دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

گردشگری دندانپزشكی؛ جستجوی لبخند زیبا
 
گردشگری دندانپزشكی از مهمترین اشكال گردشگری پزشكی و به عنوان صنعت نوظهور، با سرعت بالایی در حال رشد است. معیارهای انتخاب دندانپزشك برای گردشگران پزشكی به عواملی از جمله هزینه، مكان و كیفیت خدمات بستگی دارد.
گردشگری دندانپزشكی؛ جستجوی لبخند زیبا محققان اظهار كردند: سبك زندگی ناسالم امروز، رژیم های غذایی و طول عمر بیشتر از گذشته، به تدریج تقاضا برای انجام خدمات دندانپزشكی باكیفیت و حرفه ای را افزایش می دهد.

رونق بازار جهانی جهانگردی دندانپزشكی در سراسر جهان، در درجه اول به دلیل افزایش موارد ناهنجاری دندان و دوم افزایش تمایل به دندانپزشكی زیبایی است. هزینه كمتر درمان و خدمات بهتر در درمان دندانپزشكی در كشور خارجی و مدت طولانی انتظار برای درمان دندانپزشكی در كشور گردشگر ممكن است در آینده رشد این بازار را تقویت كند.

بازار جهانی گردشگری دندان را می توان در نوع درمان و منطقه طبقه بندی كرد و از نظر نوع درمان را می توان به درمان های پیشگیرانه، ترمیمی، پروتز و سایر روش ها تقسیم كرد. در سراسر جهان تقاضا برای دندانپزشكی زیبایی و پروتزهای درمانی و ترمیمی سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص داده است.

جوانب مثبت گردشگری كاشت دندان، همانند گردشگری پزشكی هزینه های پایین درمانی است، البته در این مسیر خطرات بسیاری نیز وجود دارد.

كارشناسان پیش بینی می كنند ارزش جهانی بازار كاشت دندان در سال 2027 به 9 میلیارد دلار برسد و همین امر باعث شده است كه ایمپلنت های دندانی به دلایل زیادی مانند ماندگاری و اینكه معمولا با موفقیت همراه هستند و می توانند دوام 20 سال یا بیشتر داشته باشند، محبوب و پرطرفدار شوند. با این حال آن ها بهترین گزینه های جایگزینی دندان و البته گران ترین هستند و این به نوبه خود منجر به افزایش گردشگری دندانپزشكی شده است.

همچنین كارشناسان بازار پیش بینی می كنند، صنعت جهانگردی دندانپزشكی در سال 2025 به یك بخش 5.83 میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد و از مهمترین عوامل این رشد، هزینه های درمان در كشورها و عدم پوشش بیمه ای برای بسیاری از درمان های دندانپزشكی است.

در گردشگری دندانپزشكی افراد برای دریافت خدمات دندانپزشكی به خارج از كشور خود سفر می كنند. به عنوان مثال، یك شهروند ایالات متحده ممكن است به مكزیك سفر كند تا جراحی ایمپلنت دندان انجام دهد و یا یك استرالیایی برای انجام موارد دهان و دندان به تایلند سفر كند. با توجه به موارد فوق، بیشتر گردشگران دندانپزشكی از كشورهایی هستند كه هزینه درمان در آن كشورها بسیار بالاست و مقصد نیز به نوبه خود كشورهایی هستند كه به دلیل خدمات ارزان قیمت شناخته شده اند.



نتایج بررسی ها نشان داد كه موفقیت كاشت دندان به لثه فرد بستگی دارد كه باید عاری از بیماری و عفونت باشد و بیمارانی كه می خواهند ایمپلنت كنند، اما بیماری لثه دارند باید در ابتدا لثه را درمان كنند. گردشگری دندانپزشكی دستیابی به این هدف را دشوار می كند، زیرا این امر به معنای سفرهای متعدد بوده و گاهی این موضوع بسیار ناخوشایند است.

زمانی كه گردشگر دندانپزشكی در زمان انجام جراحی لثه با ورود باكتری به داخل ایمپلنت مواجه شود و عفونت بلافاصله علائمی از خود نشان ندهد و فرد به مبدا بازگردد، بعد از چند روز با عفونت مواجه می شود. اگرچه عفونت ناشی از ایمپلنت قابل درمان است اما درمان آن دشوار است و می تواند هزینه در بر داشته باشد و گاهی عدم وجود استانداردها و مقررات بهداشتی منجر به بروز این مشكلات خواهد شد.

محققان عنوان كردند: معاینات منظم دندانپزشكی و رعایت بهداشت دهان و دندان مهمترین عامل برای كاهش سفرهای گردشگری پزشكی خواهند بود.

دندانپزشكان در برخی موارد، گردشگری پزشكی را به صورت خیرخواهانه و این كار را نه برای كاهش هزینه ها و تنها برای ارائه خدمات به افراد كم درآمد انجام می دهند. پزشكان به كشورهای فقیر سفر می كنند تا مهارت های خود را در اختیار افراد دیگر قرار دهند و سلامت دهان و دندان كه كلید سلامتی است را به افراد ارائه كنند.

گردشگری دندانپزشكی در بحران كرونا

بسیاری از بیماران در جستجوی لبخند كامل به مناطقی خارج از كشور خود سفر می كنند تا مشكلات دهان و دندان خود را رفع كنند. مركز كنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) عنوان كرد: احتمالا سفر، ابتلا به بیماری كووید را افزایش می دهد و هرچه سفر دورتر باشد، مخاطرات آن نیز بیشتر خواهد بود. البته لازم به ذكر است كه قبل از بیماری كووید نیز مسافران با خطر ابتلا به بیماری های دیگر روبرو بودند. تاثیرات مالی بر گردشگری دندانپزشكی بسیار چشمگیر بوده است، زیرا این نوع گردشگری زمانی با مشكل مواجه خواهد شد كه بیماران تمایلی به انجام خدمات نداشته باشند و یا به دلیل قرنطینه یا ممنوعیت سفر و دیگر موارد نتوانند به كشور مورد نظر سفر كنند.

منابع

sciencedirect.com

romaniandentaltourism.com

gordondentalimplantsandcosmetics.com

imtj.com

transparencymarketresearch.com

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۵۶ - ۱۰/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶