دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اختلال اوتیسم در سه سال اول زندگی شایع تر است
 
مدیركل بهزیستی لرستان گفت: اختلال اوتیسم در سه سال اول زندگی شایع تر است.
اختلال اوتیسم در سه سال اول زندگی شایع تر است كرم یاری با اشاره به روز جهانی اوتیسم، با بیان اینكه اختلال اوتیسم در سه سال اول زندگی شایع تر است، اظهار كرد: هسته مركزی نقص در اوتیسم اختلال در ارتباط با دیگران است و یكی از اهداف سازمان ملل از این نام گذاری، درك مشكلات افراد دارای اوتیسم و دعوت افكار عمومی به همیاری در فرایند رشد در پیوند با زندگی این افراد است.

وی با اشاره به اینكه اختلال اوتیسم در پسران بیشتر از دختران مشاهده می شود و این افراد دنیا را متفاوت تر از دیگران می بینند و حس می كنند، تصریح كرد: اوتیسم یك اختلال پیچیده و چند وجهی رشد و شكل گیری سیستم عصبی است. اختلالی كه پردازش اطلاعات و ادراك را مختل می كند و بر شكل گیری تعاملات اجتماعی، ارتباط گیری و رفتارهای انسانی اثر می گذارد. علائم اوتیسم تا پیش از سه سالگی آشكار می شوند در بخش مناسبات اجتماعی با اطرافیان و شكل ارتباط گیری و تكرار رفتارهای كلیشه ای قابل مشاهده است.

مدیركل بهزیستی لرستان با اشاره به شعار امسال فراگیری در محیط كار، چالش ها و فرصت ها در جهانی پسا همه گیر، خاطرنشان كرد: فقدان ارتباط چشمی با مخاطب، تكان دادن مكرر دست ها، بی قراری و اضطراب، ترس از صدا یا اشیاء، تأخیر در گفتار یا تكان دادن بدن در زمان نشستن و ایستادن از نشانه های عمومی اوتیسم هستند.

یاری اضافه كرد: تاكنون در لرستان بیش از سیصد پرونده برای افراد دارای اختلال اوتیسم تشكیل شده است كه از این تعداد بیش از نود نفر از آن ها در دو مركز غربالگری اوتیسم با نام های یكتا در خرم آباد و حكمت در شهرستان بروجرد نگهداری می شوند.

وی گفت: اوتیسم از نظر چگونگی یا درجه ابتلاء، شدت و ضعف دارد و دارای طیف است با این توضیح كه اوتیسم بیماری نیست درمان یا دارو ندارد اما توانبخشی و آموزش می تواند كمك بزرگی برای زندگی مستقل افراد اوتیستیك كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۲۳ - ۱۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴