دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳

كودك خود را با همین شرایط بپذیرید
 
معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی به والدین دارای كودك اوتیسم توصیه كرد در مورد اتیسم بیشتر مطالعه كنید و در زمینه اوتیسم متخصص شوید و بدانید كودك از چه می هراسد و به چه چیز پاسخ می دهد چرا كه هر چه در مورد اوتیسم بیشتر بدانید راحت تر می توانید با كودك خود ارتباط برقرار كنید و ...
كودك خود را با همین شرایط بپذیرید جمیله رضازاده در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: مبتلایان به اوتیسم به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، كاردرمانی و گفتار درمانی نیاز دارند.

وی ادامه داد: اختلال طیف اوتیسم از جمله اختلالات پر هزینه است كه نیاز به خدمات تخصصی مستمر اعم از روانشناسی، كاردرمانی، گفتار درمانی و غیره داشته و به همین دلیل مخارج این خانواده ها بسیار بالاتر و نیازهایشان بسیار وسیع تر از خانواده های دارای كودكان با سایر معلولیت ها است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینكه تشخیص این اختلال در سنین اولیه زندگی اهمیت دارد و مداخلات تاثیر بیشتری خواهند داشت، افزود: در حال حاضر برای تشخیص اوتیسم هیچ آزمایش بیو لوژیك وجود ندارد و خصوصیات اصلی اختلالات طیف اوتیسم عبارت از نقص در ارتباط اجتماعی و تعامل اجتماعی، علایق محدود، رفتارها یا فعالیت های تكراری، مشهود بودن علائم اختلال از حدود 18 ماهگی، مادام العمر بودن اختلال طیف اوتیسم و بهبودی نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی بهنگام است.

رضازاده ادامه داد: اصطلاح طیف به این موضوع اشاره دارد كه سمپوزیوم این اختلال بسته به شدت آنها، سطح رشدی و سن تقویمی بسیار متغیر هستند؛ علائم این اختلال از 18 ماهگی بروز و معمولا در 24 ماهگی قابل تشخیص است.

وی افزود: بررسی های انجام شده احتمال وجود عاملی ژنتیكی (چه به صورت ژنی یا كروموزومی) كه باعث ایجاد اختلال در سیستم عصبی – رشدی می شود را در بروز این اختلال موثر می دانند؛ هر چند عوامل دیگری نظیر عوامل بیو شیمیایی، عوامل جنینی، ناهنجاری های مغزی نیز مطرح هستند و نقش و شدت اثر آنها در بروز اختلال در دست بررسی و تحقیق است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینكه این اختلال باعث می شود كه مغز نتواند در زمینه ارتباطات اجتماعی و رفتارهای ارتباطی به درستی عمل كند، افزود: كودكان و بزرگسالان دارای اوتیسم در زمینه ارتباط كلامی و غیر كلامی، رفتارهای اجتماعی، فعالیت های سرگرم كننده و بازی، فعالیت های حسی، مسیر رشد و توانمندی های شناختی، عملكرد اجرایی و ذهن خوانی دارای مشكل بوده و یا با گروه سنی خود در زمینه عملكردهای ذكر شده متفاوت هستند.

رضازاده ادامه داد: كودكان دارای اختلال، دارای نوعی ناهماهنگی حسی هستند كه خود را در عملكردهای مختلفی مانند وضعیت را رفتن و بوییدن، چشیدن و به دهان بردن و خوابیدن نشان می دهد؛ لذا به محركات حسی معمول پاسخ های غیرطبیعی مانند پاسخ های اجتنابی و واكنش های بیش از حد و یا كمتر از حد نشان می دهند و اختلال و مشكلاتی در زمینه عواطف، مهارت های حركتی به خصوص حركات ظریف دست ها، فعالیت های روزمره زندگی و بازی، یادگیری زبان و گفتار طبیعی و مشكلاتی در زمینه تقلید از دیگران در این كودكان دیده می شود؛ لذا می توان گفت كه این كودكان دارای طیف وسیعی از اختلالات روان شناختی و پزشكی هستند.

خدمت رسانی به 40 كودك دارای اختلال اوتیسم

وی تصریح كرد: بهزیستی با همكاری بخش غیر دولتی اولین مركز آموزشی و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم – توان افزا را از تیر ماه 93 تاسیس و راه اندازی كرد و با ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به صورت روزانه در كنار خانواده های دارای فرزند اوتیسم بوده است و در حال حاضر تعداد 40 كودك دارای اختلال اوتیسم به صورت یارانه ای از خدمات مركز بهره مند می شوند.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: تیم توانبخشی مركز شامل روانشناس بالینی، كاردرمان، گفتاردرمان و مربی اموزشی و هنری بوده و در این مركز مطابق پروتكل آموزشی توانبخشی بسته خدمتی مداخلات مركز محور و خانواده محور به كودكان و خانواده آنان ارائه شده است.

رضازاده ادامه داد: بطور متوسط ماهانه 800 هزار تومان به ازای معرفی هر كودك از سوی بهزیستی به عنوان یارانه به مركز جهت ارائه این خدمات به كودكان و نوجوانان پذیرش شده پرداخت می شود.

وی ادامه داد: سازمان بهزیستی با تامین و پرداخت این مبلغ به مراكز آموزشی توانبخشی اوتیسم تحت نظارت خود بسته خدمتی مورد نیاز این افراد در طول یك ماه را تهیه و همه روزه از ساعت 8 تا 13 در اختیار كودكان و خانواده آنان قرار داده است.

وی گفت: باتوجه به عدم فعالیت كامل به صورت حضوری از اسفند ماه سال 98 و به دلیل پیشگیری از تشدید روند سرایت بخشی بیماری كووید 19 و با توجه به لزوم استمرار خدمات مراكز روزانه آموزشی توانبخشی برای پیشگیری از افت عملكرد خدمت گیرندگان و نیز حمایت از كسب و كار كارشناسان و كاركنان شاغل در مراكز؛ از ابتدای سال 99، برنامه توانبخشی از راه دور ویژه مراكز روزانه آموزشی توانبخشی" با مشاركت كارشناسان توانبخشی مراكز روزانه آموزشی توانبخشی تابعه و كارشناسان استانی و ستادی بهزیستی كشور تدوین شده است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: در استان خراسان جنوبی، توانبخشی از راه دور با بهره گیری و استفاده از انواع فناوری ها (صوتی، تصویری، برنامه های فضای مجازی) برای ارائه خدمات پزشكی، بهداشتی، توانبخشی و آموزشی در بستر اینترنت و شبكه های ارتباطی مخابراتی، بدون نیاز به حضور فیزیكی توانخواه در محل ارائه خدمات با هدف فراهم سازی و استمرار خدمات توانبخشی برای تعداد بیشتری از نیازمندان به این خدمات و تامین رضایت خانواده های خدمت گیرنده و در دسترس قراردادن خدمات توانبخشی و همچنین همراه كردن افراد خانواده با فرآیند توانبخشی توانخواهان به منظور ارائه درك متقابل و افزایش روحیه همبستگی بین اعضای خانواده، از فروردین ماه سال 99، به پذیرش شدگان و خدمت گیرندگان مراكز روزانه اعم از (معلولین دارای اختلالات طیف اتیسم، كم توان ذهنی – جسمی حركتی – روانی مزمن، سالمند، كم شنوا و ناشنوا ...) كه به طور دائم یا موقت از خدمات توانبخشی حضوری به دلیل شرایط شیوع بیماری كویید 19 محروم بوده اند اجرا شده است.

وی ادامه داد: پیرو مكاتبه معاون امور توانبخشی و رئیس كمیته پیشگیری از بیماری های واگیر سازمان بهزیستی كشور مبنی بر اعلام شرایط بازگشایی و فعالیت مراكز روزانه توانبخشی، حرفه آموزی، كارگاه های تولیدی حمایتی و ثبت اطلاعات مراكز تابعه در سامانه salamat govir و دریافت كد رهگیری و مجوز شروع فعالیت، از اواسط اردیبهشت ماه به كلیه مراكز روزانه شرایط بازگشایی و فعالیت آنان ابلاغ شد.

رضازاده بیان كرد: مراكز با دریافت رضایت نامه از خانواده ها مبنی بر بلامانع بود حضور توانخواه، با رعایت كامل و دقیق پروتكل های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی (فیزیكی) و برنامه ریزی نوبت دهی و مراجعه روزانه توانخواهان با خانواده ها به مراكز و دریافت خدمات ارزیابی، توانبخشی یا مشاوره، موكدا به صورت انفرادی با احتراز از هر گونه تجمع یا تشكیل كلاس، متناسب با وضعیت منطقه خدمات ارائه كردند و با توجه به تامین بدون وقفه یارانه مراكز مطابق سهمیه، حتی در روزهای تعطیل شده بر اثر كرونا و اتخاذ برنامه دوركاری؛ حقوق، مزایا و بیمه كاركنان مراكز توانبخشی روزانه، حرفه آموزی و كارگاه های تولیدی حمایتی در ایام تعطیل به روال قبل از شیوع بیماری كرونا به صورت مرتب و ماهیانه توسط مراكز پرداخت شده است.

وی اظهار كرد: سازمان بهزیستی به منظور مشخص كردن میزان شیوع و یافتن بهترین شیوه غربال، تشخیص و مداخله در این اختلالات، برنامه های آزمایشی و كشوری را در فازهای حساس سازی، غربال، تشخیص و مداخله، اجرا كرده است و با برنامه ریزی صورت گرفته و افتتاح برنامه در روز جهانی معلولان از آذر ماه سال 96 این برنامه در سراسر كشور به اجرا در آمد .

رضا زاده بیان كرد: در این استان نیز برنامه غربالگری رایگان اختلالات طیف اوتیسم از آذر ماه 96 توسط كارشناسان آموزش دیده مركز توان افزا در محل مركز (پایگاه اجرای طرح )اجراء شد كه تعداد 100 نفر برای انجام مصاحبه پیگیری ارجاع و از این تعداد 70 مورد تحت آزمون تشخیصی قرار گرفته و تعداد 40 نفر تشخیص قطعی اتیسم دریافت كرده اند.

توصیه هایی به والدین

وی بیان كرد: والدین كودكان مبتلا به اوتیسم نگرانی های زیادی دارند و به دلیل ناشناخته بودن این بیماری با چالش های بسیاری در سطح جامعه مواجه می شوند؛ والدین باید بدانند كه این اختلال به كمك افراد آگاه و مشاوره قابل كنترل است و به راحتی می توان مهارت های ارزشمندی را به این كودكان آموخت.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: والدین در صورت مشاهده علائم غیر طبیعی در كودك بدون تعلل به مراكز درمانی و بهزیستی مراجعه كنند چرا كه با تشخیص، كودك مبتلا به اوتیسم وارد مرحله بعدی و دریافت خدمات توانبخشی و آموزشی شده و هر چه زمان تشخیص زودتر باشد كودك شانس بیشتری برای یادگیری و رشد طبیعی خواهد داشت.

رضازاده به والدین دارای كودك اوتیسم تاكید كرد: در مورد اتیسم بیشتر مطالعه كنید و در زمینه اوتیسم متخصص شوید و بدانید كودك از چه می هراسد و به چه چیز پاسخ می دهد چرا كه هر چه در مورد اتیسم بیشتر بدانید راحت تر می توانید با كودك خود ارتباط برقرار كنید و او كمتر صدمه می بیند؛ همچنین كودك خود را با همان شرایط بپذیرید.

وی افزود: والدین باید بپذیرند كه كودك شان عادی نیست و او را با هم سن و سالانش و با افراد عادی مقایسه نكنند از او به اندازه خودش انتظار داشته باشند.

وی تصریح كرد: والدین نباید ناامید شوند باید برای كودك خود برنامه ریزی كنند؛ كودكان مبتلا به این اختلال از داشتن یك برنامه منظم غذایی، تفریحی، استراحت و آموزش لذت می برند چرا كه ذهن آنان كاملا سازماندهی شده است.

معاون امور توانبخشی اداره كل بهزیستی خراسان جنوبی بیان كرد: والدین لازم است فرزند خود را تشویق كند، به او احساس امنیت دهند و در خانه فضایی را به كودك بیمار اختصاص دهند كه او در آنجا احساس آرامش و امنیت كند، اجازه دهند همیشه حمایت آنان را در برابر سایرین احساس كند، كودك را در محیط های شاد قرار دهند، او را درگیر كارهای ساده كنند و حس مسئولیت پذیری كودك را تحریك كنند.

رضازاده خاطر نشان كرد: برآنیم تا امسال تلاش بیشتری در توانمندی و مقتدرسازی افراد دارای اختلال اوتیسم و خانواده های آنان به كار بندیم و امیدواریم خدمات ارائه شده از سوی مركز همان گونه كه در این چند ساله موفق بوده، با همكاری سازمان های دولتی همكار، سازمانهای مردم نهاد و همچنین تلاش مركز در راستای ارائه آموزش های لازم به مربیان و پرسنل و بروزرسانی اطلاعات آنان از طریق دوره ها و كارگاه های آموزشی و جدیت بیشتر در اجرای طرح غربالگری كماكان شاهد رشد و ارتقاء كیفیت و كمیت خدمات باشیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۶ - ۱۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱