دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

پرستاران خانگی در صف آخر واكسیناسیون/مسئولان باید پاسخگوی مسافرت بیماران كرونایی باشند
 
میرزابیگی گفت: سهمیه واكسن كرونا برای پرستارانی كه در منزل از بیماران مراقبت می كنند، درنظر گرفته نشده است.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد میرزابیگی، رییس كل سازمان نظام پرستاری در برنامه سلام صبح بخیر شبكه 3 اظهار كرد: یكی از رهنمود های اساسی مقام معظم رهبری امسال در روز پرستار، به مسئولان این بود كه قانون تعرفه گذاری را اجرایی كنند.

او افزود: اما چیزی كه به نظر می رسد این است كه دارد وقت كشی می شود و این نوع رفتاری كه با پرستاران می شود در اینه شرایط، انگیزه افزا نیست.

رییس كل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: ما علاوه بر 140 هزار پرستاری كه در بالین مشغول هستند، 60 هزار دانشجوی پرستاری از كارشناسی تا دكترا در دانشكده های پرستاری داریم، همچنین 30 هزار پرستار داریم كه در بخش مراقبت های در منزل به صورت جامعه نگر، مشغول به فعالیت هستند.

او افزود: این عزیزان بار سنگین نظام سلامت را به دوش می كشند اما درمقایسه با جمعیت كشور و تخت های بیمارستانی، عدد بسیار پایینی است. در مقابل میانگین كشور ها كه به ازای هر یك هزار نفر، حداقل بین 4 تا 8 پرستار دارند ما حدود 9 دهم پرستار داریم، یعنی ما به ازای هر یك هزار نفر، كمتر از یك پرستار داریم.

چرا مسئولان اجازه تردد در ایام نوروز را صادر كردند؟

او گفت: در رابطه با كمبود نیرو، در سال گذشته ما بحث استخدام ها را داشتیم. در 14 ماه شیوع كرونا، 80 هزار پرستار مبتلا به كرونا داشتیم. همچنین حدود 8 هزار نفر منفك شده از خدمت به خاطر بستری، قرنطینه و مسائل مرتبط نیز داشته ایم اما افرادی كه در طول یك سال به بهانه مجوز های استخدامی وارد گردونه خدمت شده اند، حدود 8 هزار نفر یا كمتر بوده اند و وزارت بهداشت در این مورد باید پاسخگو باشد.

رییس كل سازمان نظام پرستاری گفت: به دلیل مسافرت 15 هزار بیمار قطعی كرونا مثبت در ایام عید، بار كاری پرستاران و كادر سلامت زیادتر از قبل شد. وزیر بهداشت، وزیر مخابرات، وزیر كشور و رییس گردشگری باید پاسخگوی پرستاران باشند كه چرا اجازه تردد به مردم دادند، زیرا شماره ملی و شماره همراه این افراد در دسترسشان بود و می توانستند با اطلاع رسانی و هشدار، مانع سفر آن ها شوند.

او افزود: ما می دانیم كه واكسن كرونا در كشور كم است، اما همین میزان كم هم باید عادلانه توزیع شود و دلیلی ندارد كه وزارت بهداشت، 45 درصد واكسن ها را به یك سازمان صنفی به نام نظام پزشكی در بین اعضای نظام پزشكی، توزیع كند آن هم در شرایطی كه پرستاران ما در بحث مراقبت در منزل دارند فدا می شوند.

رییس كل سازمان نظام پرستاری تصریح كرد: درست است كه در بیمارستان ها واكسن به صورت كاملا عادلانه در حال توزیع است اما خارج از بیمارستان سهمیه واكسن كرونا برای پرستارانی كه در منزل از بیماران مراقبت می كنند، درنظر گرفته نشده است. از 100 هزار دز واكسن، 45 هزار دز واكسن، به نظام پزشكی تعلق می گیرد و پرستاران در صف آخر هستند.

میرزابیگی در مورد سختی كار پرستاران گفت: پرستاران نیازی به صدقه ندارند و به خاطر پول در جبهه كرونا در حال مبارزه نیستند. 110 پرستار شهید راه سلامت و 80 هزار مبتلا با هیچ قیمتی قابل ارزش گذاری نیست، اما پرستاران انتظار دارند در برخورد با مسائل با آنها صادقانه و دقیق رفتار شود. در مورد سختی كار پرستاران، بیش از سه سال است كه اقدام درستی صورت نمی گیرد همچنین، برای فوق العاده خاص آن ها در رابطه با كرونا و مسائلی مشابهی مانند شیمی درمانی، سوختگی، اعصاب و روان و. .. نیز هنوز كاری انجام نشده است.

او ادامه داد: بدتر از همه این ها، رفتار تامین اجتماعی با مشاغل سخت و زیان آور است. امروزه پرستاری كه می خواهد بازنشسته شود، اگر بخواهد مثلا 200 میلیون تومان، پاداش دریافت كند، باید 250 میلیون بپردازد تابتواند از مزایای مشاغل سخت و زیان آور، بهره مند شود.

رییس كل سازمان نظام پرستاری گفت: پرستاری كه از عنوان مشاغل سخت و زیان آور استفاده می كند، قاعدتا اگر خانم هست با 20 سال و اگر آقا هست با 25 سال باید بازنشسته شوند اما مسئولان در این مدت این قانون را رعایت نكردند یا حق بیمه را كم نكردند و حتی این عزیزان را جریمه می كنند و رییس سازمان تامین اجتماعی باید پاسخگو باشد.

او افزود: رفتار های انحصار طلبانه در شأن پرستاران نیست و ما اگر می خواهیم، پرستاران كه مدافعان سلامت هستند، انگیزه لازم را داشته باشند. باید فرمایشات مقام معظم رهبری و نظام كلی سلامت و قوانین مصوب شده را شاخص قرار دهیم. مسئولان نیز حاشیه نروند و كاملا روشن و صریح، پاسخگوی پرستارانی كه از جان و خانواده و سلامتی شان برای نجات مردم، مایه می گذارند، باشند.

میرزابیگی گفت: رسانه ملی عملكرد خوبی در مورد پرستاران داشت، همچنین مردم نیز به خوبی قدردان پرستاران بودند. فرمایشات مقام معظم رهبری هم برای پرستاران بسیار دلگرم كننده بود اما از مسئولان مربوطه، گله مندی هایی وجود دارد كه امیدواریم برای رفع مشكلات خیلی سریع اقداماتی انجام دهند.

او بیان كرد: پرستاران ما با وجود تمام گله مندی هایی كه دارند با جان و دل و تمام قدرت در حال خدمت رسانی هستند و منتظرند تا پس از اتمام كرونا، گله هایشان را بیان كنند.

رییس كل سازمان نظام پرستاری در مورد پرستاران شهید گفت: ستادی كه مربوط به تایید مصادیق، شهدای پرستاری و كاركنان سلامت هست تا كنون چهار یا 5 جلسه بیشتر نگذاشته است. برای مثال از بین 110 پرستار شهید، 50 خانواده، بلاتكلیف هستند كه شهید حساب می شوند یا نه.

او گفت: پرستاری كه در بخش كرونا و در حین خدمت به كرونا مبتلا شده و سپس از دنیا رفته است، خانواده ای كه متلاشی شده و فرزندانی كه بی سرپرست شده اند، حقوقی كه قطع شده است و مشكلات فراوان دیگری كه دارند و بلاتكلیف هستند آن وقت در این شرایط، مسئولان به دنبال تشكیل جلسه و تهیه مدارك هستند تا اقدامی صورت دهند.

به خانواده شهدای پرستار، هیچ خدماتی تعلق نگرفته است

او در مورد خانواده هایی كه پرستارشان، شهید محسوب شده است، گفت: تا كنون برای این افراد هیچ اقدامی صورت نگرفته است و صرفا به اسم شهید ثبت شده اند. من می توانم آمار دقیقی رابه بنیاد شهید ارائه بدهم كه 90 درصد از خانواده های این شهدا دچار مشكل هستند و حقوقشان قطع شده است و فقط طبق عنایت مقام معظم رهبری، برای بخشی از این خانواده ها اقداماتی صورت گرفته است.

میرزابیگی بیان كرد: سال گذشته در سالروز شهادت حضرت زینب كنگره بزرگداشت یكمین سالگرد شهدای نظام سلامت و پرستاری را برگزار كردیم و دفتر امور شهدای پرستاری را در سازمان نظام پرستاری تشكیل دادیم. این دفتر را مامور كردیم كه با تك تك خانواده های این شهدا تماس گرفتند و صحبت كردند و اطلاعاتی كه در اختیارتان گذاشتم، حاصل جمع بندی دو روزپیش است كه كاركنان نظام پرستاری تیهه كردند.

او افزود: از 110 خانواده شهید، با 90 خانواده صحبت شد و مشكلاتشلان كاملا بررسی شد.

میرزابیگی در مورد شیفت بندی پرستاران، گفت: ما در بخش های كرونا و غیركرونا، متفاوت عمل می كنیم، در بخش های غیركرونایی برنامه به روال سابق ادامه دارد اما در بخش های كرونایی در حال حاضر پرستاران دو هفته از خانواده جدا می شوند و در یك فضایی نزدیك بخش مستقر می شوند و گاه حتی تا دو ماه از دیدن خانواده شان محروم هستند تا زنجیره انتقال ویروس را از بین ببرند.

او ادامه داد: به تناسبی كه لازم است، پرستاران، از چندین سال خدمت تا طرحی و دانشجوی سال آخر در هر زمانی كه لازم بوده حاضر شده اند و میدان را خالی نكرده اند. در پیك اول كرونا، پرستاران 89 روزه را گرفتند و پس از مدتی كه اوضاع بهتر شد، به پرستاران گفتند كه به خانه هایشان بروند. هنوز هم در بیمارستان های دولتی، این ماجرای 89 روزه ادامه دارد، یعنی 90 روز نمی بندند كه بیمه نكنند.

ماهیانه صد پرستار ایرانی، مهاجرت می كنند رییس كل سازمان نظام پرستاری كشور بیان كرد: آمار مهاجرت پرستاران نسبت به سال های قبل، روند صعودی داشته و به صورت میانگین، ماهیانه 100 نفر مهاجرت می كنند و كشور های دیگر به شدت از پرستاران ایرانی، استقبال می كنند.

او در مورد استاندارد دستمزد پرستاران گفت: پرستاران یا جزو قانون استخدامی هستند و یا جزو قانون كار، فقط كارانه هایشان علاوه بر افزایش بیماران كرونایی در این روزها، به شدت كاهش پیدا كرده است. مطرح شدن طرح فوق العاده خاص به این دلیل است كه پرستاران مثل خیلی از مشاغل دیگر، تقاضا دارند همان چیزی كه بر اساس قانون به بقیه تعلق می گیرد به آن ها هم تعلق بگیرد.

رییس كل سازمان نظام پرستاری در مورد قانون بهره وری گفت: مسئولان دانشگاه های ما بدانند چه در رابطه با معوقات پرستاری و چه در رابطه با قانون بهره وری نباید تفكیك صورت بگیرد به این صورت كه برای پرستارانی كه در هر زمان باید آماده باشند، ضریب یك و نیم برایشان محاسبه شود، اما جدیدا رعایت نمی شود.

انتهای پیام /
   تاریخ: ۱۱:۵۲ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱