دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

مهدهای كودك در مدار تعطیلی
 
تهران- ایرنا- مهدهای كودك در سال 99 جزو نخستین مشاغلی بودند كه در روزهای سخت شیوع كرونا در كشور تعطیل و یا ورشكسته شدند، این امر علاوه بر ایجاد مشكلات اقتصادی برای صاحبان و مربیان مهدها، سرگردانی والدین را نیز در پی داشت.
مهدهای كودك در مدار تعطیلی تهران- ایرنا- مهدهای كودك در سال 99 جزو نخستین مشاغلی بودند كه در روزهای سخت شیوع كرونا در كشور تعطیل و یا ورشكسته شدند، این امر علاوه بر ایجاد مشكلات اقتصادی برای صاحبان و مربیان مهدها، سرگردانی والدین را نیز در پی داشت.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، اغلب مهدهای كودك استیجاری هستند و متاسفانه به دلیل شیوع ویروس كرونا و تعطیل شدن مهدهای كودك، منبع درآمد مهدها به صفر رسید و مشكلات اقتصادی جدی را برای دست اندركاران مهدهای كودك ایجاد كرد. هرچند كه در ماه های نخست شیوع ویروس كرونا، تمام یا بخشی از اجاره مهدهای كودك از سوی مالكان و همچنین سازمان بهزیستی به عنوان صاحب ملك بخشیده شد چنانكه وحید قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی كشور از بخشودگی كامل اجاره بهای ماه های اسفند سال 98 و فروردین و اردیبهشت سال 99 همه مستاجرین سازمان بهزیستی از سوی كمیته عالی واگذاری و نظارت بر ماده 28 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت خبر داد اما این بخشش فقط برای چندماه از سوی مالكان بود.

از سوی دیگر به طور میانگین بین سه تا هفت مربی در هر مهدكودك بنا بر ظرفیت پذیرش كودكان در مهدها فعالیت داشتند كه با این تعطیلی، آنها هم بیكار شدند. والدین به ویژه والدین شاغل اما شاید بیش از خردسالان از این تعطیلی صدمه دیدند چراكه از یك سو برای امرار معاش باید بر سر كار خود حاضر می شدند و از سوی دیگر دغدغه نگهداری مهدهای كودك را نیز داشتند.

بعد از آنكه مهدهای كودك جسته و گریخته فعالیت خود را با رعایت پروتكل های بهداشتی از سر گرفتند، استقبال والدین از مهدها كمتر شد چراكه در فاصله تعطیلی مهدها كه والدین نمی توانستند كودكان خود را رها كنند، راه حل های جایگزین پیدا كرده بودند. برخی از خانواده ها از كمك خویشاوندان به عنوان مراقب كودك بهره گرفتند و بسیاری دیگر از خانواده ها نیز به پرستار خانواده رو آوردند. حتی برخی والدین شاغل بهره گیری از دوربین های مداربسته در خانه برای مراقبت از خردسالان خود را به عنوان آخرین راه حل نگهداری كودكان برگزیدند و برای آموزش نیز رو به مهدهای مجازی آوردند چراكه مهدهای كودك در ایام كرونایی علاوه بر نگهداری از كودكان با رعایت پروتكل های بهداشتی، با ارائه محتوای مناسب كه مورد تایید سازمان پژوهش وزارت آموزش و پرورش نیز قرار گرفته، سعی دارند تا در ایام تعطیلی بتوانند خدمات مناسبی را به صورت غیرحضوری به كودكان ارائه كنند.

حنانه یكی از مادرانی است كه برای نگهداری از فرزند خود حین ساعات كاری از دوربین مداربسته استفاده می كند. او به خبرنگار ایرنا می گوید: هرچند كه استفاده از دوربین تاحد زیادی، ابزار كمكی خوبی بوده است اما دغدغه های خاص خود را دارد از آن جمله كه مرتبا باید در محل كار، دوربین ها كنترل شوند تا از سلامت و ایمنی كودك خود مطمئن شوم.

وی می افزاید: یكی دیگر از دغدغه های استفاده از دوربین های مداربسته، قطعی برق و به تبع آن قطعی تلفن و بی خبری از كودك است. در زمانی كه این اتفاق افتاد، علاوه بر نگرانی خود، بیشتر از ترس و واهمه ای كه به فرزندم وارد شده بود، ناراحت شدم.

وی ادامه می دهد: از سوی دیگر هر چند در استفاده از آموزش های مجازی گریزی نیست اما كفه سنگین مسئولیت آموزشی آن برعهده والدین است.

مهدهای كودك در سراشیبی تعطیلی
مدیركل دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی كشور گفت: درحال حاضر اغلب مهدهای كودك به علت شیوع ویروس كرونا و پیامدهای آن، در حال تعطیلی هستند.

سعید بابایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نظارت بر مهدهای كودك از حیث آموزشی و پرورشی از سال 95 بر عهده همكاران آموزش و پرورش نهاده شده بود كه تا همین اواخر نیز صورت نپذیرفت.

وی اضافه كرد: از سوی دیگر نظارت بر برنامه اجرایی بر عهده بهزیستی بود كه البته امروزه به علت بیماری كرونا قاطبه مهدهای كودك در حال تعطیلی هستند. با این حال هنوز اگر نكته ای یا شكایتی در زمینه شهریه صورت پذیرد، پیگیری لازم انجام می شود.

وی پیش از این اعلام كرده بود كه باید برای خانواده هایی كه چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی شاغل هستند، ظرفیت استفاده از مهدهای كودك به ویژه در شهرهای بزرگ مدنظر قرار گیرد زیرا اگر این امر در نظر گرفته نشود كودكان یا همراه والدین در محل اشتغال حضور می یابند یا خانواده مجبور است برای نگهداری كودكان از مراقبان غیراستاندارد استفاده كند.

بی تردید تعطیلی مهدهای كودك با توجه به شیوع كرونای انگلیسی كه این بار كودكان را نیز هدف گرفته است، به نفع سلامت كودكان است اما درازای این تعطیلی منجر به حذف مهدكودك از چرخه آموزشی و رشد مراكز آموزشی و نگهداری غیرمجاز كودكان در كشور خواهد شد و لازم است با برنامه ریزی و رعایت كامل پروتكل های بهداشتی، فعالیت مهدهای كودك دوباره ازسر گرفته شود. مدیران، مربیان و والدین منتظر هستند تا هرچه زودتر با پایان ویروس مهلك در دوران پساكرونا بتوانند دوباره به چرخه معمول زندگی و گشایش اقتصادی دست یابند.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب روز سه شنبه 11 شهریور در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس آموزش و پرورش به وضعیت مهد كودك ها و پیش دبستانی ها اشاره كردند و با اظهار تأسف از رها بودن مهدهای كودك به دلیل اختلافات برخی دستگاه های دولتی گفتند: بر اساس گزارش های رسیده وضعیت مهدهای كودك به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهدهای كودك، نگاه مراكز خدماتی داشت بلكه مراكز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

در پی این فرمایشات، روند واگذاری مهدهای كودك به آموزش و پرورش آغاز شد اما به نظر می رسد با توجه به شرایط كرونایی و تعطیلی تعداد زیادی از مهدها، تاثیرات این واگذاری در آینده خود را نشان دهد.

بنا به اعلام بهزیستی، اكنون حدود هفت درصد از كودكان زیر 6 سال در كشور در مهدهای كودك حضور دارند كه این رقم حدود 661 هزار كودك را بالغ می شود كه در قالب 5600 مهدكودك شهری، هفت هزار و 200 روستامهدها و حدود 6500 مهد در مناطق حاشیه شهرها حضور دارند و اكنون 57 هزار مربی در مهدهای كودك مشغول فعالیت هستند.

گزارش از سادات حسینی خواه

برچسب ها
- ویروس كرونا
- اداره كل امور كودكان و نوجوانان
- مهدكودك
- سازمان بهزیستی كشور
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۰۱ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲