دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

طرح حمایت اجتماعی از كودكان كار و خیابان تدوین شد
 
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: طرح حمایت اجتماعی از كودكان كار و خیابان تدوین شد .این طرح از ابتدای جذب كودكان كار و خیابان، غربالگری، پذیرش و توانمندسازی را در خود جای داده است.
طرح حمایت اجتماعی از كودكان كار و خیابان تدوین شد معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور گفت: طرح حمایت اجتماعی از كودكان كار و خیابان تدوین شد .این طرح از ابتدای جذب كودكان كار و خیابان، غربالگری، پذیرش و توانمندسازی را در خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در تبیین و تشریح اقدامات سال 99 درجمع خبرنگاران گفت: ما 880 مركز نگهداری شبانه روزی از كودكان و نوجوانان در كشور داریم كه بیش از 640 مركز توسط بخش غیردولتی و خیرین اداره می شودو سازمان بهزیستی كشور به عنوان نهاد سیاستگذار نظارت بر روند اجرای كار شركاء اجتماعی با تسهیلگری موانع را مرتفع می كند.

وی بیان كرد: سال گذشته مدیریت كودكان سنین 3 سال به بالا را به بخش غیردولتی در قالب ماده 26 واگذار كردیم و مطرح شد كه یرخوارگاه ها نیز می توانند به متقاضیان صاحب صلاحیت واگذار شوند كه این فرآیند در استانها انجام شده است. همچنین ما با روند رو به رشد فرزندخواندگی در چند سال گذشته روبرو شدیم كه همكاران به شناسایی فرزندانی كه در مراكز نگهداری می شدند و قابلیت این را داشتند كه به خانواده واگذار شوند پرداختند و سامانه فرزندخواندگی از اردیبهشت سال گذشته فعالیت خود را آغاز كرد و خانواده های متقاضی با پاسخ به سوالات موجود در سامانه فرزند مورد تقاضای خود را به صورت موقت و دائمی در كشور پیدا كند.

مسعودی فرید گفت: فرزندخواندگی در سال 99 نسبت به سال 98، حدود 10 درصد افزایش داشته است.

وی درباره توانمندسازی زنان و خانواده بیان كرد: علاوه بر 240 هزار خانواده تحت پوشش توانستیم 5 هزار و 500 خانوار زن سرپرست پشت نوبتی را وارد چرخه حمایتی كنیم. برای حمایت از خانوارهای دارای چندقلو نیز باید بگویم كه تمامی خانوارهای دارای فرزند 3 قلو بدون توجه به دهك ها مورد حمایت سازمان بهزیستی كشور قرار می گیرند و به تعداد افراد خانوار (تا 5 نفر) یارانه به آنها تعلق می گیرد و از سایر خدمات مانند دریافت شیرخشك بهره مند می شوند؛ سال گذشته علاوه بر 4 هزار خانواده دارای فرزند چندقلو، 800 خانوار دیگر به چرخه حمایتی وارد شدند و در حال حاضر جمعاً 4800 خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در ادامه اظهار كرد: با همكاری بنیاد مستضعفان و دیگر نهادها نزدیك به 8 هزار تبلت به فرزندان امدادبگیر بهزیستی با حفظ كرامت انسانی اهداء شد.

وی ر به انعقاد تفاهمنامه با صندوق بیمه روستایی و عشایری اشاره كرد و گفت: بر اساس این تفاهم معلولان و زنان سرپرست خانواری كه در شهرهای زیر 20 هزار نفر و مناطق روستایی و عشایری سكونت دارند، می توانند از این بیمه برخوردار شوند و اكنون بیش از 30 هزار خانوار زن سرپرست دیگر كه جز مددجویان بهزیستی قلمداد می شدند تحت پوشش بیمه روستایی و عشایری قرار گرفتند. یكی دیگر از اقدامات بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار حمایت از كسب و كار بود. از اواخر سال گذشته، 58 گروه همیار زنان در 20 استان مجوز اخذ فروش در فضای مجازی دریافت كردند.

وی در ادامه از تدوین طرح حمایت اجتماعی از كودكان كار و خیابان خبر داد و گفت: این طرح از ابتدای جذب كودكان كار و خیابان، شناسایی عنبیه و غربالگری، پذیرش اولیه، ساماندهی و توانمندسازی را در خود جای داده است بطوری كه با همكاری سازمان های غیردولتی سال گذشته 700 كودك در تهران شناسایی كردیم كه حدود 80 درصد اتباع خارجی هستند و برای هر كودك پرونده مددكاری اجتماعی تكمیل شد و پس از بررسی خانواده كودك، تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند به شرطی كه كودكان مجدد برای كار به سطح شهر نروند كه مددكاران این موضوع را بررسی می كنند اما برای كودكان اتباع تا زمانی كه در مراكز میان مدت حضور دارند شرایط دوستدار كودك برای آنها فراهم است تا تعیین و تكلیف شوند.

مسعودی فرید در پایان بیان كرد: از اول اردیبهشت سال جاری هیچگونه ثبت كاغذی درخصوص تماس های مردمی با موضوعات مختلف آزار صورت نگیرد و 360 مركز اورژانس اجتماعی تمام گزارش های خود را الكترونیكی ثبت خواهند كرد همچنین سامانه مراكز آسیب اجتماعی نیز به سامانه اورژانس اجتماعی متصل است و برای هر فرد مراجعه كننده در قالب یك پرونده واحد خدمات ارائه می دهند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۰۴ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۵