس 5.0).

این مطالعه چندین فاكتور خطر را برای آسیب حاد كلیه شناسایی كرده است، از جمله دوزهای بالای آنتی بیوتیك مورد استفاده در جداكننده هایALBC) ) به ویژه آنتی بیوتیك های معمول وانكومایسین و آمینوگلیكوزید. برخی از فاكتورهای مرتبط با كاهش جریان خون در كلیه ها، از جمله فشار خون بالا، حجم خون كم و فیبریلاسیون دهلیزی (اختلال ریتم قلب) ، همچنین افزایش خطر آسیب حاد كلیه را پیش بینی می كنند. دیابت یكی دیگر از عوامل خطر مهم بود.

بیشتر بیماران مبتلا به آسیب حاد كلیه عملكرد كلیه را بازیافتند. با این حال، به طور متوسط ​​6 سال بعد از عمل، هشت بیمار مبتلا به بیماری مزمن كلیه شده بودند در حالی كه چهار نفر تحت دیالیز بودند.

آسیب حاد كلیه یك عارضه نسبتاً شایع در بسیاری از شرایط و اقدامات پزشكی از جمله جراحی ارتوپدی و جراحی قلب است. این مطالعه شواهد جدیدی راجع به آسیب حاد كلیه در یك سری بزرگ از بیماران تحت درمان برای تعویض كامل زانو در یك مركز درمانی ارائه می دهد.

این یافته ها به ویژه خطر بالای آسیب حاد كلیه در بیماران مبتلا به سابقه بیماری مزمن كلیه را نشان می دهد. دكتر عبدل و همكارانش بر اهمیت غربال گری برای شناسایی بیماران با كاهش احتمالی عملكرد كلیه قبل از عمل جراحی تعویض مفصل دو مرحله ای تأكید دارند.

این مطالعه همچنین توجه به خطر آسیب حاد كلیه مربوط به سمیت از فاصله دهنده های ALBC و آنتی بیوتیك های IV را پررنگ می كند. دكتر عبدل و همكاران گام هایی را برای محدود كردن دوزهای خاص آنتی بیوتیك های مورد استفاده در اسپیسرها برداشته اند. با این حال، آنها اضافه می كنند ، ""در حالی كه دوزهای بالاتر آنتی بیوتیك در جداكننده های ALBC می تواند منجر به آسیب حاد كلیه شود، این دوزها نیز یك عامل اساسی برای ریشه كن كردن عفونت است.""



انتهای پیام/

معصومه صادقی

https://medicalxpress.com/news/2021-03-high-acute-kidney-injury-patients.html
   تاریخ: ۱۴:۲۵ - ۱۰/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۹