دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

روزی به یاد كم حرف های گوشه گیر/ اختلال اوتیسم در كودكان را جدی بگیرید
 
دوم آوریل مصادف با 13 فروردین روز جهانی آگاه سازی اوتیسم نامگذاری شده، اختلالی كه اگر به موقع تشخیص داده نشود، تا پایان عمر همراه فرد مبتلاست.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ، دوم آوریل كه در ایران با نام روز طبیعت یا همان سنت سیزده بدر نامگذاری شده، چند سالی است كه یك روز دیگر را هم به یاد ما می آورد، روز جهانی اتیسم.

اوتیسم نوعی اختلال رشد است كه شامل نقص در تعامل و برقراری روابط اجتماعی، مشكل در پردازش ادراك و رفتار های تكراری می شود.

كودكان مبتلا به اوتیسم دارای مشكلاتی در زمینه ارتباط برقرار كردن هستند، آن ها معمولا به سختی می توانند ارتباط عاطفی برقرار كنند.

آن ها در زمینه درك افكار و احساس دیگران مشكل دارند و نمی توانند احساسات خود را بوسیله كلمات یا حركات، حالات چهره و لمس كردن بیان كنند.

آمار ها از وجود بیش از 7 هزار كودك مبتلا به اوتیسم در خراسان جنوبی خبر می دهند، وقتی هم كه پای درد دل پدر و ماد كودكان مبتلا به اوتیسم می نشینی، از رنج هایی می گویند كه هم كودك را آزار می دهد و هم خانواده ها را نگران كرده است.

روزی به یاد كم حرف های گوشه گیر/ اختلال اوتیسم در كودكان را جدی بگیرید

مادر یك كودك مبتلا به اوتیسم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: از 15 ماهگی متوجه رفتار های غیر معمول فرزندم شدم، كم حرف و خجالتی بود و مدام بی قراری می كرد.

او افزود: برای درمان به متخصصان زیادی مراجعه كردم، اما هیچكدام اختلال ذهنی فرزندم را تشخیص ندادند تا اینكه با مركز توانبخشی اختلالات اوتیسم آشنا شدم و كار درمان را شروع كردیم.

پدر یكی دیگر از كودكان اوتیسمی هم به خبرنگار ما می گوید: پس از مراجعه به پزشك، متوجه اختلال اوتیسم در فرزندم شدم، مدتی بود كه اصلا حرف نمی زد و به صدا های اطراف هم توجهی نمی كرد.

مبتلایان به اتیسم به انواع خدمات تخصصی نیازمندند رضازاده معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان می گوید: اختلال طیف اتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است كه نیاز به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، كاردرمانی و گفتار درمانی دارد و به همین دلیل مخارج این خانواده ها بسیار بالاتر و نیازهایشان خیلی وسیع تر از خانواده های دارای كودكان با سایر معلولیت ها است.

روزی به یاد كم حرف های گوشه گیر/ اختلال اوتیسم در كودكان را جدی بگیرید

او افزود: تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات، تاثیر بیشتری خواهند داشت.

رضازاده از فعالیت اولین مركز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اتیسم - توان افزا در بیرجند خبر می دهد كه هم اكنون 40 كودك دارای اختلال اوتیسم بصورت یارانه ای از خدمات مركز بهره مندند.

به گفته معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی ، سازمان بهزیستی بطور متوسط ماهانه 800 هزار تومان به ازای معرفی هر كودك به مركز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم پرداخت می كند.

اختلال اوتیسم قابل كنترل و درمان است والدین كودكان مبتلا به اوتیسم نگرانی های زیادی دارند و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری با چالش های بسیاری در جامعه مواجه می شوند.

رضازاده معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به قابل درمان بودن این بیماری می گوید: والدین باید بدانند كه این اختلال به كمك افراد آگاه و مشاوره قابل كنترل است و به راحتی می توان مهارت های ارزشمندی را به این كودكان آموخت.

روزی به یاد كم حرف های گوشه گیر/ اختلال اوتیسم در كودكان را جدی بگیرید

او افزود: والدین در صورت مشاهده علایم غیر طبیعی در كودك بدون تعلل به مراكز درمانی و بهزیستی مراجعه كنند، چرا كه با تشخیص، كودك مبتلا به اوتیسم وارد مرحله بعدی و دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی می شود و هر چه زمان تشخیص زودتر باشد، كودك شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

- فعالیت 9 كمپ ترك اعتیاد در خراسان جنوبی
- تحصیل بیش از هزار دانش آموز با نیاز ویژه در استان
- ارزیابی 11 هزار كودك بدو ورود به دبستان در طرح سنجش رضازاده به والدین دارای كودك اوتیسم توصیه كرد: در مورد اوتیسم بیشتر مطالعه كنند تا بدانند كودك از چه می هراسد و به چه چیز پاسخ می دهد، چرا كه هر چه در مورد اوتیسم بیشتر بدانید راحت تر می توانید با كودك خود ارتباط برقرار كنید و او كمتر صدمه می بیند، همچنین كودك خود را با همان شرایط بپذیرید، باید بپذیرند كه كودك شان عادی نیست و او را با هم سن و سالانش و با افراد عادی مقایسه نكنند و از او به اندازه خودش انتظار داشته باشند.

كرونا و غیر حضوری شدن آموزشها/ توانبخشی از راه دور برای كودكان اوتیسمی

فعالیت مركز آموزشی و توانبخشی اختلالات اوتیسم بیرجند به دلیل همه گیری كرونا از اسفند 1398 غیر حضوری شد و برنامه توانبخشی از راه دور با بهره گیری و استفاده از انواع فناوری ها (صوتی، تصویری، برنامه های فضای مجازی) برای ارائه خدمات پزشكی، بهداشتی، توانبخشی و آموزشی در بستر اینترنت و شبكه های ارتباطی مخابراتی، بدون نیاز به حضور فیزیكی توانخواه در مركز اجرا می شود.

تشخیص به موقع، كلید درمان اوتیسم

اوتیسم یك اختلال ذهنی تعریف می شود كه در بین سنین یك تا دو سالگی در كودكان بروز پیدا می كند و علایم آن در سنین كودكی قابل تشخیص است.

روزی به یاد كم حرف های گوشه گیر/ اختلال اوتیسم در كودكان را جدی بگیرید

والدین نباید ناامید شوند و با مراجعه به موقع به پزشك، این اختلال را شناسایی و برای درمان اقدام كنند.

والدین همچنین باید برای كودك خود برنامه ریزی كنند، كودكان مبتلا به این اختلال از داشتن یك برنامه منظم غذایی، تفریحی، استراحت و آموزش لذت می برند، فرزندتان را تشویق كنید، به او احساس امنیت دهید و در خانه فضایی را به كودك بیمار اختصاص دهید كه او در آنجا احساس آرامش و امنیت كند، كودك را در محیط های شاد قرار دهید و حس مسئولیت پذیری كودك را تحریك كنید.
   تاریخ: ۰۸:۰۷ - ۱۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۳