دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

لزوم تسریع واكسیناسیون معلولانی كه در خانه نگهداری می شوند
 
مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ضمن انتقاد از وضعیت معلولان در زمینه خرید وسایل توانبخشی، خواستار واكسیناسیون تمام معلولان علیه ویروس كرونا در اسرع وقت شد و گفت: معلولانی كه در مراكز نگهداری می شوند از سوی سازمان بهزیستی واكسینه شده اند، اما برای معلولانی كه در خانه و توسط خانواده ها ...
لزوم تسریع واكسیناسیون معلولانی كه در خانه نگهداری می شوندعكس تزئینی است. علی همت محمودنژاد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر ویروس كرونا بر جامعه معلولان اظهار كرد: معلولان در دوران كرونا و تحریم، شرایط بسیار سختی را سپری كردند. این دوران همزمان با گران شدن سه تا چهار برابری وسایل توانبخشی، شرایط را برای این قشر بسیار سخت كرد؛ به طوری كه برخی از معلولان علاوه بر گرانی، امكان تهیه وسایل موردنیاز خود را ندارند، چراكه دیگر این وسایل توسط شركت ها به طور آزادانه و راحت وارد كشور نمی شود و وسایلی هم كه وارد كشور می شوند قیمت های بسیار زیادی دارند.

وی افزود: در دوازدهم آذرماه سال گذشته در دیدار با رییس جمهوری، از ایشان خواستیم تا دستور دهند خرید وسایل توانبخشی از محل ارزهایی كه برای خرید وسایل موردنیاز جامعه است، صورت گیرد. متاسفانه به دلیل اینكه وسایل توانبخشی ذیل وسایل آرایشی و پیرایشی وارد كشور می شود، با ارز آزاد وارد و معلولان هزینه های بسیار سنگینی را متحمل می شوند؛ در این راستا با دفتر رییس جمهوری نامه نگاری صورت گرفت و رئیس جمهوری نیز وعده هایی دادند اما هنوز در این خصوص شاهد هیچ اقدامی نبوده ایم.

محمودنژاد تصریح كرد: همچنین رئیس جمهوری در بازدیدی كه از مركز سالمندان مریم مقدس در سال 93 داشتند، قول دادند تا پایان شهریور سال 94 تمام مشكلات توانبخشی افراد دارای معلولیت را برطرف كنند اما برای انجام این وعده نه تنها اقدامی صورت نگرفت، بلكه حتی كارگروهی هم برای پیگیری وعده رئیس جمهوری تشكیل نشد و اكنون مشكلات درخصوص وسایل توانبخشی افراد دارای معلولیت به شدت پابرجاست.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران در ادامه به تاثیر ویروس كرونا بر زندگی معلولان اشاره كرد و گفت: از آنجایی كه ریسك ابتلای معلولان به كرونا به خاطر پایین بودن ایمنی در برخی از افراد دارای معلولیت بیشتر است، شیوع ویروس كرونا باعث شده آنها كمتر در اجتماع حاضر شوند، در این راستا لازم بود بسته های مجازی و مشاوره ای به این افراد اختصاص می یافت، این درحالیست كه شاهد بودیم كه به جز معلولانی كه در مراكز شبانه روزی نگهداری می شوند، هیچ گونه بسته حمایتی به منظور حفاظت در برابر كرونا به معلولانی كه در منزل نگهداری می شوند، داده نشد.

وی ادامه داد: در حالیكه بیش از یك میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی كشور برای مقابله با كرونا در نظر گرفته شد، اما از این وجه، حتی ریالی برای حفاظت افراد دارای معلولیت در برابر كرونا به خانواده ها پرداخت نشد، این درحالیست كه ما ایمان داریم معلولان و سالمندان در برابر ویروس كرونا بسیار آسیب پذیرتر هستند.

محمودنژاد در ادامه به بحث واكسیناسیون افراد دارای معلولیت پرداخت و یادآور شد: در نامه ای از دبیركل سازمان ملل، درخواست كردم كه انتظار ما به عنوان سازمانی مدنی در كشورمان برای تمام معلولان دنیا این است كه باید به دور از تشریفات و خارج از نوبت و به صورت رایگان واكسینه شوند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینكه معلولانی كه در مراكز نگهداری می شوند از سوی سازمان بهزیستی واكسینه شده اند، گفت: درخصوص معلولانی كه در خانه و توسط خانواده ها نگهداری می شوند هنوز هیچ دستورالعمل خاصی ارائه نشده و درخواست ما این است كه معلولان در اسرع وقت در برابر ویروس كرونا به طور رایگان واكسینه شوند.

محمودنژاد در بخش دیگری از سخنان خود به نامزدهای انتخاباتی شورای شهر و نامزدهای ریاست جمهوری گفت كه هر كسی كه برای معلولان برنامه ای نداشته باشد، نباید از معلولان نیز توقع داشته باشد.

وی افزود: از كاندیداهای ریاست جمهوری انتظار می رود كه به طور مدون برنامه خود را برای افراد دارای معلولیت (مبتنی بر دیدگاه حقوق شهروندی و انسانی) بیان كنند و بگویند كه چه برنامه هایی برای این افراد دارند؟ آیا برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برنامه ای دارند؟ آیا كاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر یكبار این قانون را مطالعه كرده اند؟.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۵ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹