دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

عضو كمیسیون بهداشت مجلس: برای پیشگیری از معلولیت های شدید راهی جز سقط درمانی مجاز و قانونی نداریم
 
سیدمحمد پاك مهر عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره كمپین مخاطبان فارس من با عنوان «نه به لغو قانون سقط درمانی در طرح جوانی جمعیت» كه طبق مصوبه مجلس در مورخ 26 اسفند 99 قانون سقط جنین های ناهنجار و ناقص الخلقه مصوبه سال 84 نسخ خواهد شد توضیحاتی را ارائه كرد.

وی افزود: اعضای كمیته ویژه جوانی جمعیت معتقدند كه غربالگری وزارت بهداشت در حوزه مبتلایان به بیماری  سندروم دان است و این غربالگری سبب ایجاد استرس برای خانواده ها و افراد شده است.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: اعضای كمیته ویژه جوانی جمعیت بر این باورند كه تشخیص ها در غربالگری ها بعضا صحیح نبوده و در برخی موارد فقط به دلیل رلیبل نبودن آزمایشات و غربالگری ها نوزادان سالمی سقط شده اند كه مجموع این گزارشات منجر به این مصوبه مجلس شده است.

پاك مهر با بیان اینكه من به عنوان عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با لغو قانون «سقط درمانی» موافق نیستم، گفت: اگر غربالگری حذف شود آمار جامعه بیماران كرموزومی و افراد ناقص الخلقه افزایش می یابد و خانواده ها و نوزادان را دچار مشكل می كند و حتی علاوه بر سختی زندگی و مهجوریت هزینه های چند برابری نیز روی دست خانواده ها خواهد گذاشت. بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه قبل از تولد انجام شود.

وی با تأكید براینكه بنده به عنوان فردی كه دوره مشاوره ژنتیك را سپری كرده ام برای مصوبه مجلس در زمینه قانون «سقط درمانی و غربالگری» پیگیری های را صورت خواهم داد. 

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با تأكید براینكه امروز حدود 6 تا 8 درصد متولدین ما به نوعی از معلولیت ها رنج می برند، خاطرنشان كرد: طیف معلولیت ها مختلف بوده و از نوع شدید گرفته تا انواع خفیف و شما اگر رشد جمعیت را 1.5 درصد در نظر بگیرید چرا كه سالانه بالای یك میلیون و 300 هزار نفر آمار متولدین ما هستند كه از این بین 6 تالی 8 درصد از آن جمعیت را معلولان تشكیل می دهند كه در اشكال ماژور و مینور وجود دارد.

شهریاری افزود: یك معلولیت در نوع خفیف ممكن است 6 انگشتی و یا لب شكری باشد بنابراین همه معلولیت ها با زندگی منافات ندارد اما یكسری معلولیت ها كرموزومی بوده كه هزینه ها و رنج هایی را متحمل نوزاد و خانواده ها می كند.

وی تأكید كرد: برای پیشگیری از معلولیت ها كرموزومی و شدید راهی جز سقط درمانی مجاز و قانونی نداریم.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: باید متخصص در حوزه ژنتیك با برنامه های غربالگری و پیشگیرانه در وقت مجاز یعنی قبل از هفته هجدهم و 6 روز همه غربالگری ها و تشخیص های لازم انجام شده و از تولد برخی نوزادانی كه دچار معلولیت شدید هستند جلوگیری شود.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۰۸:۰۶ - ۲۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۹