دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

گام بلند كشور به سوی مدرن كردن شبكه درمان و مستندسازی داده های پزشكی
 
فصل اقتصاد - نشست رونمایی رسمی از پلتفرم «دكتر نكست» (DRNEXT) روز پنج شنبه با حضور تعدادی از پزشكان، مدیران كلینیك های درمانی، متخصصین حوزه های پزشكی و علاقه مندان به حوزه های الكترونیك و اهالی رسانه های گروهی برگزار شد.
گام بلند كشور به سوی مدرن كردن شبكه درمان و مستندسازی داده های پزشكی

فصل اقتصاد - نشست رونمایی رسمی از پلتفرم «دكتر نكست» (DRNEXT) روز پنج شنبه با حضور تعدادی از پزشكان، مدیران كلینیك های درمانی، متخصصین حوزه های پزشكی و علاقه مندان به حوزه های الكترونیك و اهالی رسانه های گروهی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم مهندس آرمین نوری نشاط، مدیر ارشد محصول «دكتر نكست» ضمن خوشامدگویی به حاضرین و تشكر از پرسنل شبكه های بهداشت و درمان كشور كه با بیماری كوید 19 در حال مبارزه هستند، پلتفرم «دكتر نكست» را تسهیل كننده فرایندهای درمانی در كشور دانست و گفت: «این پلتفرم كه با همكاری دو مجموعه عظیم بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی محقق و به وسیله «علی بابا» توسعه یافت، یكی از گام های اساسی برای مدرنیزاسیون شبكه بهداشتی و درمانی كشور و تسهیل كننده ارتباط چندسویه بیمار، پزشك، داروخانه و واحدهای تشخیصی است. 
وی با اشاره به این كه این محصول حاصل همكاری یك تیم زبده است كه از ده ها نفر تشكیل می شود افزود: «لانچ كلینیكال پلتفرم آنلاین «دكتر نكست» قرار است پروسه مستند سازی اسناد پزشكی یا electronic health records EHR - یا را در ایران به صورت واقعی، علمی و توسعه محور، عملیاتی كند«.
به گفته او به جرات می توان گفت كه با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های توسعه این محصول، رونمایی از آن در كشور ما به عنوان یك رویداد بسیار مهم تلقی می شود و در حقیقت این پلتفرم حداقل در شبكه بزرگ بهداشت و درمان كشور، ایده دولت الكترونیك را كه سال هاست از آن صحبت می شود، با یك گام بزرگ پیش می برد و عملیاتی می كند«.
وی گفت: «تهیه نسخه الكترونیك ایجاد ارتباط بین پزشك، داروخانه، بیمار، مراكز تشخیص و سازمان های بیمه گر و تهیه و ذخیره پرونده پزشكی بیمار، فقط بخش هایی از قابلیت ها و ظرفیت های روز افزون پلتفرم تحت وب دكتر نكست است كه به نشانی drnext.ir از امروز در خدمت دست اندركاران شبكه بهداشت و درمان كشور است«.
در ادامه این نشست مجید حسینی نژاد، بنیان گذار گروه علی بابا، با اشاره به این كه محصولی كه امروز از آن رونمایی می شود، وجه حداقلی و قابل عرضه آن (MVP) است، گفت: «با این كه «دكتر نكست» محصولی كامل و بی نقص است، اما قرار است مرحله به مرحله به ظرفیت ها و پتانسیل های آن اضافه شود«.
وی با اشاره به این كه علی بابا با راه اندازی دكتر نكست به عنوان یك پلتفرم هوشمند پرونده الكترونیك پزشكی، از محل ثبت نام و عضو گیری پزشكان انتظار درآمد زایی ندارد گفت: «ما امیدواریم كه با توسعه و فراگیر شدن این محصول در شبكه درمان كشور، منبع درآمد ناشی از ایجاد ارزش افزوده در آینده و ارائه كردن راه كارهای اقتصادی در حوزه اقتصاد سلامت كه بر پایه تحلیل دیتاهاست، درآمدزایی این محصول را محقق كند«.
وی با اشاره به این كه دیتای فعلی مندرج در این پلتفرم مثلا فهرست داروهای موجود در كشور بسیار كامل است گفت: «تقریبا به شما اطمینان می دهم كه هیچ دارویی نیست كه در فهرست داروهای این پلتفرم ثبت نشده باشد و اگر هم استثنایی باشد، تیم فنی بزرگی كه در حال كار روی این برنامه است ،مدام درحال به روز رسانی و ارتقای برنامه هستند تا جایی كه شاید در یك سال آینده اگر قرار شد داوری جدیدی وارد كشور شود، برای اولین بار از طریق دكتر نكست معرفی شود«.
وی گفت: پلتفرم دكتر نكست به صورت «سرور ساید» كار می كند و تحت وب است و از طریق همه دستگاه های قابل اتصال به اینترنت از جمله تبلت و موبایل می توان به آن دسترسی داشت.
در بخش دیگری از مراسم رونمایی از پلتفرم دكتر نكست (پلتفرم هوشمند و یكپارچه پرونده پزشكی)، دكتر سعید طاهری، مدیر عامل دكتر نكست، به ارائه گزارشی از تاریخچه شكل گیری ایده این پلتفرم و سوابق كاری و تجربی تیم تولید كننده محصول پرداخت و ضمن رونمایی و معرفی كاركردهای محصول، به صورت آنلاین، حاضرین را با بخش های مختلف برنامه و نحوه كاركرد آن آشنا كرده و به سوالات فنی و شكلی مخاطبین پاسخ گفت.
دكتر طاهری با اشاره به این كه رشته اصلی خود وی نیز داروسازی بوده است، در بخشی از سخنان خود گفت: «شروع كار ما حدود دو سال و نیم پیش بود كه در زمینه گردشگری پزشكی فعالیت می كردیم، در آن زمان سعی كردیم فعالیت خودمان را بزرگتر كنیم و در زمینه تكنولوژی سلامت محصولاتی را ارائه كردیم كه از جمله می توان به برنامه «ویزیت آنلاین» اشاره كرد كه هدف آن خدمت رسانی به بیماران در نقاط دورافتاده كشور بود«.
طاهری در ادامه گفت: «پلتفرم پرونده الكترونیكی دكتر نكست، سومین محصول گروه ماست كه یك گروه فنی بزرگ نزدیك هشت ماه برای توسعه آن كار كرده است«.
وی در ادامه با ارائه گزارش هایی از روند رو به رشد نسخه الكترونیك در كشور با اتكا به منابع و آمارهای رسمی، این روند روز به رشد را در آینده الزام آور دانست و گفت: «قضیه نسخه الكترونیك در كشور كاملا جدی است و چهار سال است كه دولت در این زمینه حرف می زند و فعالیت می كند، اما امسال این قضیه به صورت جدی تر مطرح شد كه ناشی از شیوع كوید 19 بوده است«.
طاهری با اشاره به هدف و ریل گذاری دولت مبنی برحركت به سمت الكترونیكی كردن پروسه های درمان در كشور، به حذف دفترچه های كاغذی در سازمان های بیمه گر كه مدتی است شروع شده، اشاره كرده و گفت: «سال آینده چیزی به اسم دفترچه وجود نخواهد داشت و دولت این پروسه را الزام آور تلقی می كند. اما ما به دنبال ارائه سرویس هایی هستیم كه نه به خاطر اجبار، بلكه به خاطر راه حل ها، خدمات و خصوصیت های منحصر به فردش دست اندركاران شبكه سلامت را به خود جلب نماید«.
وی ساده سازی درمان از جمله كاهش زمان ویزیت، تشخیص و تجویز را با اتكا به قابلیت های موجود در پلتفرم از جمله این جذابیت ها دانست و ادامه داد: «كلیه سوابق بیمار از جمله سوابق داروهای مصرفی، سوابق خانوادگی، سوابق ویزیت و سابقه بیمار در این پلتفرم برای پزشكان قابل دسترسی است و این مساله باعث می شود قدرت، سرعت و زمان بندی ویزیت و درمان بسیار تسهیل شود«.
دكتر طاهری در بخش پایانی این نشست به سوال های حاضرین در زمینه نحوه استفاده از پنل و ابهام های موجود پاسخ داد و قابلیت های پلتفرم را به صورت عملی به نمایش گذاشت.
مجید حسینی نژاد، با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای این محصول در بهبود روند تشخیص، درمان و مستند سازی اطلاعات درمان كشور، تصریح كرد: «به مرور و با اضافه شدن اطلاعات درج شده در این پلتفرم، مانند تمام پلتفرم های روز دنیا كه هر روز در حال آپدیت شدن هستند، «دكتر نكست» نیز لحظه به لحظه روند تكامل را طی كرده و به یكی از ابزارهای اصلی مستند سازی اطلاعات درمان كشور تبدیل خواهد شد«.
وی در ادامه این نشست به سوال های فنی، حقوقی و عمومی پزشكان، متخصصین و مدیران مراكز درمانی كه میهمان این نشست بودند، پاسخ گفت و اشاره كرد: onlin documentation یكی از مهم ترین فاكتورهای تصمیم گیری مدیران بهداشت و درمان كشور های توسعه یافته است كه با توسعه پلتفرم دكتر نكست این امر در كشور ما نیز محقق خوهد شد.
گفتنی است كه پلتفرم دكتر نكست ‫قابل استفاده بر روی موبایل و تبلت بدون نیاز به نصب نرم افزار است و اگر گوشی تلفن همراه هوشمند دارید، در خانه، سفر و یا محل كار خود به پرونده بیماران خود دسترسی دارید و می توانید به صورت مجازی بیماران خود را ویزیت كنید و نسخه آنها را به صورت الكترونیك و آنلاین به نزدیك ترین داروخانه به بیمار ارسال كنید.
لازم به ذكر است كه این رویداد روز نهم بهمن ماه 1399 از ساعت 10 تا 13 در محل دفتر «علی بابا» واقع در كارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.
منبع خبر:
فصل اقتصاد
   تاریخ: ۱۳:۰۲ - ۱۱/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷