دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

كمیته امداد برای كاهش آسیب های كرونا در سال 1399 چكار كرد؟
 
به دنبال شیوع ویروس كرونا در اواخر سال 1398، اقشار مختلف جامعه با مشكلاتی در ابعاد مختلف روبه رو شدند، اما تاثیرات اقتصادی آن، مردم جامعه به ویژه ضعیف ترین اقشار اقتصادی كشور از جمله نیازمندان را با دشواری بیشتری مواجه كرد؛ در این راستا كمیته امداد امام خمینی (ره) یكی از نهادهایی بود كه در ...
كمیته امداد برای كاهش آسیب های كرونا در سال 1399 چكار كرد؟ به گزارش ایسنا، بیش از یك سال از شیوع ویروس كرونا در كشور می گذرد؛ ویروسی كه برخی از كسب و كارها را به تعطیلی كشاند و تعدادی از نیروها هم بیكار شدند؛ گروه های آسیب پذیر از جمله مددجویان كمیته امداد نیز از این مشكلات معیشتی مستثنی نبودند. در این راستا از جمله اقدامات حمایتی كمیته امداد برای كاهش مشكلات مددجویان، ارائه خدمات غیرحضوری به مددجویان و نیازمندانِ كمیته امداد، كمك بلاعوض به خانواده مددجویان فوت شده بر اثر كرونا، ارائه اینترنت پاك برای آموزش مجازی دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت، پرداخت تسهیلات به مددجویان و ... بود.

كمیته امداد باتوجه به بخشنامه های اطلاع رسانی، از بهمن ماه ستاد مقابله با كرونا را در دفاتر استان ها راه اندازی كرد و همچنین برای افزایش آگاهی مددجویان پیامك هایی درباره رعایت نكات بهداشتی به آن ها ارسال كرد.

ارائه خدمات غیرحضوری به مددجویان و نیازمندان

در همین راستا نیز برای كاهش خطر ابتلای مددجویان به ویروس كرونا تمهیداتی اجرا شد تا مراجعات آنها به دفاتر كمیته امداد كاهش یابد.

با توجه به اینكه بخش زیادی از مددجویان كمیته امداد را افراد سالمند یا بیماران صعب العلاج تشكیل می دهند، به منظور كاهش خطر ابتلای این افراد و دیگر خانواده های تحت حمایت، ستاد مركزی پیشگیری از بیماری كرونا در كمیته امداد تمهیدات لازم را مصوب و اجرایی كرد تا مراجعات افراد نیازمند به دفاتر این نهاد و همچنین مراجعه حضوری مددكاران در منازل مددجویان به حداقل برسد.

براین اساس، تمام خدمات كمیته امداد به صورت آنلاین در اختیار خانواده های تحت حمایت قرار گرفته است و مددجویان می توانند با مراجعه به پایگاه خدمات اینترنتی كمیته امداد به آدرس www.e.emdad.ir درخواست های مورد نظر خود را ثبت كنند و این درخواست ها در كمترین زمان ممكن رسیدگی و نتیجه به اطلاع مددجویان می رسد.

همچنین سامانه تلفنی ارتباطات مردمی برای مددجویان در صورتی كه امكان دسترسی به اینترنت نداشته باشند یا به دلایل فنی همچون قطع شبكه و ... خدمات آنلاین در دسترس نباشد راه اندازی شد و افراد می توانند از طریق سامانه تلفنی ارتباطات مردمی به شماره 096887 درخواست خود را به مددكاران كمیته امداد اعلام كنند كه در این مورد نیز رسیدگی به درخواست ها به صورت روزانه انجام شده و از طریق كد پیگیری كه در اختیار متقاضی قرار گرفته، قابل پیگیری است.

افراد نیازمندی كه تحت حمایت كمیته امداد نیستند می توانند از طریق سامانه ارتباطات مردمی به شماره 096887درخواست خود را به صورت فایل صوتی، نمابر و رایانامه با ذكر شماره تلفن و آدرس محل سكونت، ثبت كنند تا مددكاران كمیته امداد در كمترین فاصله زمانی به این درخواست ها رسیدگی كنند.

توزیع 4000 سبد كالا بین خانواده های تحت حمایت در استان تهران

همچنین به دنبال كمك به مددجویان در شرایط سخت كرونا چهار هزار سبد كالا بین خانواده های تحت حمایت در استان تهران نیز توزیع شد؛ 20 فروردین ماه سال گذشته بود كه رئیس كمیته امداد با اشاره به تفاهم نامه كمیته امداد با قرارگاه جهادی امام رضا (ع) برای كمك به مددجویان در زمینه های مختلف، گفت: توزیع چهار هزار سبد كالا بین مددجویان تحت حمایت در استان تهران با همكاری قرارگاه جهادی امام رضا (ع) در حال انجام است.

به گفته بختیاری، این سبدها شامل اقلام ضروری و مایحتاج روزانه مددجویان بوده است.

همكاری مراكز نیكوكاری و موكب های اربعینی در راه اندازی 313 مركز اطعام مهدوی

با آغاز ماه مبارك رمضان سال گذشته و همچنین به منظور حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب دیده از كرونا نیز، رزمایش ملی بخشش ایرانیان در سراسر كشور راه اندازی شد.

مجید باجلان- رئیس ستاد مركزی طرح اطعام مهدوی با اشاره به راه اندازی رزمایش ملی بخشش ایرانیان در سراسر كشور، با هدف حمایت از نیازمندان و اقشار آسیب دیده از كرونا، در این راستا گفته بود: در راستای اهداف این رزمایش و به منظور تحقق پویش همدلی، مواسات و كمك مومنانه، طرح اطعام مهدوی در ماه مبارك رمضان، فعالیت خود را آغاز كرده است.

رئیس ستاد مركزی طرح اطعام مهدوی همچنین این را هم اعلام كرده بود كه به موازات طرح اطعام مهدوی و ارائه غذای گرم به نیازمندان، بسته های ارزاق ویژه ماه مبارك رمضان پیش بینی شد.

همچنین مرحله دوم پویش ایران همدل از عید غدیر آغاز و تا پایان ماه صفر سال گذسته ادامه یافت و به خاطر اینكه در آستانه ماه محرم بود به عنوان اطعام حسینی برای بخشهایی كه امكان طبخ غذای گرم و توزیع غذای گرم با رعایت پروتكلهای بهداشتی بود، انجام شد. احسان حسینی نیز همزمان برای مكانهایی كه امكان طبخ غذا جهت رعایت پروتكلهای بهداشتی نبود اعلام شد تا افراد بتوانند با كمك نقدی و غیر نقدی خدماتی به مردم نیازمند ارائه كنند.

درنهایت مرتضی بختیاری- رئیس كمیته امداد در نشست خبری خود كه در اوایل آبان ماه سال گذشته برگزار شد، درباره اطعام حسینی گفته بود: در 2 ماه محرم و صفر (سال 99) رقمی معادل 15 میلیون و 885 هزار غذای گرم توزیع شد كه رقمی معادل 266 میلیارد تومان بود. همچنین هر پرس غذا 16 هزار و 700 تومان بود. همچنین تعداد آشپزخانه هایی كه در این قسمت كمك كردند 2667 آشپزخانه بود.

رئیس كمیته امداد با اشاره به پویش احسان حسینی نیز بیان كرده بود: تعداد محلاتی كه بسته های غذایی در آن توزیع شد، 2581 محله بود. همچنین یك میلیون و 695 هزار بسته به ارزش 180 هزار تومان در مكانهایی كه امكان توزیع غذای گرم نبود به نیازمندان تقدیم شد.

بختیاری با بیان اینكه 306 میلیاردتومان در رابطه با احسان حسینی كمكهای مردم شد، افزوده بود: مجموعا در پویش مرحله دوم ایران همدل 572 میلیارد تومان كمكهای مردمی جمع شد كه از هر جهت قابل تقدیر است كه این كار بزرگ در رابطه با كمیته امداد انجام شد.

بختیاری با اشاره به مجموعه اطعام مهدوی در ماه رمضان و احسان حسینی و اطعام حسینی پارسال توضیح داده بود: در مجموعه رزمایش ایران همدل در مرحله اول و دوم بیش از 27 میلیون غذای گرم میان نیازمندان توزیع شد كه 428 میلیارد تومان ارزش داشت.

وی در ادامه درباره كمك هایی كه در قالب بسته های حمایتی تهیه شد و در مكانهایی كه امكان توزیع غذای گرم وجود نداشت، گفته بود: بیش از 4 میلیون بسته ارزاق به ارزش 750 میلیارد تومان میان نیازمندان توزیع شد. مجموعه كمكهای مردمی در رابطه با غذای گرم و بسته های حمایتی در اطعام مهدوی، اطعام حسینی و احسان حسینی هزار و 176 میلیارد تومان انجام گرفته است كه قابل تقدیر است. این 1176 میلیارد تومان تنها كمكهایی است كه به كمیته امداد شده است.

اما به دنبال شیوع ویروس كرونا و مجازی شدن آموزش ها كمیته امداد در قالب پویش ایران همدل نیز طرحی تحت عنوان تهیه تبلت برای دانش آموزان و دانشجویان تحت پوشش كمیته امداد داشت. باتوجه به اینكه كمیته امداد 750 هزار دانشجو و دانش آموز را در اختیار دارد، در بررسی اولیه 250 هزار دانش آموز و دانشجو شناسایی شد و در اولویت اول 50 هزار تبلت قرار داد بسته شد.

بنابر اعلام باجلان- معاون اداری و مالی كمیته امداد، اولویت با خانواده های چند فرزندی و در مناطق محروم بود تا بتوانند در فضای مجازی به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین در این راستا رئیس كمیته امداد نیز در نشست خبری خود در آبان ماه سال گذشته در خصوص تبلت دانش آموزان نیز توضیح داده بود: در مرحله اول 50 هزار تبلت را قرارداد بستیم كه مقرر شده 10 هزار تبلت نیز ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ارائه دهند. دانش آموزان تحت پوشش امداد نیاز به 250 هزار تبلت دارند، اكنون در تنگنا هستیم و شرایطی برای استانها در نظر گرفته شده است؛ تعدادی از استانها هم افزایی كرده اند، به طوریكه 50 درصد هزینه تهیه تبلت را خیرین استانها داده اند و 50 درصد دیگر را ما می پردازیم. همچنین تلاش می كنیم تا بتوانیم از ظرفیت ها استفاده كنیم و مكاتباتی با شركتهای بزرگ و وزارتخانه ها انجام شده است.

ارائه اینترنت پاك برای آموزش مجازی دانش آموزان و دانشجویان تحت حمایت

اما به دنبال مجازی شدن آموزش ها، یكی دیگر از مشكلات برای دانش آموزان و خانواده ها در این دوران بحث اینترنت بود. به این منظور معاون امور فرهنگی كمیته امداد گفته بود: همزمان با تامین امكانات و نیازهای سخت افزاری مربوط به فضای مجازی، كمیته امداد در بحث فرهنگی و استفاده بهینه مددجویان از فضای مجازی نیز برنامه ریزی خوبی انجام داده است تا زمینه دسترسی به بستری امن و پاك را برای خانواده های تحت حمایت فراهم كند.

جعفری در خصوص برنامه ریزی انجام شده برای دسترسی مددجویان به فضای مجازی اظهار كرده بود: در همین راستا از طریق اپراتورهای تلفن همراه، اینترنت پاك در اختیار مددجویان قرار خواهد گرفت تا در یك فضا و شبكه كاملا داخلی به نیازهای هدفمند دسترسی داشته باشند.

كمك بلاعوض به خانواده مددجویان فوت شده بر اثر كرونا

یكی دیگر از اقدامات حمایتی از مددجویان كمیته امداد را می توان پرداخت كمك بلاعوض به خانواده های مددجویان فوت شده بر اثر كرونا عنوان كرد؛ به گفته مجتبی احمدلو- مدیركل بهداشت و بیمه های اجتماعی و درمان كمیته امداد، این نهاد به مددجویان سرپرست خانواری كه به دلیل كرونا فوت می شوند (وزارت بهداشت علت اصلی فوت آنها را ناشی از كرونا ثبت كرده است) به افراد تحت تكفل او 10 میلیون تومان پرداخت می كند و در صورتی كه متوفی عضوی از خانواده باشد به سرپرست خانوار او پنج میلیون تومان پرداخت می شود.

همچنین به مددجویان سرپرست خانواری كه مبتلا به كرونا بوده و فوت شده اند، (اما از نظر وزارت بهداشت علت فوت آنها ناشی از كرونا نبوده است) به افراد تحت تكفل او چهار میلیون تومان پرداخت می كند و در صورتی كه متوفی عضوی از خانواده باشد به سرپرست خانوار او 2 میلیون تومان پرداخت می شود.

البته ناگفته نماند كه اعتبار این برنامه توسط بنیاد مستضعفان تامین شده است.

تاثیر «كرونا» بر مشاغل مددجویان كمیته امداد

اما از آنجایی كرونا كسب و كار و مشاغل افراد را هم تحت تاثیر قرار داد، مددجویان كمیته امداد نیز از جمله گروه هایی بودند كه در این زمینه با مشكلاتی روبه رو شدند. به گفته حجت الله عبدالملكی-معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد، عمده مشاغل ایجاد شده توسط كمیته امداد مشاغل خانگی و روستایی بوده اند؛ در پی شیوع ویروس كرونا مشاغل روستایی آسیبی ندیدند و حتی مشاغل بخش كشاورزی رونق هم داشتند به طوریكه در این مدت صادرات كشاورزی افزایش یافته و اكنون در مشاغل روستایی آسیب خاص رخ نداده است.

البته بنابر اعلام عبدالملكی، بعضا مسئله ركودی كه بر بخش های مختلف اقتصاد حاكم شده برخی از مشاغل خانگی را با مشكل فروش مواجه كرد.

معاون اشتغال و خودكفایی كمیته امداد گفته بود: در مجموع حدود 700 هزار طرح شغلی تحت نظارت كمیته امداد است كه 3 درصد این طرح ها دچار آسیب شدند.

در این راستا كمیته امداد چند اقدام در دستور كار خود قرار داد كه یكی از این اقدامات پرداخت تسهیلات به مددجویان بود. همچنین افرادی كه به شبكه بانكی بدهكار بودند امهال بدهی شدند تا بتوانند برای چند ماهی خود را بازیابی كنند. همچنین شركت صنعت آفرینان امداد نیز موظف شد تا از مددجویانی كه در زمینه فروش محصولات خود دچار مشكل هستند خرید قطعی كند. دستگاه های دیگر نیز منابعی در نظر گرفتند كه از این منابع به نفع طرح های آسیب دیده استفاده شد. در مجموع كمیته امداد سعی كرد تا آسیب های ناشی از كرونا كه به مشاغل امداد وارد شده است، جبران شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۲۱ - ۱۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۴