دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

2 هزار همدانی مشاوره ژنتیك دریافت كردند
 
همدان- ایرنا- مدیركل سازمان بهزیستی استان همدان گفت: 2 هزار نفر در راستای پیشگیری از معلولیت ها و شناسایی بیماری هایی منجر به معلولیت سال گذشته مشاوره ژنتیك دریافت كرده اند.
2 هزار همدانی مشاوره ژنتیك دریافت كردند همدان- ایرنا- مدیركل سازمان بهزیستی استان همدان گفت: 2 هزار نفر در راستای پیشگیری از معلولیت ها و شناسایی بیماری هایی منجر به معلولیت سال گذشته مشاوره ژنتیك دریافت كرده اند.

«مهدی دیناری» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه مركز مشاوره ژنتیك در شهر همدان، یك مركز در اسدآباد و 2 مركز در نهاوند به مراجعه كنندگان خدمات رسانی می كنند.

به گفته وی در سال گذشته 684 میلیون تومان برای آزمایشات ژنتیك خانواده های مددجویان جهت پیشگیری از معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیكی تخصیص یافته است.

دیناری تاكید كرد:بی توجهی و ناآگاهی اغلب مردم پیرامون فواید آزمایش ژنتیك از جمله مهمترین دلایل بروز بیماری های ژنتیكی و معلولیت ها است.

وی خاطرنشان كرد: معلولیت علاوه بر صرف هزینه های هنگفت، مشكلات متعدد اجتماعی را به دنبال دارد و بر این اساس سازمان بهزیستی با اجرای طرح اجبار غربالگری و مشاوره ژنتیك پیش از ازدواج، سعی دارد تا از بروز این گونه بیماری ها جلوگیری كند.

مدیركل سازمان بهزیستی استان همدان اعلام كرد: غربالگری های ژنتیك شامل سه مرحله، پیش از ازدواج، پیش از بارداری و حین بارداری است كه 2 مرحله اول مهمتر بوده و درصد تولد نوزادان سالم و معلول مشخص خواهد شد.

دیناری خاطرنشان كرد: همه ساله تعدادی از افراد به دلیل اختلالات ژنتیكی در جهان دچار معلولیت شده و هر روز نیز بر تعداد آنان افزوده می شود و در این میان به باور متخصصان انجام مشاوره های ژنتیك به عنوان سدی در برابر معلولیت عمل كرده و از بروز این اختلالات جلوگیری می كند.

به گفته وی سازمان بهزیستی وظیفه جلوگیری و پیشگیری از معلولیت در جامعه را بر عهده دارد و از راهبردهای اصلی و كلیدی سازمان توجه همه جانبه و رویكرد علمی و سیستماتیك به مساله پیشگیری از معلولیت ها با در نظر گرفتن جنبه های علمی و اجتماعی آن است.

مدیركل سازمان بهزیستی استان همدان با اشاره به اینكه در زمان حاضر از مشاوره ژنتیك به عنوان یكی از رویكردهای جدید در سیستم مراقبت های بهداشتی نام برده می شود، اظهار داشت: در كشورهایی مانند ایران كه اقوام گوناگونی در آن زندگی می كنند تمایل به ازدواج با افراد خویشاوند بالاتر و به طور معمول بیماری های ارثی و ناهنجاری های ژنتیكی نیز در آن شایع تر است.

دیناری، گروه های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیك را مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیك در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیك، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری ذكر كرد.

وی انجام مشاوره ها و آزمایشات ژنتیك را گامی برای سالم سازی جامعه و امید به داشتن فرزندان سالم و با نشاط دانست و ادامه داد: تولد نوزادان معلول، علاوه بر بار اقتصادی بر خانواده و جامعه، منجر به فشارهای عاطفی بر خانواده می شود و خانواده های بسیاری به جهت ترس از تولد نوزاد معلول تمایلی به فرزندآوری ندارند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان 45 هزار و 530 نفر است كه بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با 17 هزار و 636 و فامنین با هزار و 332 نفر معلول است و 60 درصد آنها را مرد و 40 درصد را زنان تشكیل می دهند.

برچسب ها
- مشاوره
- همدان
- نهاوند
- معلولیت
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۴۲ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰