دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

آمارهایی از زندگی ایرانیان در پایان قرن | زنگ هشدار جدی برای جامعه سیاست زده ایران
 
مركز آمار ایران در یك گزارش متفاوت به تصویربرداری از زندگی و مختصات جامعه ایرانیان 6 ماه قبل از ورود به قرن جدید خورشیدی اقدام كرده، این گزارش نشان می دهد هرچند دسترسی شهروندان به برخی خدمات به نحو مطلوبی افزایش یافته، اما كیفیت زندگی ایرانیان همچنان با مشكلات و چالش های جدی ازجمله نابرابری ...
بازار تهران پس از محدودیت های كرونا - شلوغی - تردد به گزارش همشهری آنلاین به نقل از همشهری آنچه در گزارش رسمی این مركز منتشر و نمایان شده، تصویری از واقعیت رشد پایین اقتصادی، نامطلوب بودن شاخص توزیع درآمد، نرخ تورم بالا و البته خطای سیاستگذاری برای ورود جامعه ایران به قرن جدید است. هرچه تورم بالاتر، فقر مردم بیشتر و هرچه بیكاری بالاتر، خطر پناه آوردن مردم به پدیده هایی چون فقرشدیدتر می شود و شاید انتشار این گزارش یك زنگ هشدار جدی برای اندیشیدن درباره آینده جامعه به شدت سیاست زده ایران باشد.

افزایش جمعیت و كاهش فرزندآوری بر مبنای این گزارش رسمی، جمعیت ایران براساس سرشماری سال 95بالغ بر 78میلیون و 940هزار نفر بوده كه در پایان سال 98به 83میلیون و 75هزار نفر رسیده اما نكته مهم اینجاست كه میل ایرانیان به فرزندآوری به شدت هم در روستاها و هم شهرها كاهش یافته است. مركز آمار می گوید: تعداد تولدهای ثبت شده در سال 95بیش از یك میلیون و 528هزار نفر بوده كه در سال 98به یك میلیون و 196هزار نفر یعنی 332هزار نفر كمتر رسیده است. نتیجه اینكه الگوی كاهشی شدن تعداد فرزندآوری در هر دو مناطق شهری و روستایی تكرار شده و تعداد متولدین در بهار امسال هم 19هزار و 500نفر بوده كه در تابستان گذشته به 300هزار نفر رسیده بود.

افزایش طول عمر و ردپای كرونا آمارهای رسمی از افزایش طول عمر ایرانیان به ویژه در بین زنان ایرانی حكایت دارد به گونه ای كه میانگین سنی فوت شدگان از 63.3سال در سال 95به 66.3در تابستان 99رسیده یعنی افزایش 3ساله طول عمر ایرانیان با این توضیح مهم كه در سال 95میانگین سن مردان فوت شده 61.9و زنان 65.2سال بوده كه در تابستان امسال به ترتیب به 64.7و 68.3سال رسیده است. براساس داده های ثبت احوال كشور در تابستان امسال بالغ بر 130هزار و 879ایرانی شامل 73هزار و 970مرد و 56هزار و 909زن جان خود را از دست داده اند كه نسبت به تابستان سال گذشته تعداد مرگ ومیرها 38درصد رشد كرده كه علت اصلی این جهش مرگ در كشور، شیوع بیماری كرونا اعلام شده است.

تغییر معنادار سن ازدواج در تابستانی كه گذشت، 161هزار و 556هزار فقره ازدواج در ایران به ثبت رسید و در مقابل 48هزار و 122زوج هم زندگی شان به طلاق كشیده شد. در مقایسه با تابستان سال گذشته رشد ازدواج 6و رشد طلاق 7درصد برآورد شده و نكته جالب اینكه میانگین سن ازدواج در شهرهای ایران در حال بالا رفتن است و در كل كشور میانگین سن ازدواج 27.7سال در بین مردان و 23.4سال در بین زنان گزارش شده است. عجیب اما واقعی تر اینكه در همین تابستان امسال 3پسر زیر سن 15سال و 9هزار و 58دختر در سن 10تا 14سال ازدواج كرده و ازدواج آنها به ثبت هم رسیده است. بیشترین ازدواج تابستان امسال در بین مردان هم در بازه سنی 30تا 39سال و در بین زنان 20تا 29سال بوده و سؤال اصلی این است كه دلیل شیوع ازدواج دختران در سنین پایین چیست؟ به ویژه اینكه آمارهای رسمی حكایت از ثبت 165مورد طلاق بین مردان در بازه زمانی 15تا 19سال و 188مورد طلاق در بین دختران 10تا 14سال دارد.

دسترسی به آب سالم و بهداشت درحالی كه همچنان برخی از شهروندان ایرانی از دسترسی به آب سالم و بهداشتی محروم هستند، آمارهای رسمی نشان می دهد نسبت جمعیت برخوردار از آب آشامیدنی سالم و مدیریت شده در پایان سال 97به 99.6درصد رسیده و تنها 4دهم درصد ایرانیان هنوز به آب سالم آشامیدنی دسترسی ندارند و البته فقط 51درصد جمعیت كشور از خدمات دفع فاضلاب بهره مند می شود. در بخش بهداشت و درمان هم اگرچه تعداد پزشكان شاغل در دانشگاه های علوم پزشكی روندی افزایشی را در فاصله سال های 94تا 98تجربه كرده اما نسبت تعداد بیمارستان ها به هر صد هزار نفر جمعیت از سال 1394تا سال 1397تنها یك واحد افزایش داشته و نسبت تعداد تخت فعال بیمارستانی به ازای هر ده هزار نفر جمعیت 15.4واحد و نسبت تعداد داروخانه به ازای هر ده هزار نفرجمعیت 1.1 واحد افزایش و نسبت تعداد آزمایشگاه ها به ازای هر صد هزار نفر 6واحد كاهش داشته است.

متن كامل گزارش را اینجا بخوانید
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۵۵ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۸