دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

تلاش كمیسیون فرهنگی مجلس برای حمایت از حقوق كاربران فضای مجازی
 
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدعلی یزدی خواه، با اشاره به مهمترین اقدام كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، گفت: سال گذشته طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را كه در سه دوره مجلس شورای اسلامی بدون نتیجه باقی مانده بود را با مساعدت نمایندگان به تصویب رساندیم كه اقدام بسیار مهم ...
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سیدعلی یزدی خواه، با اشاره به مهمترین اقدام كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در سال گذشته، گفت: سال گذشته طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده را كه در سه دوره مجلس شورای اسلامی بدون نتیجه باقی مانده بود را با مساعدت نمایندگان به تصویب رساندیم كه اقدام بسیار مهم و ارزشمندی بود.

طرح حمایت از حقوق كاربران در فضای مجازی اعلام وصول شده است نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، در بیان مهمترین اولویت های این كمیسیون در سال 1400، ادامه داد: بررسی طرح حمایت از حقوق كاربران در فضای مجازی كه توسط هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده است یكی از مهمترین اولویت های دستوركار كمیسیون فرهنگی در سال جاری خواهد بود.

وی افزود: ما معتقدیم كه حقوق كاربران در فضای مجازی به شدت در حال تضییع شدن است، كما اینكه هم اكنون هزینه اینترنت داخلی و بین المللی برابر است و طبق مصوبه مجلس در قانون بودجه 1400 باید نرخ استفاده از خدمات اینترنت داخلی یك سوم قیمت اینترنت بین المللی باشد كه هنوز توسط دولت عملیاتی نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران در مجلس، تصریح كرد: تاكنون هزاران ساعت كار كارشناسی روی این طرح انجام شده است و از نظر متخصصان مربوطه فعال در وزارتخانه ها، نهاد های مختلف و نمایندگانی از قوه قضاییه برای تدوین این طرح استفاده شده و قریب دو ماه نیز در مركز پژوهش های مجلس مورد بررسی مجدد قرار گرفت.

یزدی خواه اظهار كرد: ما با پیشنهاد این طرح به دنبال توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال در حوزه فضای مجازی هستیم چرا كه با توجه به ایجاد وضعیت ناشی از شیوع كرونا، تجربه مفیدی در این زمینه در كشور به وجود آمد و ضرورت استفاده گسترده تر از فضای مجازی برای رونق كسب و كار ها و ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی ایجاد شد، ضمن اینكه یكی از مشكلاتی كه در حوزه فضای مجازی وجود داشته عدم پایش مطالبی بوده كه توسط پلتفرم هایی كه در این حوزه فعالیت دارند بارگذاری می شوند و از كودكان تا سایر افراد جامعه به طور یكسان بدان دسترسی دارند و نیاز های عاطفی و روحی-روانی و اقتصادی و ... در این فضا هیچ تمایزی ندارند.

وی افزود: بدآموزی هایی كه بارگذاری مطالب در برخی شبكه های اجتماعی به همراه دارد از حیث استفاده از مواد مخدر، سلاح، مهمات و مواد تخریب كننده و ترویج موضوعات تروریستی، همچنین سوءاستفاده های كلان اقتصادی از طریق راه اندازی سایت های قمار در فضای مجازی كه در پی آن افراد زیادی متضرر شده و هستی خود را باخته اند نیز ناشی از عدم كنترل این فضا است.

ضرورت سطح بندی نیاز های افراد در فضای مجازی یزدی خواه عنوان كرد: آنچه مسلم است نیاز های كودكان و افراد بزرگسال یا افراد عادی با نخبگان در فضای مجازی متفاوت است، بنابراین قطعا باید برای حفظ فرزندان و تحكیم بنیان خانواده ها این نیاز ها سطح بندی شوند، چرا كه اخبار جعلی متعددی در این فضا منتشر شده و باعث آسیب های هنگفت مالی، حیثیتی و عاطفی به افراد می شوند.

چرا مسئولان دولتی هیچ اعتنایی به وضعیت موجود در فضای مجازی نمی كنند؟ وی اظهار كرد: سالهاست حقوق كاربران فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته و مسئولان دولتی كه موظف هستند این فضا را مدیریت و تمشیت كنند، هیچ اعتنایی به این حوزه ندارند، به گونه ای كه ما هزاران نامه، امضا، مراجعه و تماس از سوی اقشار مختلف جامعه داریم كه از عدم ورود كمیسیون فرهنگی مجلس به این موضوع گلایه دارند و ابتدا زعم ما این بود كه شورای عالی فضای مجازی و كمیسیون های مربوطه آن، به این موضوع ورود پیدا كرده و مصوبات خوبی را گذرانده و اجرا می كنند.

یزدی خواه افزود: سالهاست بحث ایجاد شبكه ملی اطلاعات مطرح بوده، اما در عمل كار جدی برای آن انجام نشده است، تاجاییكه رهبر معظم انقلاب اسلامی در مناسبت های مختلف به عملكرد مسئولان در این حوزه انتقاد كردند؛ بنابراین كمیسیون فرهنگی مجلس تصویب طرح حمایت از حقوق كاربران در فضای مجازی را به طور جدی پیگیری خواهد كرد.

وی گفت: این اقدام با نگاه كارشناسی فارغ از دیدگاه های سیاسی دنبال خواهد شد، كمااینكه تمام كشور های دنیا ضوابط خاصی را برای استفاده از فضای مجازی تدوین كرده اند، اما متاسفانه در ایران از این موضوع غفلت شده كه باید در این خصوص از ملت عزیزمان عذرخواهی كرده و هر چه زودتر جبران مافات كنیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: اساسنامه باشگاهداری در كشور چه در حوزه ورزش و چه فضای مجازی از دیگر اولویت های دستوركار این كمیسیون در سال 1400 خواهد بود، چرا كه هم اكنون بسیاری از جوانان در باشگاه های بازی های رایانه ای عضو می شوند و توانمندی های خود را به منصه ظهور می رسانند و در مسابقاتی در سطح ملی و جهانی نیز شركت می كنند.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاكید كرد: مسابقات المپیك از دیگر موضوعاتی است كه این كمیسیون بر روی آن متمركز شده و در حال بررسی این موضوع است. همچنین موضوعاتی دیگری در حوزه های سینما، تئاتر و كتابخانه ها نیز در حال بررسی است، كما اینكه بررسی اساسنامه صدا و سیما در دستوركار كمیسیون فرهنگی قرار دارد.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۴۰ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶