دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

فوایدی كه بازی درمانی در كودكان دارد
 
یك روانشناس در چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه بازی های فیزیكی اصلی ترین وسیله تخلیه هیجان و تنش در كودكان هستند، گفت: بازی به كودك كمك می كند كه بتواند احساسات و نحوه ابراز آن را بیان كرده و شدت آن احساسات را تنظیم كند.
فوایدی كه بازی درمانی در كودكان دارد مهرداد رضاپور در گفت وگو با ایسنا با بیان اینكه بازی كردن برای كودكان خاصیت های زیادی دارد، اظهار كرد: تقویت قوای ذهنی و قدرت تخیل كودك، ارتقای مهارت های اجتماعی و كمك به رشد جسمانی از جمله فواید بازی برای كودك است.

وی یادگیری نقش های جنسیتی، تخلیه هیجان و آرام سازی كودك را از جمله دیگر فواید بازی كردن برشمرد و افزود: بازی های فیزیكی اصلی ترین وسیله برای تخلیه هیجان و تنش در كودكان هستند.

این كارشناس ارشد روانشناسی ادامه داد: باید برای كودكان سه تا هشت ساله بازی های جنبشی و با حركات بالا طراحی كنیم چرا كه تحرك جسمانی، فعالیت بدنی، ورزشی و بازی های فیزیكی برای این محدوده سنی بسیار مهم است.

رضاپور با بیان اینكه كودكان در دوران طفولیت با تجربه های متفاوتی مواجه می شوند، گفت: امكان دارد این تجربه، آزاردهنده باشد و یا ترس هایی كه در كودك ایجاد می شود، درك آن برای وی راحت نباشد و معنای آن اتفاق را متوجه نشود.

این روانشناس اضافه كرد: به عنوان مثال كودك با همبازی خود دعوا می كند اما نمی داند چرا با او دعوا كرده و چرا این اتفاق رخ داده است، گاهی اوقات والدین می توانند به وسیله بازی این مفاهیم را به كودكان به خوبی انتقال داده و به آن ها برای یادگیری این موقعیت ها كمك كنند.

وی یكی دیگر از مزایای بازی كردن را افزایش یادگیری كودك در ابراز هیجانات مختلف دانست و یادآور شد: كودك باید یاد بگیرد احساسات مختلف مانند ترس، اضطراب، عصبانیت، خشم و ... را چطور بیان كند، بازی به كودك كمك می كند كه بتواند احساسات و نحوه ابراز این احساسات را بیان كرده و شدت آن را تنظیم كند.

رضاپور تاكید كرد: والدین باید بازی های متناسب با توانایی، سن و جنسیت كودك طراحی كنند تا كودك بتواند این فعالیت ها را داشته باشد، چرا كه فرزند همراه با كسب آموزش های مورد نیاز با ویژگی های جنسی، نقش های جنسیتی و نقش هایی كه باید در آینده ایفا كند، آشنا شده و می تواند یاد بگیرد اگر هر حالت روحی دارد چطور متناسب با جنس خود ایفای نقش كند.

این كارشناس ارشد روانشناسی در ادامه به چند بازی مناسب برای كودك اشاره كرد و گفت: یك بازی مناسب برای كودك پیدا كردن احساس افراد در موقعیت های شادی یا ناراحتی است كه كودك حدس بزند آن فرد چه حالتی دارد و اینك با چه كلمات و با چه شیوه ای به وی نزدیك شود.

وی ادامه داد: بازی دیگر این است كه كودك برای حل تعارضات با همسالان چطور بتواند گفت وگویی خوب برای ایجاد دوستی و رفع مشكل با دوستانش یاد بگیرد، بنابراین باید یك نقطه شروع به كودك یاد داده كه چطور كلام خود را آغاز كند و یك رابطه دوستانه برقرار كند.

رضاپور خاطرنشان كرد: بازی دیگر انتخاب كودك به عنوان قهرمان قصه است كه خود كودك در خلال داستان با مشكلاتی مواجه می شود و من قصه گو در میان بازی راهكارهایی پیشنهاد می دهد كه كودك قهرمان بتواند بر آن موقعیت ها غلبه كند و بر خشم و نگرانی هایش پیروز شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۰۸ - ۱۴/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶