دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰ
 
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی : در اﯾام كرونا ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح كشور انجام شده است.
اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به نقل از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، آقای مجید هداوند با تشریح خدمات مشاوره ای و مددكاری این سازمان در ایام كرونا افزود: در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانش آموزان و خانواده های آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح كشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری (تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ كه تعداد 30 مركز در سال 99 راه اندازی شده است.
معاون آموزشی، برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به نامعلوم بودن چشم انداز آینده شیوع كرونا در كشور و آسیب هایی كه از رهگذر تعطیلی مدارس به دانش آموزان خصوصا دانش آموزان بانیاز های ویژه و خانواده های آن ها وارد می شود راهكار غلبه بر این بحران را همكاری هرچه بیشتر والدین، معلمان و دانش آموزان دانست.
وی اظهار داشت: «نقش اولیای دانش آموزان با نیاز های ویژه، هم از جهت پیشگیری دانش آموزان از ابتلا به ویروس و هم ارائه آموزش های لازم به فرزندانشان ویژه است. اﻓﺰاﯾﺶ ﺷﻨﺎﺧﺖ و آﮔﺎﻫﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻬﺪﯾﺪات ﺣﺎﺻﻞ از ﺑﯿﻤﺎری و ﺷﯿﻮع آن، ﮐﻤﮏ ﺑﻪ ﺣﻞ ﻣﺸﮑﻼت واﻟﺪﯾﻦ و ﭘﺎﺳﺨﮕﻮﯾﯽ ﺑﻪ ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ و ﻋﻤﻠﮑﺮدی آﻧﺎن، از اقدامات مشاوران و مددكاران در مدارس استثنایی است.»
هداوند با پرداختن به ویژگی های دانش آموزان استثنایی در این بحران عمومی به راهكار سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این زمینه اشاره كرد و گفت: «به دلیل وجود برخی مشكلات ذهنی، حسی، جسمی و ارتباطی در كودكان و دانش آموزان بانیاز های ویژه، نقش اولیا و خانواده های آنان برای استمرار آموزش، پرورش و توان بخشی فرزندشان مهم و حیاتی است. به همین منظور و در راستای افزایش نقش اولیا در برنامه ریزی های آموزشی، افزایش میزان مشاركت والدین برای همكاری در ارائه خدمات آموزشی به مدارس استثنایی، بهره گیری هرچه بیشتر از همكاری و مشاركت اولیای دانش آموزان درجهت بهبود و پیشبرد امر آموزش دانش آموزان با نیاز های ویژه، دستورالعمل «همیار معلم» تدوین و به ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها ارسال شد.»
آقای هداوند افزود: «در دوران همه گیری كرونا سعی بر آن است تا از ظرفیت اولیای دانش آموزان با نیاز های ویژه و خانواده های آنان برای آموزش، پرورش و توان بخشی این كودكان و دانش آموزان استفاده شود.»
معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با تشریح خدمات مشاوره ای و مددكاری این سازمان در ایام كرونا گفت: «در اﯾﻦ اﯾام ﺑـﺮای ﺣﻔـﻆ و ارتقای ﺳـﻼﻣﺖ روانی دانش آموزان و خانواده های آنان، ﺷﺮاﯾﻂ اراﯾﻪ ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره و ﻣﺪدﮐﺎری در 50 ﻣﺮﮐﺰ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ و ﻣﺸﺎوره ﺧﺎﻧﻮاده داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﺎ ﻧﯿﺎزﻫﺎی وﯾﮋه (پیوند) در سطح كشور به ﺻﻮرت حضوری و ﻏﯿﺮ ﺣﻀﻮری (تلفنی و مجازی) ﻓﺮاﻫﻢ كه تعداد 30 مركز در سال 99 راه اندازی شده است.»
خانواده ها در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی كه به صورت مجازی و در بستر شبكه شاد برگزار می شود، شركت كنند.
وی ادامه داد: «مشاوران و مدرسان آموزش خانواده مدارس استثنایی با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدی ﻣﻌﺘﺒﺮ درﺧﺼﻮص آﮔﺎه ﺳﺎزی واﻟﺪﯾﻦ در زﻣﯿﻨﻪ ﺧﻮد ﻣﺮاﻗﺒﺘﯽ، ﻣﺮاﻗﺒﺖ از ﮐﻮدﮐﺎن، ﺑﻬﺪاﺷـﺖ ﻓـﺮدی و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﮐﺎﻫﺶ اﺳﺘﺮس در دوران شیوع ویروس كرونا را ارائه می كنند.»
آقای هداوند در ادامه با ارائه توصیه هایی به منظور كاهش آثار سوء ناشی از تعطیلی مدارس و عوارض روانی- تربیتی آن بر دانش آموزان و خانواده ها، از والدین دانش آموزان بانیاز های ویژه خواست در جلسات آموزش خانواده مدارس استثنایی كه به صورت مجازی و در بستر شبكه شاد در تمامی مدارس استثنایی برگزار می شود، شركت كنند.

والدین به توصیه های مشاوران و مددكاران مدارس استثنایی و مراكز مشاوره و راهنمایی خانواده توجه كنند
وی افزود: والدین در صورت مشاهده هرگونه مشكل، مسأله و اختلال در رفتار فرزند خود، موضوع را با مشاوران و مددكاران مدارس استثنایی و مراكز مشاوره و راهنمایی خانواده مطرح كنند و از راهنمایی های آنان بهره گیرند. والدین به توصیه هایی كه توسط مشاوران و مددكاران مدارس استثنایی و مراكز مشاوره و راهنمایی خانواده ارائه می شود، توجه كنند.
معاون آموزشی، برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی از خانواده ها خواست شیوه نامه های بهداشتی را رعایت كنند و در هنگام خروج از منزل فاصله گذاری اجتماعی را فراموش نكنند و حتی الامكان از خروج خود و فرزندانشان از منزل، به جز در موارد اضطراری پرهیز كنند.»
آقای هداوند گفت: «اولیای دانش آموزان و خانواده های آنان، بازوان قدرتمند معلمان و مدیران مدارس هستند، بنابراین با ایجاد تعامل مطلوب با معلمان، همكاران ما را در مدارس استثنایی، جهت انجام وظایف خویش، یاری رسانند.»
وی از تشكیل انجمن مشورتی اولیای دانش آموزان بانیاز های ویژه در سطح استانی و كشوری خبرداد و افزود: در سطوح مختلف از مدارس استثنایی تا ادارات آموزش و پرورش استثنایی استان ها و سازمان استثنایی، نیازمند نظر ها و پیشنهاد های اولیای گرانقدر هستیم. امیدواریم خانواده ها با ارسال پیشنهاد های خود ما را در اجرای مطلوب و با كیفیت برنامه. ها یاری رسانند.
   تاریخ: ۱۴:۴۰ - ۲۱/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹