دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

درمان كودكان مبتلا به سرطان خون با روشی جدید در موسسه محك
 
تهران - ایرنا - متخصص رادیوتراپی بیمارستان خیریه محك گفت: پرتودرمانی كل بدن(TBI) مؤثرترین روش برای درمان كودكان مبتلا به سرطان خون با ریسك بالا، سال گذشته به عنوان روش جدیدی برای درمان سرطان، در بیمارستان محك راه اندازی شد.
درمان كودكان مبتلا به سرطان خون با روشی جدید در موسسه محك تهران - ایرنا - متخصص رادیوتراپی بیمارستان خیریه محك گفت: پرتودرمانی كل بدن(TBI) مؤثرترین روش برای درمان كودكان مبتلا به سرطان خون با ریسك بالا، سال گذشته به عنوان روش جدیدی برای درمان سرطان، در بیمارستان محك راه اندازی شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از موسسه محك، میترا قالیبافان در این باره افزود: این روش رادیوتراپی، رادیوتراپی توتال بادی یا رادیوتراپی كل بدن از فرق سر تا نوك پا (TBI=Total Body Irradiation) نام دارد كه بدن را از سلول های مخرب پاك می كند و واكنش های ایمنی را به منظور عدم دفع پیوند سلول های بنیادی كاهش می دهد.
وی تصریح كرد: همچنین رادیوتراپی توتال بادی میزان بهبودی در كودكان مبتلا به لوسمی (سرطان خون) با ریسك بالا را افزایش می دهد. در حال حاضر محك توانسته این تكنیك پیشرفته را برای نخستین بار در ایران و به منظور یكسان سازی درمان، مطابق با سایر كشورها به جامعه پزشكی ایران معرفی و از آن برای درمان كودكان مبتلا به سرطان استفاده كند.
قالیبافان با توضیح درباره این روش نوین درمان سرطان در محك ادامه داد: پرتودرمانی كل بدن (TBI)، به عنوان بخشی از مرحله آماده سازی برای پیوند سلول های بنیادی خون ساز (یا مغز استخوان) شناخته می شود. در این روش سیستم ایمنی فرد نیازمند به پیوند برای پذیرش سلول های بنیادی جدید، تضعیف، سركوب و از بین برده می شود.
وی افزود: همچنین، این روش در دوزهای بالا می تواند سلول های سرطانی باقیمانده در بیمار را ریشه كن كرده و باعث افزایش احتمال موفقیت در پیوند شود.
این متخصص رادیوتراپی با بیان آنكه پرتودرمانی كل بدن (TBI)، مكمل شیمی درمانی برای انجام پیوند سلول های بنیادی خون ساز یا مغز استخوان است، تصریح كرد: در كودكان مبتلا به لوسمی و نیازمند به پیوند كه با TBI درمان می شوند، شیمی درمانی هم صورت می گیرد. در این زمان سیستم ایمنی بدن كودك به منظور كاهش خطر عدم موفقیت در پیوند پس از شیمی درمانی و TBI بسیار ضعیف شده و در بخش پیوند بستری می شود. بنابراین لازم است نكات بهداشتی چون استفاده از ماسك، گان، روكفشی توسط كودك و همراهانش رعایت شود. با این كودك و همراه وی باید مطابق با پروتكل های سختگیرانه بخش های پیوند سلول های بنیادی رفتار شود.
وی افزود: شیمی درمانی همراه با رادیوتراپی توتال بادی برای درمان كودكان مبتلا به لوسمی با ریسك بالا مؤثرتر است.
قالیبافیان با بررسی عوارض این روش و مزیت آن نسبت به روش های درمانی دیگر، اظهار داشت: این روش درمانی عوارضی مانند آب مروارید، بروز تومورهای ثانویه و نازایی به دنبال دارد. این عوارض فقط برای این نوع از درمان نیست بلكه جزئی از عوارض جانبی محتمل در درمان سرطان است كه TBI می تواند آنها را تشدید كند. از سوی دیگر در این روش، با قرار دادن بلاك های سربی در مسیر اشعه، ریه ها تا حدی محافظت می شوند تا خطر آسیب ناشی از تابش به آنها كاهش یابد. همچنین می توان میزان اشعه وارد شده به بدن و میزان اشعه خارج شده از بدن را اندازه گیری كرد تا میزان جذب اشعه مشخص شود.
مسئول فنی بخش رادیوتراپی محك اضافه كرد: در این روش اشعه بدون هیچ مشكلی از بدن عبور می كند. علاوه بر این طبق آمار جهانی، شیمی درمانی همراه با TBI برای پیوند كودكان مبتلا به لوسمی با ریسك بالا، از شیمی درمانی تنها مؤثرتر بوده است. این اقدام با همه دستگاه های شتاب دهنده امكان پذیر است.
قالیبافان با بیان اینكه پرتودرمانی كل بدن به یك هفته زمان نیاز دارد، افزود: در بخش پرتودرمانی بیمارستان محك این روش به طور میانگین یك هفته زمان نیاز دارد و هر جلسه حدود چهار ساعت وقت می گیرد. گاهی می توان متناسب با شرایط جسمی و امكانات موجود دو نوبت رادیوتراپی رادیوتراپی توتال بادی در روز انجام داد.
متخصص رادیوتراپی و مسئول فنی بخش رادیوتراپی بیمارستان محك گفت: پروسه رادیوتراپی توتال بادی یك عملیات گروهی است كه برای انجام آن از ابتدای شروع كار به حضور همزمان پزشك متخصص رادیوتراپی، یك نفر فیزیسیست پرتودرمانی (متخصص فیزیك رادیوتراپی)، دو نفر كارشناس رادیوتراپی و یك نفر كارشناس تصویربرداری (برای عكسبرداری همزمان با دستگاه پرتابل در حین درمان) نیاز است.
وی افزود: قبل از انجام TBI، آماده سازی پیش از حضور بیمار، كه با توجه به ابعاد بدن كودك، شامل اندازه گیری ها و محاسبات مقدماتی، ساخت محافظ ریوی و محاسبه مقدار اشعه می شود، مورد نیاز است. در مرحله مقدماتی، برای كودك پرونده درست شده، سی تی اسكن گرفته می شود و سپس محاسبات بالا توسط بخش فیزیك پرتودرمانی انجام می شود.
قالیبافیان با اشاره به حفظ سلامت روان كودك و خانواده در همه مراحل درمان سرطان تصریح كرد: از آنجایی كه این اقدام درمانی برای خانواده ها و كودكان مبتلا به سرطان ناآشنا و سخت است و همچنین خطرات خاص خود را به دنبال دارد، بهتر آن است روانشناسان و مددكاران اجتماعی در كنار كادر درمان، كودك و خانواده اش را همراهی كنند. رادیوتراپی توتال بادی روشی است كه از سال ها پیش برای پیوند كودكان لوسمی با ریسك بالا در جهان انجام شده و باید گفت این اقدام در ایران می تواند باعث افزایش آمار بهبودی كودكان مبتلا به لوسمی با ریسك بالا شود.
متخصص رادیوتراپی و مسئول فنی بخش رادیوتراپی بیمارستان محك ادامه داد: محك از ابتدای فعالیت خود همواره این دغدغه را داشته كه كودكان مبتلا به سرطان ایرانی از شایسته ترین و بروزترین خدمات درمانی و حمایتی مطابق با استانداردهای جهانی بهره مند باشد. این دغدغه جز با همراهی با مردمان نیكوكار این سرزمین كه در نزدیك به 30 سال فعالیت محك حامی بیش از 35 هزار كودك مبتلا به سرطان بوده اند محقق نمی شد.

برچسب ها
- انجمن حمایت از كودكان سرطانی ( محك)
- سرطان خون
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۲۸ - ۲۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۹