دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

شناسایی 86 فرد مبتلا به اوتیسم در آمل/ هزینه بالای درمان مشكل عمده خانواده ها
 
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، كبری اسفندیاران شب گذشته در نشست با اصحاب رسانه و خبر به مناسب گرامیداشت روز جهانی اوتیسم، اظهار كرد: طیف اوتیسم نوعی اختلالی نورولوژیك است كه خودش را در سال های اولیه رشد كودك نمایان می كند.

وی با اشاره به اینكه كودكان مبتلا به اوتیسم با حمایت های نهاد بهزیستی قرار دارند، افزود: این اختلال مشكلاتی همانند رفتارهای تكراری و كلیشه ای، نقص در مهارت های ارتباطی، كلامی، غیر كلامی و رفتارهای اجتماعی دارد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل با اعلام اینكه هم اكنون 86 فرد مبتلا به اوتیسم در این شهرستان شناسایی شده است، تصریح كرد: مركز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم "خورشید" به عنوان تنها مركز این شهرستان از سال 1387 فعالیت خود را آغاز كرده و لازم است سطح آگاهی مردم نسبت به اوتیسم نسبت به گذشته ارتقا پیدا كند.

این مسؤول اوتیسم را شامل اختلالات رفتاری، رشدی و كلامی دانست و عنوان كرد: هزینه بالای درمان از مشكلات عمده خانواده ها است همچنین در سنین طلایی دو تا پنج سالگی می توان اقدامات اساسی برای درمان افراد مبتلا به اوتیسم انجام داد.

2 تا 5 سالگی سنین طلایی شناسایی و درمان اوتیسم

اسنفدیاریان با اشاره به مشكل عمده ارتباطی، درخود فرورفتگی، چسبیدن به مادر، توجه به یك شی خاص، عدم توجه به صدای اطراف و گاهی واكنش به صداها به همراه گرایش به استفاده از یك وسیله خاص، گفت: مهمترین عامل پذیرش افراد مبتلا به اوتیسم توسط جامعه و خانواده آنها است نه حس ترحم.

وی اظهار كرد: شهروندان می توانند با وجود علامت هایی در فرزندان خود و ارجاع به موقع و تشخیص به هنگام پزشك متخصص، در روند درمان و آموزش فرزندان مبتلا به اوتیسم بسیار اثربخش باشند.

دكترای روانشناسی كودك در این نشست خبری اظهار كرد: اوتیسم اختلالات رشدی است كه در بدو تولد مشخص نشده و نوازد كاملا سالم به دنیا می آید ولی در مهارت های اجتماعی ابتدایی می توان متوجه این اختلالات شد.

آزاده طالبی با بیان اینكه در ایام نوزادی و طفولیت نوزاد اوتیسم حین شیر خوردن و دیگر رفتارها ارتباطی با مادر و اطرافیان ندارد، افزود: هزینه های اختلالات اوتیسم زیاد است و این امر باعث شده تا سودجویان مسیر جودجویی را هموار ببینند.

مدیر مركز توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم خورشید با اشاره به اینكه برخی افراد به اسم انرژی درمانی در حال سودجویی از خانواده این افراد هستند، اضافه كرد: به خانواده های دارای فرزند اوتیسم پیشنهاد می كنیم برای بررسی اختلالات فرزندان خود حتما به مراكز قانونی و رسمی اوتیسم بروند.

عدم توانایی كودكان اوتیسم در مهارت های اجتماعی ابتدایی

این مسؤول با اعلام اینكه خانواده ها می توانند در مهارت های اجتماعی ابتدایی فرزندان خود متوجه ابتلا به اوتیسم شوند، ادامه داد: متأسفانه این روزها شاهد آمار نگران كننده ای از ابتلای افراد به اوتیسم هستیم و تعداد ابتلای افراد خیلی بالاتر از گذشته است.

طالبی با اشاره به اینكه فرزند 6 ماهه در برخورد با افراد پیرامون خود حس غریبی، ارتباط چشمی و لبخند عاطفی دارد، یادآور شد: ولی در كودكان اوتیسم این حس ها به بی تفاوتی و سردی متمایل می شود در حالی كه این بی تفاوتی و سردی باعث شده تا به این كودكان درخودمانده گفته شود.

وی با اعلام اینكه افراد اوتیسم در مهارت های حركتی رشد عادی و معمولی دارند، افزود: ولی در مهارت های كلامی، مهارت های ارتباطی و مهارت های رفتاری دچار مشكلات فراوان هستند.

دكترای روانشناسی كودك با تأكید بر اینكه بیشتر بچه های اوتیسم بیش فعال هستند، انرژی شان خیلی بیشتر و خواب شان خیلی كمتر از دیگران است، گفت: با توجه به وجود سه سطح اوتیسم، بیشتر افراد مبتلا به این اختلالات بعد از دو سالگی متوجه اشكال در مهارت های رفتاری می شوند.

این مسؤول با اعلام اینكه بسیار مهم است تا خانواده ها اختلالات فرزندان اوتیسم خود را بپذیرند، بیان كرد: اوتیسم اختلال است و درمان ندارد.

طالبی با اشاره به لزوم حمایت نهادهای مختلف در كنار اداره بهزیستی، یادآور شد: تست هیوا یكی از تست های خوب بهزیستی برای سنجش ابتلای افراد به اوتیسم است.

هنوز علت اصلی و قطعی ابتلا به اوتیسم مشخص نیست

وی با اعلام اینكه 70 درصد اوتیسم ها بیش فعال هستند ولی كودكان بیش فعال اوتیسم نیستند، افزود: تشخیص قطعی اوتیسم در سنین پایین امكان پذیر نیست هرچند این روزها اختلالات رشدی و رفتاری بسیار زیاد شده است.

طالبی با اشاره به اینكه باید روابط بین خانواده ها بسیار خوب باشد، خاطرنشان كرد: هنوز علت اصلی و قطعی اوتیسم مشخص نیست ولی در تمام كشورهای پیشرفته و صنعتی اوتیسم بالا است و این آمار در شهرهای صنعتی كشورمان رو به افزایش است.

وی با اعلام نقش محیط بر افزایش ابتلا به اوتیسم، گفت: زندگی آپارتمان نشینی، تعاملات اجتماعی و پیشرفت های صنعتی در این اختلال بسیار اثرگذار است.

دكترای روانشناسی كودك با بیان اینكه مانع رشد گفتاری در سنین پایین استفاده فراوان از تلویزیون است، یادآور شد: تعاملات اجتماعی و تعاملات چهره به چهره بسیار مهم است.

این مسؤول با اشاره به كمك هزینه 800 هزار تومانی برای كودكان اوتیسم طی یك ماه، بیان كرد: بعد از دو سالگی، كودك نیاز به مراكز ویژه حرفه آموزی دارند ولی مراكز حرفه آموزی و كارگاه های تولیدی حمایتی برای افراد با نیاز ویژه كم است هرچند كارگاه های تولیدی حمایتی از سوی بخش خصوصی ندارین و بخش خصوصی در این زمینه مشاركت ندارد.

انتهای پیام/86012/ج
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۳۵ - ۱۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۲