دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

نحوه فعالیت دانشجویان علوم پزشكی در شرایط قرمز كرونا
 
نحوه فعالیت دانشجویان علوم پزشكی در شرایط قرمز كرونا

معاونت آموزشی وزارت بهداشت گفت: نحوه كارورزی و كارآموزی دانشجویان علوم پزشكی و ادامه فعالیت آموزشی در شرایط جدید كرونا به دانشگاه های علوم پزشكی اعلام شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، دكتر علی اكبر حق دوست افزود: با توجه به شرایط قرمز كرونا و با توجه به اینكه در ترم پیش دستورالعمل نحوه فعالیت دانشجویان علوم پزشكی به دانشگاه های علوم پزشكی ابلاغ شده بود، امروز اعلام شد كه بخشنامه مربوط به فعالیت دانشجویان در شرایط حاد كرونا پابرجا بوده و طبق بخشنامه عمل می شود.

نحوه فعالیت دانشجویان علوم پزشكی در شرایط قرمز كرونا

وی افزود: به دانشگاه ها اعلام شده است كه برای كارورزان و كارآموزانی كه داوطلبانه در مراكز بیمارستانی بیماران كرونایی حضور می یابند، برنامه ریزی لازم در اولویت تزریق واكسن كرونا از سوی دانشگاه ها انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاكید كرد: با توجه به عدم اطمینان از طول مدت اپیدمی اخیر، مدت تعطیلی بخش ها به صورت هفتگی اعلام و در صورت نیاز تمدید شود و از تعطیلی بلند مدت یكباره خودداری شود.

جزئیات تعیین تكلیف آموزش دانشجویان علوم پزشكی در شرایط حاد كرونا شرایط كارآموزی پزشكی عمومی؛ دوره كارآموزی بدون تعطیلی با شرایط زیر ادامه پیدا كند: حضور داوطلبانه و اختیاری كارآموز در بخش ها با ارائه درخواست كتبی دانشجو به دانشكده

در صورتی كه دانشجو سه چهارم (3/4) دوره هر بخش را بر طبق كوریكولوم های آموزشی گذرانده باشد، مشروط به عدم غیبت بیش از حد مجاز (بیش از یك هفدهم 1/17 ساعت حضور در بخش)، بخشی آموزشی گذرانده اعلام شده و قابل قبول خواهد بود، در صورتی كه طول دوره حضور در یك بخش كمتر از سه چهارم (3/4) باشد، دانشجو موظف به گذراندن مجدد دوره است.

گذراندن دروس تئوری بالینی به صورت حضوری و یا مجازی و شركت در آزمون آنها الزامی است.

دانشجویانی كه تمایلی به ادامه دوره كارآموزی بالینی در شرایط حاضر و به دلیل نگرانی از شیوع بیماری كووید 19 ندارند، با ارائه درخواست كتبی به دانشكده مبنی بر مرخصی تحصیلی، می توانند از مرخصی تحصیلی بدون احتساب در سنوات استفاده كنند. از دانشجویان شهریه پرداز نیز بابت مدت مرخصی، شهریه ثابت اخذ نشود.

در صورت حذف كلی نیمسال تحصیلی به درخواست دانشجو، شهریه پرداخت شده محفوظ مانده و جهت نیمسال آینده محاسبه شود.

كارورزی پزشكی عمومی؛ كارورزی در تمامی دانشكده ها لازم است فعالیت و تحت هیچ شرایطی تعطیل نباشد.

در شرایط قرمز، حضور كارورزان به صورت كشیك تعطیلات و بر حسب نیاز حداكثر به صورت كشیك و پست كشیك و در شرایط غیر قرمز به صورت روتین و آموزش تلفیقی (مجازی و حضوری) خواهد بود.

در صورت الزام و نیاز شدید حضور فراتر از كشیك كارورز در ایام قرمز، دانشكده ها می توانند از حضور دانشجویان كارورز داوطلب به صورت كامل استفاده كنند.

كارورزانی كه در این مواقع، حضور داوطلبانه داشته باشند، با تأیید دانشگاه مربوطه به انتخاب خود، از یكی از امتیازات كاهش طول دوره طرح معادل روزهای حضور داوطلبانه، نمرات ارزشیابی بالاتر به لحاظ مسئولیت پذیری حرفه ای و رفتار اخلاق مدار پزشكی بر اساس تصمیم گروه آموزشی مربوطه، دریافت كمك هزینه كارورزی تا حداكثر 2 برابر میزان پرداختی در صورت نیاز، با تصویب هیأت امنا و یا هیأت رئیسه دانشگاه برای ایام حضور داوطلبانه و تقدیرنامه كتبی از ریاست دانشكده برخوردار شوند.

حضور كارآموزان و كارورزان در بخش های اجباری آنان نظیر بخش های عفونی و داخلی و سایر بخش هایی كه بیماران كرونایی در آن بستری می شوند، با رعایت اصول ایمنی و بهداشتی ابلاغی الزامی است.

در سایر بخش ها حضور مطابق معمول خواهد بود و دانشگاه ها صرفاً می توانند از خدمات كارورزان داوطلب در بخش های كرونایی استفاده كنند. همچنین لازم است برنامه آموزشی گروه های بالینی مانند گزارش صبحگاهی و ژورنال كلاب و امثال آن ترجیحاً به صورت مجازی و آنلاین برگزار شود.

دانشجویان دندانپزشكی؛ برای دانشجویانی كه تمایلی به گذراندن ادامه دوره كارآموزی (نیمسال های 6 تا 10) به صورت حضوری ندارند، با ارائه درخواست كتبی به دانشكده مبنی بر مرخصی تحصیلی، مرخصی آنان جز سنوات تحصیلی محسوب نمی شود. از دانشجویان شهریه پرداز نیز بابت مدت مرخصی تحصیلی، شهریه ثابت اخذ نشود.

در صورت حذف كلی نیمسال تحصیلی به درخواست دانشجو، شهریه پرداخت شده محفوظ مانده و جهت نیمسال آینده محاسبه شود.

كارورزان دوره دكتری دندانپزشكی (نیمسال های 11 و 12) در شرایط قرمز به صورت كشیك حضور داشته باشند.

دستیاران دوره های تخصصی دندانپزشكی مشمول تعطیلی در شرایط قرمز كرونا در دانشگاه ها نیستند ولی بر اساس شرایط هر دانشكده و با در نظر گرفتن تعداد بیماران مراجعه كننده و تصمیم شورای آموزشی دانشكده در دانشكده حضور یابند.

در صورت الزام و نیاز به حضور فراتر از معمول فعالیت دستیاران و كشیك كارورزان دندانپزشكی در ایام قرمز، دانشكده ها می توانند از حضور كارورزان یا دستیاران داوطلب با ارائه مشوق هایی شبیه كارورزان پزشكی استفاده كنند.

سایر رشته های علوم پزشكی؛ شیوه مدیریت كارآموزی و كارورزی سایر رشته ها مانند پرستاری، مامایی و اتاق عمل و رشته های توانبخشی مشابه دانشجویان پزشكی است و دوره های كارآموزی ایشان بنا به تقاضای ایشان باید باشد. برای دوره دكتری تخصصی و ارشد نیز روش ادامه آموزش همانند ترم گذشته خواهد بود.

كارآموزی داروسازی؛ دوره كارآموزی داروسازی بر اساس تصمیم، وضعیت دانشگاه و طبق مصوبات پیشین خواهد بود.

دستیاران تخصصی پزشكی؛ آموزش دستیاران دوره تخصص پزشكی مانند مصوبات گذشته بوده و مشمول تعطیلات فعالیت آموزشی نیستند.

با توجه به شرایط بیماری كووید 19 و لزوم تردد حداقلی دانشجویان، دانشگاه ها كماكان به بررسی تقاضای دانشجویان متقاضی میهمانی در كلیه دروس از جمله كارآموزی و كارورزی از طریق سامانه میهمانی اقدام كرده و در صورت مهیا بودن شرایط، مساعدت لازم انجام شود.
   تاریخ: ۱۴:۲۷ - ۱۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷