دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

گروه های هدف در انتظار واكسن كرونا
 
مشهد- ایرنا- ایمن سازی كادر درمان خراسان رضوی همزمان با ورود نخستین محموله واكسن كرونا به این استان در 21 بهمن ماه پارسال آغاز شد و اكنون دریافت واكسن روسی كرونا یا نوع چینی آن برای گروه های هدف در این استان بر اساس اولویت های وزارت بهداشت در حال انجام است.
گروه های هدف در انتظار واكسن كرونا مشهد- ایرنا- ایمن سازی كادر درمان خراسان رضوی همزمان با ورود نخستین محموله واكسن كرونا به این استان در 21 بهمن ماه پارسال آغاز شد و اكنون دریافت واكسن روسی كرونا یا نوع چینی آن برای گروه های هدف در این استان بر اساس اولویت های وزارت بهداشت در حال انجام است.

سهم دانشگاه علوم پزشكی مشهد از نخستین محموله واكسن كرونا برای 470 نفر بود كه به كادر درمانی درگیر با بیماران كرونایی در بخشهای مراقبت های ویژه تعلق گرفت، در دومین محموله این واكسن برای هفت هزار نفر و در سومین محموله نیز برای پنج هزار و 300 نفر به این دانشگاه اختصاص یافت و اكنون متولیان سلامت در این استان در انتظار رسیدن چهارمین محموله واكسن كرونا می باشند.

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد، تاكنون بیش از 10 هزار نفر از كادر درمان شاغل در مراكز زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی واكسینه شده اند و این تعداد جدا از گروههای سالمندان، ایثارگران، پاكبانان و بیماران خاص هستند.
دكتر مهدی قلیان افزود: در حال حاضر واكسن كرونا به كادر درمانی شاغل در بخشهای مراقبت های ویژه دانشگاه علوم پزشكی مشهد كه تاكنون بیمار نشده اند، كادر درمانی كه قبلا مبتلا به كرونا شده اند، كاركنان اورژانس و آزمایشگاههای تشخیص كرونا و مراكز 16 ساعته و سایر كادر درمانی واقع در بیمارستانها تزریق شده است.

بر اساس شواهد و قراین موجود تاكنون عوارض خاصی در بین كادر درمانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد كه واكسن كرونا را دریافت كرده اند، مشاهده نشده است و تنها تعداد محدودی دچار علائمی مانند تب و لرز شده اند.
اكنون تردیدها در خصوص كیفیت و اثربخشی واكسن كرونا جای خود را به دغدغه ها و پرسشهای دیگری مانند روند كند تزریق واكسن و آیا گروههای هدف واكسن را دریافت می كنند یا نه! داده است.
خبرها از این واقعیت تلخ حكایت دارد كه یكی از پزشكان معروف شهرستان سبزوار كه از ابتدای شیوع كرونا تاكنون مبتلایان بسیاری را در مطب خود معالجه كرده است، به تازگی به كرونای جهش یافته انگلیسی مبتلا شده و شرایط وخیمی را طی می كند، این در حالی است كه این پزشك دلسوز برای دریافت واكسن پیگیری های بسیار داشته اما خود در اولویت ایمن سازی قرار نگرفته است.
از سوی دیگر شنیده ها حاكی از آن است كه گروهی از پاكبانان شهرداری مشهد در فرآیند مطالعه بالینی واكسن های ایرانی قرار گرفته و واكسینه شده اند.
هم اكنون حدود 80 درصد از جمعیت استان 6 میلیون و 400 هزار نفری استان خراسان رضوی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد قرار دارند و مابقی این جمعیت توسط سایر دانشكده و دانشگاههای علوم پزشكی مستقر در این استان واقع در شهرستانهای گناباد، تربت حیدریه، تربت جام، سبزوار و نیشابور خدمات رسانی می شوند.

تزریق واكسن بر اساس سهمیه و اولویت بندی است

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تزریق واكسن كرونا به گروه های هدف و كادر بهداشت و درمان از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده و این اقدام طبق سهمیه بندی اختصاص داده شده و اولویت بندی ایمن سازی در حال انجام است.
دكتر محمد جعفر صادقی افزود: دریافت و تزریق واكسن های كرونا به صورت مرحله به مرحله و طبق سهمیه مصوب انجام می شود و تاكنون تمامی واكسن های دریافتی طبق برنامه ریزی صورت گرفته به گروه های هدف تزریق شده است.
وی با بیان اینكه در ایام نوروز برنامه واكسیناسیون كرونا تعطیل نشده است، ادامه داد: تزریق واكسن كرونا طبق برنامه ریزی صورت گرفته در حال انجام است و در مرحله اخیر از انجام این اقدام نیز واكسن كرونا به گروههای پاكبان، غسال و تدفین كننده متوفیان ناشی از كرونا در مشهد تزریق شده است.

مدیر گروه تخصصی مبارزه با بیماری های واگیر و غیرواگیر دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: واكسن كرونا از میان نیروهای واجد شرایط به جز كادر بهداشت و درمان تاكنون به 360 پاكبان، 200 غسال و تدفین كننده، 810 جانباز و هزار و 330 سالمند و نیروی واجد شرایط زیرپوشش بهزیستی تزریق شده است.

تزریق واكسن كرونا به تمامی افراد بالای 18 سال

رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته واكسن كرونا به تدریج به تمامی افراد بالای 18 سال تزریق خواهد شد.

دكتر زهرا نهبندانی افزود: علاوه بر كادر بهداشتی و درمانی، تمامی كاركنان و سالمندان مراكز زیرپوشش بهزیستی، جانبازان، كاركنان تغسیل و تدفین آرامستان ها، نیروهای آزمایشگاه، اورژانس 115، خدماتی، دانشجویان، رزیدنت ها و انترن های دانشگاه علوم پزشكی مشهد در برنامه واكسیناسیون قرار دارند.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط خاص نگهداری واكسن كرونا كه باید در محیط زیر 20 درجه سلسیوس بماند، افراد داوطلب واكسن باید به صورت حضوری به برخی مراكز محدود كه شرایط نگهداری واكسن را دارند، مراجعه نمایند.

رییس اداره امور بیماریهای واگیردار دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: همه مراكز بهداشت وسایل جانبی نگهداری از واكسن را ندارند، لذا داوطلبین دریافت واكسن كرونا باید به مراكز تعیین شده مراجعه كرده و واكسن خود را دریافت كنند.
وی افزود: واكسن های وارد شده به كشور براساس بررسی های وزارت بهداشت و درمان انتخاب شده و از سوی سازمان جهانی بهداشت تحویل داده می شود و هیچیك از دانشگاههای علوم پزشكی در روند انتخاب واكسن كرونا نقشی ندارند.
دكتر نهبندانی با بیان اینكه واكسن ها متنوع بوده و هر یك از آنها كاربرد خاص خود را دارد، ادامه داد: باید آگاه سازی لازم در این خصوص با همكاری رسانه ها صورت پذیرد تا اطلاعات گروههای هدف در این زمینه افزایش یابد.
وی گفت: واكسیناسیون بیماران سرطانی در بیمارستان امید و بیماران خاص و سخت درمان در بیمارستان منتصریه مشهد انجام می شود و از این گروه از بیماران تقاضا داریم طبق برنامه زمان بندی شده كه از سوی مراكز مربوطه به آنان اعلام می شود جهت تزریق واكسن مراجعه نمایند.
واكسیناسیون گروه دندانپزشكی
معاون اداری و مالی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم از اختصاص 210 دز واكسن كرونا به افراد واجد شرایط گروه دندانپزشكی در حوزه بالینی شامل دانشجویان نیمسال هفتم تا دوازدهم، رزیدنت ها، كادر درمان و اساتید این دانشكده خبر داد.
دكتر رضا زارع افزود: افراد فعال در این بخش یكی از پرخطرترین گروه ها در زمینه ابتلا به كرونا بوده و با توجه به اینكه با بسیاری از بیماران در ارتباط هستند، این خطر برای آنان بیشتر است.
وی ادامه داد: دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی مشهد با 350 یونیت فعال و داشتن 760 دانشجو، 89 رزیدنت و 113 استاد یكی از پر مخاطب ترین دانشكده های این دانشگاه و كشور به شمار می رود.

واكسیناسیون سایر گروه های هدف

معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی هم گفت: حدود 10 هزار نفر از جانبازان و جامعه ایثارگری استان در گروه های پرخطر در صف دریافت واكسن كرونا قرار گرفته اند.
محمد جواد غلام پور افزود: بر اساس سهمیه بندی صورت گرفته در مرحله نخست، 500 دز واكسن كرونا برای تزریق به جانبازان دارای اولویت استان تخصیص می یابد.
وی ادامه داد: جانبازان قطع نخاع و جانبازان نابینا از 2 چشم و همچنین جانبازان دارای عارضه و قطع بیشتر از سه عضو و همچنین والدین دارای 2 فرزند شهید در اولویت نخست تزریق واكسن كرونا قرار دارند.
معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی گفت: در مراحل بعدی ایمن سازی جامعه هدف علیه ویروس كرونا جانبازان 70 درصد، شیمیایی شدید و قطع عضو و همچنین والدین شهدا و همسران بالای 60 سال شهدا واكسینه خواهد شد.
معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز از آغاز ایمن سازی نیروهای كارگری این شهرداری با اولویت پاكبانان حوزه معاونت خدمات شهری در برابر ویروس كرونا خبر داد.
مهدی یعقوبی افزود: از آنجا كه نیروهای كارگری حوزه معاونت خدمات شهری بیشتر از بقیه افراد، در معرض ابتلا به كرونا هستند، اواخر اسفند پارسال بر اساس اولویت بندی صورت گرفته، تمامی نیروهای شاغل در بخش جمع آوری پسماند بیمارستانی سازمان مدیریت پسماند در برابر این بیماری خطرناك واكسینه شدند.
وی ادامه داد: با توجه به توزیع تدریجی واكسن، اولویت اول برای تزریق این واكسن، نیروهای كارگری مسن و دارای بیماری های زمینه ای است و به تدریج با قول مساعد دانشگاه علوم پزشكی مشهد، متناسب با تحویل گیری واكسن، تمامی نیروهای كارگری خدمات شهری شهرداری مشهد واكسینه می شوند.
سرپرست اداره كل بهزیستی خراسان رضوی هم گفت: اجرای واكسیناسیون در مراكز زیرپوشش بهزیستی این استان با ورود نخستین محموله واكسن، با اولویت سالمندان انجام شد.
مسعود فیروزی افزود: این واكسیناسیون به ترتیب با اولویت سالمندان، بیماران روانی مزمن، معلولان ذهنی و معلولان جسمی مقیم این مراكز انجام می شود و همراه آنان كاركنان این مراكز نیز واكسینه می گردند.
وی ادامه داد: هم اكنون سه هزار سالمند در مراكز زیرپوشش بهزیستی این استان نگهداری می شوند كه این تعداد با احتساب كاركنان این مراكز به سه هزار و 600 نفر می رسد و محموله واكسن به مقدار مورد نیاز طی یك برنامه مشخص به مرور وارد خواهد شد.

لزوم رعایت پروتكل های بهداشتی تا ایمنی 70 درصدی
پزشك فوق تخصص مراقبت های ویژه بیمارستان امام رضا (ع) مشهد نیز گفت: ابتلای افراد جامعه به كرونا تا 70 درصد جمعیت یك منطقه، راهكار جلوگیری از همه گیری این بیماری و ایمنی زایی افراد جامعه محسوب می شود اما افزایش ایمنی و پیشگیری از همه گیری كرونا از طریق واكسیناسیون، نكته ای است كه از نظر علمی و اپیدمیولوژیك مورد بحث است.
دكتر علیرضا صداقت افزود: حتی اگر فرد به كرونا مبتلا شود، اگر واكسن دریافت كرده باشد تا صددرصد از بستری شدن بیمار در بخشهای آی.سی.یو پیشگیری می كند.
وی ادامه داد: واكسن كرونا با دو برچسب آبی و قرمز در فاصله زمانی 2 تا چهار هفته باید تزریق شود به طوریكه تزریق اول از نوع برچسب آبی و تزریق دوم با برچسب قرمز پس از سه هفته انجام می شود.

این پزشك فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: افرادی كه واكسن كرونا را دریافت می كنند، همچنان باید پروتكل های بهداشتی را رعایت كنند و وقتی ایمنی زایی جامعه به 70 درصد رسید، می توانیم رعایت پروتكل های بهداشتی را سبكتر كنیم.
وی افزود: تا زمانی كه سطح ایمنی جامعه افزایش نیافته است باید تمام افراد اعم از كسانی كه واكسن زده اند یا كسانی كه واكسن نزده اند، پروتكل های بهداشتی شامل استفاده از ماسك، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمعات را رعایت كنند.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاكنون یك میلیون و 885 هزار و 564 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس كرونا مبتلا شده و با فوت 96 نفر از بیماران مبتلا به كووید 19 در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان این بیماری در كشور به 62 هزار و 665 نفر رسیده است.

همچنین تاكنون یك میلیون و 617 هزار و 333 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- مشهد
- واكسن
- دانشگاه علوم پزشكی مشهد
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۴ - ۱۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵