دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

خیران خراسان شمالی 200 میلیارد ریال برای ساخت مدرسه اوتیسم تقبل كردند
 
بجنورد- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: خیران برای ساخت نخستین مدرسه خیرساز اوتیسم 200 میلیارد ریال تقبل كرده اند كه عملیات اجرایی آن اكنون در بجنورد مركز استان آغاز شده است.
خیران خراسان شمالی 200 میلیارد ریال برای ساخت مدرسه اوتیسم تقبل كردند بجنورد- ایرنا- رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: خیران برای ساخت نخستین مدرسه خیرساز اوتیسم 200 میلیارد ریال تقبل كرده اند كه عملیات اجرایی آن اكنون در بجنورد مركز استان آغاز شده است.

علی متقیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مدرسه در دوره های پیش دبستانی، ابتدایی، متوسطه و متوسطه ی حرفه ای، دارای كلاس های آموزشی، اتاق های درمان های توانبخشی، بازی درمانی و حركتی، آب درمانی و موسیقی درمانی، آموزش مهارت های زندگی و خانواده است.

وی با بیان اینكه این فضای آموزشی در گستره هفت هزار مترمربع در یك طبقه و 25 كلاس درس ساخته می شود افزود: علاوه بر 200 میلیارد ریال اعتباری كه خیران برای ساخت و ساز تقبل كردند نیكوكاران در صورت نیاز كمك بیشتری را خواهند كرد.

وی افزود: با بهره برداری از این مدرسه تا پایان سال 1401بیش از 150 دانش آموز طیف اوتیسم از فضای آموزشی مناسب بهره مند می شوند.

وی همچنین از اهدای 244 تبلت به دانش آموزان با نیازهای ویژه خبر داد و گفت: این وسیله آموزشی از آغاز سال تحصیلی تا كنون در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی گفت: 42 دانش آموز اوتیسمی از مجموع 56 نفر در آموزشگاه استثنایی بجنورد مشغول به تحصیل هستند.

وی گفت: از مجموع تعداد دانش آموزان اوتیسم 6 نفر دختر و مابقی پسر هستند.

وی از جمله علائم كودك مبتلا به اختلال اوتیسم را ناتوانی در ارتباط با كودكان و بزرگسالان، آسیب در گفتار و زبان، مشكل در بازی نمادین، حساسیت بیش از حد یا خیلی كم نسبت به محیط، بیش فعالی و مشكلات رفتاری، مشكل در تماس چشمی، دلبستگی عجیب به اشیا و حساسیت خیلی زیاد یا عدم حساسیت به لمس عنوان كرد.

وی تاكید كرد: خصوصیات اصلی اختلال طیف اوتیسم شامل نقص در ارتباط و تعامل اجتماعی، علایق محدود ، رفتارها یا فعالیت های كمتر ، مشهود بودن علائم اختلال از حدود 18 ماهگی و دایمی بودن آن است.

متقیان اضافه كرد: امكان بهبود نسبی در صورت غربالگری، تشخیص و توانبخشی به موقع و زودهنگام برای افراد اوتیسم وجود دارد.

علائم این اختلال معمولا در سه سال اول زندگی بروز می كند و برخی از كودكان از بدو تولد این علائم را نشان می دهند. برخی دیگر ابتدا نرمال به نظر می رسند، اما از 18 تا 36 ماهگی به یكباره علائم این بیماری را نشان می دهند. به هر حال اكنون مشخص شده است كه در برخی افراد علائم ناهنجاری های ارتباطی تا وقتی در جامعه حضور نیابند نشان داده نمی شود.

اوتیسم معمولا در پسران چهار و نیم برابر بیش از دختران مشاهده می شود. این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد. این اختلال روند رو به رشدی دارد و هنوز كاملا مشخص نشده، رشد اختلال مرتبط با تشخیص آن است یا به دلیل بروز بیماری های دیگری رخ می دهد.

اكنون سه هزار و 200 دانش آموز استثنایی، هزار و 500 دانش آموز با مشكلات ویژه یادگیری و هزار و 700 دانش آموز به روش تلفیقی فراگیر در خراسان شمالی مشغول به تحصیل هستند.

برچسب ها
- بجنورد
- مدارس
- سازمان آموزش و پرورش كودكان استثنایی
- خراسان شمالی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۶:۰۰ - ۱۷/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰