دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

هزینه 75 میلیاردی برای توانبخشی مبتلایان به اتیسم در سال 1400
 
تهران - ایرنا - معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هزینه پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توانبخشی در 5 كد به گروه سنی زیر 6 سال مبتلا به اتیسم در سال 1400 با توجه به رشد تعرفه ها بالغ بر 75 میلیارد تومان برآورد شده است.
هزینه 75 میلیاردی برای توانبخشی مبتلایان به اتیسم در سال 1400 تهران - ایرنا - معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: هزینه پرداختی سازمان بیمه سلامت برای خدمات توانبخشی در 5 كد به گروه سنی زیر 6 سال مبتلا به اتیسم در سال 1400 با توجه به رشد تعرفه ها بالغ بر 75 میلیارد تومان برآورد شده است.

«مهدی رضایی» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره پرداخت هزینه های مربوط به توانبخشی مبتلایان به اتیسم توسط سازمان بیمه سلامت افزود: بر اساس آن چه سازمان جهانی بهداشت اعلام كرده، تقریبا یك درصد از مردم جهان مبتلا به اتیسم هستند. با توجه به مطالعات انجام شده در ایران نیز حدود 600 تا 800 هزار نفر مبتلا به اتیسم داریم كه از این تعداد تاكنون 30 هزار نفر در كشور شناسایی شده اند و به احتمال زیاد، نیمی از این افراد تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارند.

وی ادامه داد: اختلالات اتیسم در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی می شود كه در حال حاضر برای بیماران اتیسم مطابق كتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، خدمات تشخیصی از جمله آزمایش ها و تصویربرداری، دارویی و ویزیت های تخصصی و فوق تخصصی تحت پوشش بیمه است. بنابراین بسته خدمات غیر دارویی این افراد، شامل خدمات كار درمانی، گفتار درمانی، مداخلات رفتاری و آموزشی و مداخلات مشاوره ای و حمایتی است.

معاون سازمان بیمه سلامت گفت: این خدمات بر اساس تفاهم نامه سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی كشور و بر اساس 5 كد برای افراد مبتلا به اتیسم تحت پوشش سازمان بهزیستی در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفت.

رضایی اظهار كرد: كدهای خدمات توانبخشی تحت پوشش سازمان بیمه سلامت شامل «به كارگیری روش ها و تكنیك های كار درمانی شامل استفاده از یك یا چند مورد از فعالیت های كار درمانی برای یك جلسه حداقل 30 دقیقه ای»، «به كارگیری روش ها و تكنیك های كار درمانی شامل استفاده از یك یا چند مورد از فعالیت های كار درمانی برای یك جلسه حداقل 45 دقیقه ای»، «ارزیابی جامع كار درمانی یا شغلی جهت برنامه ریزی برای كار درمانی بیمار برای یك دوره درمان»، «خدمات ارزیابی گفتار یا زبان یا صدا یا ارتباط یا بلغ یا پردازش شنیداری» و «درمان اختلالات گفتار، زبان، تكلم، ارتباط كلامی یا پردازش شنوایی به صورت انفرادی به ازای هر جلسه» است.

اوتیسم یك اختلال عصبی است كه منجر به نارسایی های مغزی می شود و در مسیر تحول كودك به وقوع می پیوندد. وجه مشخصه این نارسایی تاخیر یا انحراف در رشد مهارت های اجتماعی، شناختی، ارتباط كلامی و غیر كلامی، رفتارها، علایق خاص و تكراری است، كودكان مبتلا به اوتیسم مشكلات ارتباطی دارند و از درك احساسات یا تفكرات سایرین عاجز هستند.

این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبك زندگی یا تحصیلات نیز بر كودكان مبتلا به اوتیسم هیچ تأثیری ندارد.

اوتیسم در هیچ جای دنیا درمان قطعی ندارد زیرا هنوز در دنیا مشخص نشده است كه چرا یك كودك به این اختلال مبتلا می شود اما روش های بهبود و جلوگیری از گسترش این اختلال در فرد از طریق خدمات توانبخشی، مشاوره ای، مددكاری و غیره قابل وصول است.

برچسب ها
- بیمه سلامت
- سازمان بیمه سلامت ایران
- اوتیسم
- توانبخشی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۲ - ۱۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶