دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

كرونا از منظر طب سنتی
 
طب سنتی برای پیشگیری و درمان بیماری كووید 19 توصیه هایی دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مركز خراسان جنوبی، متخصص طب سنتی ایرانی گفت: طب ایرانی برای بیماری ها چهار مرحله قائل كرونا از منظر طب سنتیاست كه اگر بیمار در مراحل ابتدایی به پزشك مراجعه كند، درمان راحت تر است و خیلی می تواند موثر باشد، ولی اگر همین بیمار در دوره های تزاید و انتها قبل از انحطاط بیماری مراجعه كند، كار سخت تر است و زمانی است كه بیمار دچار عارضه شده و كنترل بیماری مشكل تر است.

دكتر مریم نواب زاده با بیان اینكه تدابیری كه طب ایرانی برای كووید 19 ارائه می كند در سه مقطع قابل ارائه و آموزش است افزود: اولین تدابیر پیشگیرانه و تقویت طبیعت بدنی است. دوم مرحله ای است كه فرد بیمار شده و در این مرحله تدابیر درمانی برای بیمار لحاظ می شود كه در این مرحله باید حفظ و تقویت طبیعت بدنی را انجام دهیم و سوم مرحله ای است كه بیماری رو به مراحل پایانی گذاشته یا بیمار در مرحله نقاهت است كه لازم است تدابیر نقاهت، تقویت طبیعت و ترمیم قوا را بر بیمار اعمال كنیم.

وی گفت: در تدابیر پیشگیرانه و تقویت طبیعت بدن اصول حفظ الصحه را داریم كه شامل 6 اصل است كه همه ی افراد برای تقویت قوا و ایمنی بدن خود باید آن ها را رعایت كنند كه شامل استفاده از آب و هوای سالم یا تقویت ریه ها، خوردن و آشامیدن صحیح، نخوردن فست فود و غذا های دیر هضم، خواب و بیداری صحیح است.

متخصص طب سنتی ایرانی گفت: شب ها به موقع بخوابید، زیرا دیر خوابیدن باعث ضعیف شدن ایمنی قوا و آسیب به سیستم های بدن می شود و خواب روز به خصوص در فصول پاییز و زمستان اصلا توصیه نمی شود، زیرا سیستم ایمنی بدن را پایین می آورد و بدن را مستعد انواع سرماخوردگی ها و آنفولانزا می كند.

نواب زاده افزود: چهارمین اصل ورزش و حركت و سكون به اندازه است ورزش قواعدی در طب ایرانی دارد كه اگر این قواعد لحاظ شود به تقویت قوا خیلی كمك می كند از دیدگاه ابن سینا ورزش در راس این 6 اصل قرار دارد.
وی گفت: رعایت اعراض نفسانی یا كنترل و مدیریت استرس و تنش های روحی و روانی پنجمین اصل است، زیرا اضطراب باعث ضعف سیستم ایمنی بدن و فرد راحت تر به بیماری دچار می شود.

متخصص طب سنتی ایرانی بوییدن بو های طبیعی مثل گل نرگس، گل محمدی و بوی گلاب، بوی سیب و نارنج و تنفس در هوای سالم را عاملی برای كاهش استرس دانست و گفت: توكل و امید داشتن باعث كاستن استرس می شود.

نواب زاده افزود: ششمین اصل، نگه داشتن مواد طبیعی و سالم برای بدن و دفع مواد زائد از بدن است

متخصص طب سنتی ایرانی با بیان اینكه اگر فرد دچار بیماری كرونا شد استراحت جسمی و ذهنی بسیار مهم است افزود: ابتدای بیماری اگر شروع آن با تب و علائم حاد باشد، مرحله ی گرمایشی است كه درمانگر باید به مداخله ای بپردازد.

نواب زاده گفت: در بیماری كرونا هر عضوی كه ضعیف باشد همان عضو بیشتر درگیر می شود تقویت این اعضا خیلی كمك كننده است و بسته به اینكه چه علائمی را در چه ارگانی ایجاد می كند به صلاح و تقویت آن عضو می پردازیم.

وی گفت: اینكه می گویند این ویروس سرد است و باید گرمی استفاده شود كاملا اشتباه است و در مرحله حرارتی كه همراه با علائم تب است مصرف گرمیجات می تواند باعث ایجاد سوء مزاج در بیمار شود و بیماری را شدید تر یا پر عارضه تر كند.

متخصص طب سنتی ایرانی افزود: ابتدا با تعدیل و خنك كردن بدن، استفاده از دمنوش های خنك مثل بنفشه، ختمی، عناب و رطوبت رسانی به بدن به كنترل تب كمك می كنیم. توصیه می شود در این مرحله بسته به سیستم ایمنی بدن و مزاج فرد، كم آبی بدن مدیریت شود كه استفاده از مایعات زیاد، سرم تراپی، هیدراته كردن در این مرحله خیلی مفید است. همچنین استفاده از آبمیوه های طبیعی به خصوص استفاده از آب سیب، لیمو شیرین توصیه می شود.

نواب زاده گفت: لازم به ذكر است سیب در طب ایرانی به عنوان خاصیت پادزهر از آن نام برده شده و دافع سموم است كه بهتر است به صورت كمپوت شده و پخته شده با گلاب استفاده شود.

وی در خصوص استفاده از اعمال یدوای برای بیماری گفت: یكی از این كار ها بادكش گذاری است كه بادكش در ناحیه كتف و شانه ها و اطراف ستون فقرات به بهبود دستگاه قلب و عروق و ریه ها كمك می كند و با افزایش جریان خون با تحریك تیموس و افزایش سلول های ایمنی ساز می تواند كمك كننده باشد.
   تاریخ: ۰۹:۱۶ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۳