دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

113 اوتیسمی در زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند
 
زنجان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اكنون در این استان 113 فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند كه از این تعداد 35 نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می كنند.
113 اوتیسمی در زنجان تحت پوشش بهزیستی هستند زنجان - ایرنا - مدیركل بهزیستی استان زنجان گفت: هم اكنون در این استان 113 فرد دارای اختلال اوتیسم تحت پوشش بهزیستی قرار دارند كه از این تعداد 35 نفر خدمات آموزشی - توانبخشی روزانه دریافت می كنند.

محمد محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سن طلایی تشخیص و آگاهسازی اوتیسم در كودكان در سنین 2 تا 5 ساله است افزود: علاوه بر سامانه كشوری به آدرس autism.behzisti.net خانواده ها می توانند با مراجعه به پایگاه غربالگری با راهنمایی مربیان و كارشناسان آموزش دیده، كودك خود را از نظر احتمال داشتن علایم این اختلال مورد سنجش و غربال قرار دهند.

وی اضافه كرد: اختلال طیف اوتیسم" و یا مخفف آن ASD، یكی از 6 اختلال دسته بندی شده در طبقه اختلالات عصبی-رشدی است كه در آنها، رشد و تحول صحیح مغز یا دستگاه عصبی مركزی مختل می شود و همزمان با رشد فرد، بر هیجان، توانایی یادگیری و حافظه او تاثیر منفی می گذارند.

به گفته وی، علائم این اختلال، بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی، بسیار متغیر هستند و این اختلال باعث می شود كه مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل كند.

این مسوول ادامه داد: در صورت مشكوك بودن كودك به ابتلای این اختلال، توسط كارشناسان تخصصی آموزش دیده آزمون تشخیصی گارس 2 انجام شده و در صورت قطعی شدن تشخیص، كودك به مركز آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اوتیسم استان جهت مداخلات مركز محور و خانواده محور، ارجاع خواهد شد.

وی اظهار داشت: وجود حركات یا اصوات تكراری وكلیشه ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به صورت كلامی و چه غیركلامی، مشهود بودن علایم اختلال از حدود 18 ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اوتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام از خصوصیات قابل توجه این اختلال است.

مدیركل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: افراد دارای اختلال طیف اوتیسم همانند سایر افراد دارای معلولیت از مزایای قانون حمایت از حقوق معلولان بهره مند بوده و می توانند از خدمات مددكاری و سایر خدمات حوزه توانبخشی استفاده كنند.

وی خاطرنشان كرد: روز جهانی اختلال اوتیسم با عنوان " فراگیری در محیط كار، چالش ها و فرصت ها در جهان پسا همه گیر "با بیان اینكه افراد دارای اختلال اوتیسم كه در مركز آموزشی روزانه پذیرفته می شوند در رده سنی 6 تا 28 سال قرار دارند كه خدمات آموزشی توانبخشی در قالب یك مجموعه كامل در این مركز ارائه می شوند.

برچسب ها
- اوتیسم
- زنجان
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۹ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶