دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

زوجین جوان بخوانند؛ انتظارتان را از همسرتان كم كنید!
 
هرچه انتظارات خود را از همسرتان افزایش دهید، احتمال برآورده نشدن انتظارات افزایش پیدا می كند و به تبع آن، ناراحتی و نارضایتی افزایش خواهد یافت.
انتظارات زوجین از كجا نشات می گیرد؟

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انتظارات از بستر فرهنگی و از جایی كه فرد بزرگ شده و رشد پیدا كرده است، نشات می گیرد و به زندگی زناشویی وارد می شود.

انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی عامل خطری است كه به سرعت یك ازدواج را تا مرز جدایی و طلاق پیش خواهد برد. هر فردی از ازدواج انتظاراتی دارد و با دید خودش به زندگی مشترك نگاه می كند.

برخی از افراد به ازدواج به عنوان عاملی برای رسیدن به آرامش و شادكامی نگاه می كنند و انتظار دارند تمام تفریحات و خوشی هایی كه در زمان مجردی از آن غافل بودند، پس از ازدواج به آن دست یابند. این یكی از انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی است كه باعث می شود نه تنها فرد به شادكامی نرسد؛ بلكه یاس و ناكامی فراوانی را تجربه كند.

اكرم مطهری نسب روانشناس خانواده و زوج درمانگر در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: سوالی كه پیش می آید از كجا متوجه شویم، این انتظارات و خواسته هایمان، براساس واقعیت یا غیرواقعیت است.

وی تاكید كرد: ابتدا انتظارات و خواسته های خود را از زندگی بشناسیم. زوجین دلیل نیاز و خواسته هایشان را برای یكدیگر بیان كنند، نسبت به هم خودخواه نباشند. تفاوت بین همسر ایده آلی كه در ذهنشان ساختند و همسر فعلیشان را درك كنند. سعی كنند مسائل را از دیدگاه همسرشان هم ببینند.

بیشتر بخوانید

- چه انتظاراتی باید از همسرتان داشته باشید؟ مطهری گفت: بهتر است كه ما در هر بخشی از زندگیمان، در حل تعارض، گاهی خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم و دنیا را از دید او ببینیم. این تفاوت ها را قبول و درك كنیم و فرد را همان طوری كه هست بپذیریم.

این روانشناس افزود: به عنوان مثال، زوجی می گوید: "همسرم مرا خیلی ناراحت می كند". این افراد شادی و غمشان را در عملكرد همسرشان می بینند و این، یك ایده و انتظارغیر واقع بینانه است. چون هركسی مسئول شادی خودش است. همسر ما می تواند در شادی و نشاط زندگی، نقش داشته باشد، ولی آن یكی از عواملی است كه می تواند اثر گذار باشد.

مطهری ادامه داد: قاعده دیگر، موفقیت است. اگر ما كسری را در نظر بگیریم، تلاش بالای صورت كسر باشد و انتظاراتمان مخرج كسر قرار گیرد، درصد موفقیت را نشان می دهد.

بالا بودن سطح توقعات به مرور زمان باعث ایجاد احساس اضطراب، یاس و افسردگی در فرد می شود؛ از طرفی به خشم و عصبانیت در همسرتان منجر می گردد و به پایه زندگی مشترك لطمه می زند.

بسیاری ازعوامل های دیگر وجود دارد كه در شادی افراد موثر هستند. افرادی كه تفكر غیر منطقی و انتظارات غیرواقعی نسبت به ازدواج دارند، همه شادی وغمشان را در همسرشان می بییند.

خوب است كه در زندگی ببینیم كه سهم خودمان از این رابطه چه چیزی است و چقدر در این رابطه تلاش می كنیم و برای بهتر شدن رابطه زوجین چه میزانی از خود انرژی می گذاریم. نكته مهم تر آن است كه ما خودمان را در نظر بگیریم به جای اینكه توقعات زیاد از اطرافیانمان داشته باشیم.

اگر می خواهید در زندگی آرامش، شادی و لذت را تجربه كنید انتظارات بی جا را دور بیندازید. هیچ وقت از همسرتان نخواهید كه همیشه شنونده فعالی برای گوش كردن درد و دل های شما باشد و مثل یك دوست صمیمی به درد و دل های شما توجه كند. گاهی اوقات همسرتان آمادگی لازم را برای گوش كردن درد و دل های شما ندارند، سریع به همسرتان برچسب بی ملاحظگی نزنید.

یكی از مهمترین مواردی كه از مصادیق توقع نا به جا ارزیابی می شود، این است كه همسر نسبت به خواسته ها و علایق و تمایلات فردی خودش كلا صرف نظر كند. زن و شوهر یكسری علایق و تمایلات و تعلقات فردی دارند كه حق طبیعی است ، خیلی انتظار متفاوت بودن از هم را نداشته باشید.
   تاریخ: ۰۳:۴۶ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲