دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اراك/ 2 آوریل روز آگاه سازی درباره نشانگان اوتیسم
 
رییس دانشگاه علوم پزشكی اراك گفت: باید به تحصیل و زندگی مبتلایان به اوتیسم توجه ویژه شود.
اراك/ 2 آوریل روز آگاه سازی درباره نشانگان اوتیسم
رییس دانشگاه علوم پزشكی اراك گفت: باید به تحصیل و زندگی مبتلایان به اوتیسم توجه ویژه شود.



به گزارش وب دا مركزی، دكتر سید محمد جمالیان در پیامی به مناسبت روز جهانی اوتیسم گفت افزود: دوم آوریل مصادف با 13 فروردین ماه روز جهانی اوتیسم نام گذاری شده است، اوتیسم نوعی اختلال تكاملی است كه با رفتارهای ارتباطی و كلامی غیرطبیعی مشخص می شود.

این اختلال در اوایل كودكی آغاز و در كل زندگی فرد به طول می انجامد. اوتیسم دارای اساس ژنتیكی قوی است، ژنتیك اوتیسم پیچیده است و مشخص نیست كه آیا ASD (Autism Spectrum Disorders) توسط جهش نادر با اثرات عمده ایجاد می شود یا با فعل و انفعالات چند ژنی نادر ناشی از واریانتهای شایع ژنتیكی توضیح داده میشود. پیچیدگی آن به دلیل فعل و انفعالات میان چندین ژن، محیط و عوامل اپی ژنتیك ایجاد میشود، كه این عوامل اپی ژنتیك توالی DNA را تغییر نمیدهند ، اما ارثی بوده و روی بیان ژن موثر هستند. ژن های بسیاری با اوتیسم مرتبطند كه از طریق تعیین توالی ژنی افراد مبتلا و پدر و مادر آنها قابل شناسایی اند.

به منظور اهمیت سلامتی افراد مبتلا به اوتیسم دوم آوریل مقارن با 13 فروردین، روز جهانی آگاهی رسانی درباره اتیسم نام گذاری شده است. از ابعاد مختلف آماری، پزشكی، ژنتیكی، علوم شناختی، جامعه شناسی، اپیدمیولوژی، فرهنگی، حقوقی و... می توان به این ضرورت پرداخت. اما آنچه بسیار مهم است ابعاد تاثیرگزاری این طیف اختلال، پیچیدگی سبب شناسی و درمان آن، در خود فرد دارای اوتیسم، خانواده و اجتماع می باشد.

واقعیت آن است كه اختلالات طیف اوتیسم، در حال گسترش است و با اینكه آمارهای رسمی سازمان جهانی بهداشت، اكنون ابتلای یك درصد جمعیت را به این اختلالات تأیید كرده، هنوز راه حل و شیوه ی درمان قاطعی برای این اختلالات كشف و ابداع نشده و تنها چیزی كه بر سر آن توافق وجود دارد، برنامه ی توانبخشی و كمك درمانی برای بهبود نسبی این اختلالات است.

در استان مركزی نیز علاوه بر سازمان بهزیستی مراكز مختلفی همچون موسسه رضوان در كمك به سلامت و بهبود این بیماران نقش فعالی دارند و امیدواریم كه امسال اهتمام تمامی مسئولان به تحصیل و داشتن زندگی بهتر برای مبتلایان به اوتیسم بیشتر از گذشته شود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۰۹:۵۳ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱