دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

قبادی دانا: اختلال طیف اوتیسم یك درصد جوامع را درگیر كرده است
 
تهران- ایرنا- رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: اختلال طیف اوتیسم براساس آمار موجود یك درصد جوامع را درگیر كرده است.
قبادی دانا: اختلال طیف اوتیسم یك درصد جوامع را درگیر كرده است تهران- ایرنا- رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: اختلال طیف اوتیسم براساس آمار موجود یك درصد جوامع را درگیر كرده است.

به گزارش روز جمعه ایرنا از سازمان بهزیستی كشور، وحید قبادی دانا با اعلام این مطلب افزود: یكی از اقدامات بهزیستی، تاسیس مراكز اقامت موقت بوده است برای اینكه فرصتی به والدین و مراقبان كودكان داده شود تا بتوانند به فعالیت روزمره زندگی بپردازند البته تنها در استان های اصفهان، كرمان، تهران و آذربایجان شرقی گسترش یافته كه امیدواریم در سراسر كشور نیز اجرایی شود.

وی با بیان اینكه اوتیسم، بیماری یا اختلالی كه خانواده ها و فرزندان با آن دست و پنجه نرم می كنند، گفت: اختلال طیف اوتیسم براساس آمار موجود یك درصد جوامع را درگیر كرده است و با توجه به اثرات اجتماعی و خانوادگی و نقائصی كه در ارتباطات اجتماعی و رفتاری در این افراد وجود دارد، باعث می شود علاوه بر خود فرد، خانواده و واحدهای اجتماعی مرتبط با فرد دچار درگیری شوند؛ چراكه این اختلال ابعاد اجتماعی گسترده ای پیدا میكند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، افزود: بهزیستی با توجه به اینكه متولیگری امور افراد دارای معلولیت و سلامت اجتماعی را با توجه به قوانین بالادستی در اختیار دارد، از حدود 20 سال گذشته فعالیت های خود را در ارتباط با اختلال طیف اوتیسم آغاز كرده و فعالیت های متمركزی را در این زمینه برنامه ریزی كرده است.

قبادی دانا در تشریح اقدامات سازمان بهزیستی كشور در موضوع اوتیسم، تصریح كرد: در بحث تحصیل، آموزش و سایر مسائل افراد درگیر این اختلال نیاز است كاری جمعی و بین بخشی صورت گیرد البته از بیست سال گذشته بهزیستی این اقدامات را انجام داده است و آنچه الان شاهد هستیم حاصل تلاش های همه جانبه همه همكاران در بهزیستی و مشاركت فعال علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی و همچنین دیگر نهادهای دولتی و غیردولتی بوده كه در حال انجام است.

وی با بیان اینكه از ابتدا تشخیص بهنگام اختلال اوتیسم و مداخله در زمان طلایی، مدنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان در سازمان بهزیستی بوده است، گفت: پایبندی به كنوانسیون های حقوق كودك و همچنین كنوانسیون اشخاص دارای معلولیت و اینكه این كودكان باید یك زندگی كامل و شایسته ای را داشته و دارای منزلت اجتماعی باشند یكی از الزاماتی است كه مدنظر سیاستگذاران و برنامه ریزان در بهزیستی بوده است و همكاری های خوبی با آموزش و پرورش استثنایی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بوده داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: از سال 79 ارائه خدمت به این طیف از جامعه را آغاز كرده ایم و راه اندازی مراكز آموزش توانبخشی روزانه اختلال طیف اوتیسم یكی از این اقدامات بوده است؛ اكنون شاهد 103 مركز در 31 استان كشور هستیم كه با 850 نیروی آموزش دیده روانشناس بالینی، كاردرمانگر و مربی آموزشی در حال حاضر به حدود 5 هزار نفر خدمت ارائه می كنند و بطور متوسط هر ماه حدود 800 هزار تومان به عنوان یارانه به این مراكز واریز می شود و اكنون 387 مركز حرفه آموزی و 131 كارگاه تولیدی حمایتی فعال در این زمینه در كنار 17 مركز پشتیانی شغلی تحت نظارت سازمان بهزیستی كشور فعالیت می كنند.

وی، ادامه داد: در برنامه 20 ساله سعی شده است در حیطه تشخیص و مداخله بهنگام اقداماتی صورت گیرد. تمام هدف ما بهبود كیفیت زندگی افراد و خانواده هایی است كه درگیر اختلال طیف اتیسم هستند. به یاد داریم زمانی كه جامعه با اختلال طیف اوتیسم آشنا نبود طبیعتا نیاز بود ارتقای سطح آگاهی جامعه صورت و خدمات به موقع در دسترس افراد قرار گیرد؛ بنابراین در این حوزه بیش از بیست سال در بهزیستی مدنظر بوده است و غربالگری، پرسشنامه برای كودكان 2 تا 5 سال معرفی شده كه یكی از ابزارهای مهم درخصوص شناسایی كودكان اختلال طیف اتیسم است.

قبادی دانا، افزود: در قدم بعدی بعد از اینكه خانواده بررسی شدند شناسایی افراد با اختلال طیف اتیسم در دستور كار قرار می گیرد. بعد از تشخیص خانواده ها دچار استرس می شوند كه اینجا مداخله با كاردرمانی، گفتاردرمانی و آموزش خانواده صورت می گیرد. از زمان اجرای غربالگری تاكنون 200 هزار كودك در سن 2 تا 5 سال از خدمات غربالگری سازمان بهزیستی كشور بهره مند شدند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور با اشاره به راه اندازی سامانه آنلاین غربالگری تشخیص اختلال طیف اوتیسم، تاكید كرد: این سامانه امكان اجرای غربالگری آنلاین را برای خانواده ها به همراه دارد كه پس از آن برای دریافت خدمات تشخیصی به واحدها ارجاع می شوند و سپس به ستاد پذیرش و كمیسیون های پزشكی و توانبخشی، برای اینكه نوع و شدت معلولیت مشخص شود و فرد و خانواده در چرخه خدمات حمایتی و بهره گیری از خدمات تخصصی در قالب مراكز روزانه آموزشی و توانبخشی سراسر كشور قرار گیرد.

وی توضیح داد: مداخلات خانواده یكی از محورهای فعالیت سازمان بهزیستی در مواجهه با طیف اوتیسم بوده است، آموزش خانواده ها مدنظر بهزیستی بوده است و تهیه كتابچه های راهنما برای والدین دارای كودك اوتیسم و تدوین راهنمای عملی برنامه ریزی برای انجام مداخلات در مراكز آموزش روزانه و توانبخشی صورت پذیرفت؛ یكی دیگر از اقدامات بهزیستی تاسیس مراكز اقامت موقت بوده است برای اینكه فرصتی به والدین و مراقبان كودكان داده شود تا بتوانند به فعالیت روزمره زندگی بپردازند البته در چند استان اصفهان، كرمان، تهران و آذربایجان شرقی گسترش یافته كه امیدواریم در سراسر كشور نیز اجرایی شود.

قبادی دانا افزود: با توجه به راه اندازی پایگاه های غربالگری و تشخیص، كارشناسان مربوطه انتخاب شدند و در این زمینه به فعالیت می پردازند. با غربال كودكان 2 تا 5 سال در سال 99، نزدیك به 500 نفر از كودكان تحت آزمون غربال قرار گرفتند كه برای حدود 200 نفر آزمون تشخیصی نیاز شد كه در سه سطح طبقه بندی و معرفی شدند اما مشكلات بسیاری برای افراد و خانواده آنها وجود دارد و هزینه ها و عدم آگاهی آحاد جامعه سبب می شود درك متقابلی بین جامعه و این افراد انجام نشود.

رئیس سازمان بهزیستی كشور، تصریح كرد: نیاز است یك اقدام ملی برای ساماندهی همه فعالیت و تشریك مساعی صورت گیرد از این رو نیاز است غربالگری رشد و تكامل كودكان در كل كشور ساماندهی شود و برنامه ریزی مناسبی شود؛ خوشبختانه درباره واكسیناسیون شاهد نهضت ملی بودیم در حوزه غربالگری رشد و تكامل كودك و پیدا كردن به موقع كودكان دارای اختلال طیف اوتیسم هستند باید یك همكاری بین بخشی صورت گیرد و به سبب جمعیت گسترش داشته باشد.

وی با بیان اینكه خدمات توانبخشی متاسفانه تحت پوشش بیمه پایه نیستند، اضافه كرد: برای این كار در راستای تحقق ماده 6 قانون حمایت از افراد دارای معلولیت مبنی بر اینكه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مكلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را به گونه ای تأمین نماید كه علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را پوشش دهد، در قانون بودجه سال 99، 300 میلیارد برای موضوع بیمه خدمات توانبخشی گنجانده شد كه علاوه بر این تفاهمنامه ای بین بیمه سلامت در دو نوبت منعقد شد و 9 خدمت مشمول بیمه پایه سلامت قرار گرفتند و همچنین بخشنامه مشتركی بین بهزیستی و بیمه سلامت برای مراكز گفتاردرمانی و كاردرمانی كشور داده شد تا طرف قرارداد بیمه سلامت قرار گیرند و این شروعی است تا سایر خدمات توانبخشی ذیل این قضیه قرار گیرد.

قبادی دانا بر تدوین پروتكل درمانی و توانبخشی برای پزشكان اطفال تاكید كرد و گفت: با این اقدام پزشكان فقط به دارودرمانی صرف اكتفا نمی كنند. از طرفی هدف ما خانواده پذیر و جامعه پذیر شدن این افراد است كه نیازمند اقدامات حمایتی هستند كه در برنامه آتی مدنظر داریم؛ تشكل ها باید تقویت شوند، تقویت تشكل خانواده های دارای افراد طیف اوتیسم و دستورالعمل ها با نظر این عزیزان بازبینی شود همچنین باید مطالعات تطبیقی صورت گیرد تا بتوانیم آینده نگری داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی كشور یادآور شد: مهم این است كه تاثیرگذاری را ملی و پوشش جغرافیایی را به 100 درصد برسانیم كه تحقق این مهم نیاز به تامین اعتبارات است و شبكه ملی برای برنامه ریزی و پیش بینی نیاز است. از طرفی نیز پایش عملكرد گذشته و بازبینی اقدامات، پرداختن به وضعیت مشكلات خانواده در دستور كار قرار دارد و نیاز است موضوعات حمایتی در موضوعات پیشگیرانه لحاظ شود. در گام دوم انقلاب باب های جدیدی با تكیه بر متون علمی و پژوهش و با اتصال به مراكز غیردولتی و مجموعه خانواده های درگیر این اختلال باز خواهیم كرد تا توانمندسازی این افراد را شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا، اوتیسم یا درخودماندگی یك اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای كلیشه ای، مشكلات درك شناختی و خزانه رفتاری، حركتی و كلامی محدود است.

برچسب ها
- وحید قبادی دانا
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۳۱ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹