دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

شیرخوارگاه ها به بخش غیردولتی واگذار می شوند
 
معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور ضمن تشریح اقدامات این معاونت در سال گذشته اعلام كرد: علیرغم اینكه در سال گذشته و امسال كه هنوز درگیر موضوع كرونا هستیم، فرزندخواندگی در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 10 درصد افزایش یافته است.
شیرخوارگاه ها به بخش غیردولتی واگذار می شوند به گزارش ایسنا، مسعودی فرید درخصوص اقدامات شاخص معاونت امور اجتماعی سازمان بهزیستی در سال 1399 بیان كرد: یكی از موضوعات بسیار مهمی كه سال گذشته بر روی آن متمركز شدیم موضوع راه اندازی سامانه فرزندخواندگی بود. موضوع فرزندخواندگی از مسائل بسیار مهم در سازمان بهزیستی است، به ویژه بعد از قانون سال 92 مجلس شورای اسلامی و آیین نامه هایی كه در سال 94 به تصویب هیات دولت رسید روند فزاینده ای در موضوع فرزندخواندگی ایجاد شد و نه تنها قانون، بلكه تلاش سازمان بهزیستی و همكاران ما به تحقق دادن به این شعار اصلی كه جای كودك در خانواده است باعث شد همكاران تلاش بیشتری كنند و با بررسی دائمی پرونده های كودكانی كه در مراكز شبه خانواده حضور دارند، كودكانی كه قابل رفتن به عنوان فرزندخوانده هستند را شناسایی كنند.

وی ادامه داد: اما این در فرم كاغذی بود و هم دسترسی مردم را به فرآیند فرزندخواندگی سخت می كرد و هم ممكن بود حضور مكرر مردم بوروكراسی اداری را طولانی تر كند.

به گفته معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با راه اندازی سامانه فرزندخواندگی كه از اردیبهشت سال گذشته رسما شروع به كار كرد، باعث شد مردم بتوانند با وارد شدن به این سامانه هم اطلاعات خود را بیشتر كنند، به طور مثال با قانون فرزندخواندگی آشنا شوند و آیین نامه های مربوطه را مطالعه كنند و با آگاهی بیشتری بتوانند وارد موضوع فرزندخواندگی شوند. در آنجا سوالاتی از خانواده ها پرسیده می شود و این كمك كرد كه خانواده ها به طور شفاف تر نیازهایشان را مطرح كنند.روند كار به گونه ای است كه سامانه به افراد پاسخ می دهد و هر زمانی كه مرحله ای از كار پیش رود می توانند پرونده شان را رهگیری كنند و ببینند در چه مرحله ای قرار دارد.

وی خاطرنشان كرد: كودكی كه در استانی وجود دارد ممكن است در آنجا داوطلبی برای فرزندخواندگی نباشد اما ممكن است استان های دیگر داوطلب باشند و یا بالعكس، خانواده ای كه در استان دیگر است در آن استان فرزندی برای او نباشد اما در استان دیگری این امكان وجود داشته باشد. در حقیقت سامانه فرزندخواندگی كمك كرد بتوانیم دسترسی ها را راحت تر كنیم و موضوع فرزندخواندگی را تسهیل كنیم.

افزایش 10 درصدی فرزندخواندگی در سال 99

فرید با بیان اینكه در سال قبل و امسال كه هنوز درگیر موضوع كرونا هستیم، جمع بندی كه داشتیم نشان می دهد فرزندخواندگی در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 10 درصد افزایش یافته است و این جای امیدواری دارد، گفت: امید است روزی برسد ما دیگر جایی به عنوان مركز نگهداری شبانه روزی نداشته باشیم و بتوانیم با روش های مختلف در كمترین زمان كودكان را در قالب خانواده ها (چه خانواده های دائمی و چه خانواده های موقت) به آن خانواده دهیم و یا در آنجا جانمایی شوند تا بتوانند محبت و عاطفه پدر و مادری را از نزدیك احساس كنند كه این می تواند در رشد روانی و اجتماعی كودكان نقش بسزایی داشته باشد.

واگذاری 8000 دستگاه تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی كشور به بخش دیگری كه در موضوع كرونا بسیار مهم بود اشاره كرد و افزود: بسیاری از فعالیت ها به مجازی تبدیل شده؛ بسیاری از فرزندان تحت پوشش سازمان عمدتا گروه هایی هستند كه نیازمند كمك هستند و بسیاری از آنها توان اینكه برای خود تبلت یا لپ تاپ بخرند را نداشتند. فرزندانی در مراكز بهزیستی هستند و خیران خودشان به هر طریقی تعدادی تبلت و تلفن همراه برایشان فراهم كردند اما فرزندانی هم بودند كه در داخل خانواده نیازمند و در قالب فرزند امدادبگیر زندگی می كنند. كاری كه ما توانستیم با همكاری سایر نهادها به ویژه بنیاد مستضعفان و دیجی كالا و رایتل انجام دهیم این بود كه حدود 8000 دستگاه تبلت را به فرزندان امدادبگیر، با حفظ كرامت انسانی ارائه دهیم.

مدیریت 640 مركز نگهداری شبانه روزی كودكان و نوجوانان توسط بخش غیردولتی و خیریه ها

وی در ادامه به موضوع دیگری كه در حوزه كودكان و نوجوانان موردتوجه است اشاره كرد و گفت: از حدود 680 مركز نگهداری شبانه روزی كودكان و نوجوانان كه در سازمان داریم حدود 640 مورد از این مراكز توسط بخش غیردولتی و خیریه ها مدیریت می شود و جز شركاء و همكاران اصلی ما هستند.

فرید افزود: باتوجه به اینكه سازمان بهزیستی اعتقاد دارد كه نقش سازمان به عنوان نهاد سیاست گذار عمدتا سیاست گذاری است از طرفی باید بر روند اجرای كار نظارت و فرایندها را تسهیل كند؛ علاوه بر این باید موانع را از سر اجرای كارها بردارد و اگر موسسات و خیرانی تمایل دارند در عرصه این خدمات ورود پیدا كنند، بتواند تسهیل گری لازم را انجام داده و گره گشایی ها صورت گیرد.

شیرخوارگاه ها به بخش غیردولتی واگذار می شوند

معاون بهزیستی كشور اظهار كرد: در گذشته مدیریت سنین سه سال به بالا را به بخش غیردولتی (در قالب ماده 26 ) واگذار كرده بودیم و این مسئله مطرح شد كه ما می توانیم حتی شیرخوارگاه ها را هم به متقاضیان دهیم البته متقاضیان صاحبان صلاحیت و كسانی كه سابقه كار در این زمینه ها را دارند و از لحاظ رفتاری و سلامت همه جانبه مورد تایید هستند. خوشبختانه فرآیند آن در تمام استان ها انجام شده و هر استانی فراخوان داده شده كه هر كسی كه تمایل به این كار دارد وارد عرصه شود. به قدری این موضوع مهم بود كه ما مصاحبه با این موسسات داوطلب را در ستاد كشور مدیریت كردیم، البته به دلیل شرایط كرونا مصاحبه ها همگی به صورت مجازی برگزار شد.

فرید در بخش دیگری خاطرنشان كرد: با مدیرعامل و رییس هیات مدیره این موسسات مصاحبه ها را انجام دادیم و بررسی های دیگری نیز توسط همكاران مان در بخش های دیگر انجام شده و این فرآیند رو به اتمام است. این استفاده از ظرفیت خیران و موسسات صاحب صلاحیت برای شیرخوارگاه یكی از نكاتی بود كه در سال 99 شروع كردیم و امسال به عملیات منجر می شود.

وی بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی كه در رابطه با توانمندسازی گروه هدف خود انجام می دهد، ارتقا تحصیلی افراد است كه یكی از این بخش ها، ارتقای تحصیلی دانش آموزان تحت پوشش است كه هم از لحاظ بنیه مالی و هم بحث تحصیلی و آموزشی نیاز است كه افراد مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند. همكاری خوبی كه ما داشتیم این بود كه تفاهم نامه ای با یكی از بنیادهای علمی آموزشی انجام دادیم تا این كودكان بتوانند از حمایت های رایگان و با تخفیف زیاد این موسسه بهره مند شوند.

بهره مندی مددجویان روستایی و عشایری بهزیستی از بیمه روستاییان

فرید یكی دیگر از اقدامات را انعقاد تفاهم نامه با صندوق بیمه روستاییان و عشایری عنوان كرد و گفت: بر این اساس تمامی كسانی كه در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر زندگی می كنند و تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و یا می توانند قرار گیرند، از بیمه روستایی و عشایری بهره مند می شوند. این تفاهم نامه سال گذشته بین ریاست سازمان بهزیستی كشور و رییس صندوق بیمه كشاورزان روستاییان و عشایر منعقد شد و بیش از 30 هزار خانواده زن سرپرست دیگری كه تحت پوشش این بیمه نبودند اما جز مددجویان سازمان بهزیستی قلمداد می شدند، از این بیمه بهره مند شدند.

ادامه دارد
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۴۵ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۰