دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

اقدامات بهزیستی برای استانداردسازی مراكز درمان اعتیاد/ اغلب شكایت ها برای مراكز ماده 16 است
 
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور درباره استانداردسازی بهتر مراكز درمانی اعتیاد، توضیحاتی داد.


فاطمه رضوان مدنی معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برخورد با مراكزی كه رفتار ناشایست با معتادان دارند، اظهار كرد: سازمان بهزیستی كشور طی سنوات گذشـته به منظور ساماندهی و رفع مشكلات ناشی از عدم نظـارت بر مراكزی كه بدون مجوز در قـالب "كمپ "یا "خانه های بهبودی" فعالیت می كنند، اقدام كرده است.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: دسـتورالعمل تاسیس اداره و انحلال مراكز و موسسات تحت نظارت سازمان بهزیستی و صـدور مجوز فعالیت و نظارت بر مراكز مذكور اقدام كرده و عنوان آن به "مراكز اقامتی بهبود و بازتوانی" تغییر داده است، كه این ساماندهی كه توسط سازمان بهزیستی صورت گرفت تا حد زیادی از بار مشكلات كشور در برخورد با مراكز غیر مجاز و تخلفات آن ها كم می كند.

وی افزود: در راستای نظارت بین دسـتگاهی بر مراكز براساس "دسـتورالعمل نظارت، ارزیابی و نحوه برخورد با تخلفات مراكز مجاز درمان و كاهش آسیب" كه ابلاغیه وزیر كار و دبیركل سـتاد مبارزه با مواد مخـدر در سال 1393 بوده است، كمیته نظارت اسـتانی و كشوری تشكیل شد و انجام نظارت های مربوطه با همكاری دستگاه های ذی ربط است.

رضوان مدنی بیان كرد: به منظور تقویت نظارت سازمانی در چند سال اخیر كارگاه های آموزشـی نظارتی متعددی برای كارشناسان استانی برگزار شده و اعتباری نیز در این بخش پیش بینی و دریافت گزارش های لازم نیز انجام می شود. همچنین سازمان بهزیستی به تخلفات برخی مراكز تحت نظارت خود كه ممكن است دارا ی مشكلاتی باشند، رسیدگی می كند. هنوز هم در سـطح كشور گاهی مراكزی تحت عنوان "كمپ" بدون اخـذ مجوز های قانونی اقدام به فعالیت می كنند و عملكرد نامنـاسب آن ها منجر به بدنامی مراكز تحت نظارت این سازمان می شود. مســئولیت برخورد با این گونه مراكز متخلف بر عهده قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

بیشتر بخوانید

- فوت یك معتاد متجاهر به دلیل ابتلا به كووید 19/ 88 معتاد مبتلا به كرونا بستری شدند معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور گفت: در سال های گذشته اقداماتی در راستای استاندارد سازی بهتر مراكز صورت پذیرفته است كه از جمله؛ بازبینی دسـتورالعمل و تدوین دستورالعمل های تخصصــی، اقدامات ارتقایی، آموزشـی و نظارتی متعدد، برگزاری 50 كارگاه آموزشی استانی، تحلیل وضعیت و بررسی روند فعالیت مراكز طی جلسات درون سازمانی، تحلیل ذینفعان و تشـكیل كارگروه تخصصـی، تدوین چارچوب طرح ارزیابی مراكز اقـامتی بهبود و بازتوانی و اجرای آن، ارسال بخشـنامه به اسـتان ها، تدوین دستورالعمل ارتقاء مراكز اقامتی بهبودی و بازتوانی زنان و اجرای آزمایشی و ابلاغ آن، اصلاح دستورالعمل و استانداردسازی آموزش مراكز بهبود و بازتوانی، رصد و بررسـی چالش های مربوطه است كه سازمان بهزیستی طی سال های گذشته در جهت كاهش مشكلات مراكز و تبعات ناشی از آن انجام داده است كه تا حد زیادی از بار مشكلات مراكز كاسته است.

وی ادامه داد: در سال های اخیر جهت تقویت نظارت سازمانی بر این مراكز، اعتباری در نظر گرفته شد و گزارشگیری های مربوطه صورت پذیرفته است، مطابق گزارش های ارسالی از استان ها در سال 98 تعداد 7000 بازدید و در سال جار ی از زمان بازگشایی مجدد مراكز از اول مرداد تا پایان دی ماه تعداد 3000 بازدید صورت پذیرفته است، همچنین از سال گذشته برنامه رتبه بندی این مراكز در دستور كار قرار گرفته كه مراكز در 3 سطح 3 و 2 و 1 رتبه بندی می شوند كه اكنون 70 رصد مراكز رتبه بندی شده اند و این طرح از جمله طرح های نظارتی سازمان بر این مراكز است كه منجر به ارتقا كیفیت مراكز خواهد بود و مراكز سطح پایین تر نیز تعیین تكلیف خواهند شد.

رضوان مدنی اضافه كرد: نظارت به تنهایی نمی تواند جوابگوی مشكلات مراكز باشد و سیاست گذاری های مناسب نیز تاثیر عمده ای بر كاهش مشكلات مراكز دارد از جمله یكی از چالش های عمده نظارتی این مراكز، حضور بیماران ماده 16 است كه با توجه به اینكه فضا و نیروی انسانی این مراكز جهت بیماران داوطلب طراحی شده و بیماران درمان اجباری دارای شرایط خاص بوده و نیازمند درمان با دارو و شرایط نگهدار ی خاص هستند، لذا این موضوع از چالش های اساسی این مراكز است و اغلب شكایات و مشكلات مربوط به مراكزی است كه بیماران ماده 16 را پذیرش می كنند.

معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور در خصوص برخی مراكز كه در بازدید ها دارای تخلف هستند، خاطرنشان كرد: برخی مراكز كه در بازدید ها دارای تخلف هستند در كمیسیون نظارت ماده 26 هر ماه مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم گیری لازم بر اساس ضوابط و دستورالعمل های كمیسیون مذكور انجام می شود. برنامه آتی دفتر اعتیاد در خصوص نظارت بر این مراكز علاوه بر نظارت سازمانی، استفاده از موسسات غیر دولتی منتخب هر یك از استان ها در راستای تقویت نظارت ها است.

بیشتر بخوانید

- وجود بیش از هزار زن معتاد متجاهر در كشور/ افزایش 17 درصدی ظرفیت مراكز نگهداری از زنان معتاد
   تاریخ: ۰۸:۱۵ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۵