دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

121 كودك مبتلا به اتیسم در استان مركزی از خدمات بهزیستی بهره مند شدند
 
اراك - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان مركزی گفت: 121 كودك مبتلا به نارسایی اتیسم در این استان پارسال در چهار مركز نگهداری ساوه، خمین و 2 مركز اراك از خدمات درمانی و آموزشی این سازمان حمایتی بهره مند شدند.
121 كودك مبتلا به اتیسم در استان مركزی از خدمات بهزیستی بهره مند شدند اراك - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان مركزی گفت: 121 كودك مبتلا به نارسایی اتیسم در این استان پارسال در چهار مركز نگهداری ساوه، خمین و 2 مركز اراك از خدمات درمانی و آموزشی این سازمان حمایتی بهره مند شدند.

«زهرا امینی» روز جمعه به مناسبت روز جهانی اوتیسم (دوم آوریل)در گفت و گو با ایرنا، افزود: بهزیستی استان مركزی برای آموزش و توانبخشی كودكان مبتلا به اتیسم در ازای هر كودك بیمار مبلغی با عنوان یارانه به مراكز زیرپوشش پرداخت می كند.
وی اظهار داشت: ارایه خدمات به بیماران اوتیسمی در مراكز نگهداری روزانه با مشاركت پنج نیرو متخصص و از ساعت 8 تا 13 ارایه می شود.
مدیركل بهزیستی استان مركزی گفت: نیروی انسانی شاغل در مركز شامل كار درمان، گفتار درمانی، كارشناس روانشناسی بالینی، مربی امور هنری، ورزشی و مربی آموزشی با تحصیلات حداقل كارشناسی در رشته های روانشناسی یا علوم تربیتی است كه به كودكان اتیسم و خانواده آنان خدمات ارایه می كند.

وی اظهارداشت: 13 فروردین امسال مصادف با روز جهانی آگاه سازی اتیسم نامگذاری شده و سازمان بهزیستی برای شناسایی افراد مبتلا، سامانه ای را با عنوان، سامانه غربالگری و تشخیص اختلال طیف اتیسم طراحی كرده و با نظارت والدین، كودكان با ورود به این سامانه و پاسخ دادن به 10 سوال برای كوكان 3سه تا پنج ساله غربالگری می شوند.

امینی اظهار داشت : این سامانه امكان اجرای آزمون الكترونیكی آنلاین غربالگری اختلال طیف اتیسم را از سوی خانواده ها و سپس ارجاع به پایگاه های تشخیص تحت نظارت سازمان بهزیستی فراهم می كند.
مدیركل بهزیستی استان مركزی در ادامه بیان كرد : در صورت وجود اختلال طیف اتیسم در كودك سامانه غربالگری با ارجاع الكترونیك به یكی از پایگاه های غربالگری و تشخیص در استان خانواده را برای ادامه كار راهنمایی می كنند.
امینی افزود: خانواده با در دست داشتن معرفی نامه به پایگاه دایم غربالگری انتخاب شده مراجعه و در صورت تائید مشكوك بودن ،آزمون تشخیص طیف اتیسم به صورت آنلاین در مركز در مورد كودك اجرا خواهد شد.
تنها مركز غربالگری دایم كودكان دارای طیف اتیسم در شهر اراك فعال است.

65 هزار توانجو در استان مركزی از خدمات بهزیستی استفاده می كنند.

طیف اتیسم(اوتیسم)، اختلالی نورولوژیك است كه خودش را در سال های اولیه رشد كودك نمایان می كند.

این اختلال باعث مشكلاتی چون رفتارهای تكراری وكلیشه ای،نقص در مهارت های ارتباطی كلامی و غیر كلامی و رفتارهای اجتماعی می شود.

در حال حاظر آمار شیوع اتیسم یك نفر در هر 59 تولد است و مهمترین علت های آن را در نقایص ژنتیك و زیست محیطی شناسایی كرده اند.

برچسب ها
- اراك
- استان مركزی
- اوتیسم
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۰ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۸