دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

فرایند تجویز سمعك حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی است
 
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اكرم پوربخت، از كم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2020، بیش از 5 درصد جمعیت جهان كم شنوا و ناشنوا هستند. وی با عنوان این مطلب كه كم شنوایی انواع مختلف و متنوعی دارد، افزود: برای كم ...
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اكرم پوربخت، از كم شنوایی به عنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و گفت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2020، بیش از 5 درصد جمعیت جهان كم شنوا و ناشنوا هستند.

وی با عنوان این مطلب كه كم شنوایی انواع مختلف و متنوعی دارد، افزود: برای كم شنوایی درمان دارویی وجود ندارد و تنها راهكار موجود، درمان غیردارویی از طریق توانبخشی و تجویز و فیتینگ سمعك و وسایل كمك شنوایی و ارتباطی است.

پوربخت ادامه داد: شنوایی شناس كسی است كه تحصیلات دانشگاهی را آموزش دیده تا شنوایی و مشكلات ناشی از كم شنوایی را ارزیابی كرده و برقراری ارتباط افراد كم شنوا را بر اساس گایدلاین های موجود بهبود بخشیده و در نتیجه كیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، گفت: این مهم در همه رده های سنی از نوزادان، خردسالان، كودكان و نوجوانان سنین مدرسه، كودكان دارای معلولیت های چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خود را داشته و شنوایی شناس پس از آموزش مكفی در مباحث نظری و عملی مربوطه، مهارت های لازم را كسب و با بهره گیری از روش های رایج، روز آمد و نوین بر آمده از تلفیق آموزش و پیشرفت های فن آوری، با ارائه خدمات به موقع و مناسب به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزد.

وی افزود: رشته شنوایی شناسی از دهه 50 در ایران تأسیس شده و در حال حاضر در 12 دانشگاه علوم پزشكی دانشجو تربیت می شود و تاكنون بیش از 3000 دانش آموخته داشته است.

پوربخت اظهار داشت: به كار گیری سیستم های تقویت صوت و بهبود عملكرد شنوایی نظیر انواع سمعك و دیگر وسایل كمك شنوایی حیطه ای انحصاری و كاملاً متعلق به این رشته ایجاد نموده است. كسب این مهارت از طریق كوریكولوم آموزشی دانشگاه ها حاصل می شود كه بخش عمده ای از آن به مباحث تخصصی سمعك و پیش زمینه های ورود شنوایی شناس به این حیطه بالینی از طریق ارتقا دانش در حوزه های آناتومی و فیزیولوژی، فیزیك صوت، اكوستیك و سایكو اكوستیك، الكترونیك و كالیبراسیون تجهیزات شنوایی و نیز زبان شناسی، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوایی و تعادل، روان شناسی اختصاص داده شده است.

دبیر بورد شنوایی شناسی كشور تاكید كرد: شنوایی شناس كسی است كه پدیده ناشنوایی / كم شنوایی و پیامد ها و ملاحظات آن را در رده های سنی مختلف به خوبی می شناسد.

وی با اعلام اینكه 7 درصد از جمعیت كم شنوا / ناشنوای جهان كودك هستند كه جمعیتی حدود 34 میلیون نفر را تشكیل می دهند، گفت: شنوایی شناس با درك كامل اهمیت سیستم شنوایی به عنوان اصلی ترین كانال رشد و تكامل زبان و گفتار از طریق مداخله به هنگام و درمان شنوایی شناسانه دقیق از بروز اختلالات عاطفی، هیجانی و روانی-اجتماعی آتی این كودكان پیشگیری كرده و كیفیت زندگی آن ها را بالا می برد.

پوربخت با اشاره به اینكه مراحل تجویز و تنظیم سمعك در رده سنی كودكان حساسیت های خاص خود را داشته و باید بدون تأخیر و توسط متخصص مربوطه صورت پذیرد، ادامه داد: 93 درصد جمعیت كم شنوا / ناشنوای دنیا، بزرگسال و سالمند هستند كه با توجه به روند افزایشی متوسط سن جمعیت از چالش های بزرگ كشور ما خواهد بود؛ بنابراین شناسایی به موقع كم شنوایی و مدیریت آن با ارائه به موقع خدمات توانبخشی شنوایی اهمیت به سزایی دارد، به ویژه آنكه در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسائل شناختی و دمانس در كنار مسائل تخصصی شنوایی شناسانه نیز دارای اهمیت است.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، افزود: در سایر موارد خاص مانند افراد چند معلولیتی، نوروپاتی شنوایی، كم شنوایی های اندك و ملایم، اختلالات پردازشی شنوایی و...، نیز شنوایی شناس با تمهیدات كاملاً تخصصی مشكلات كار بر سمعك را مدیریت می نماید.

وی گفت: امیدواریم شنوایی شناس در تمامی جایگاه های شغلی پیش بینی شده به ارائه خدمات تخصصی خود به آحاد مردم نیازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشی شنوایی را از بدو تولد تا سالمندی جهت پیشگیری از آسیب های ناشی از كم شنوایی / ناشنوایی ارائه نماید.

پوربخت با اشاره به جایگاه متخصصین شنوایی شناسی در نظام سلامت، افزود: با رجوع به منابع معتبر بین المللی در بسیاری از كشور ها از جمله كانادا، استرالیا، انگلستان، آمریكا و هند، نقش انحصاری شنوایی شناس در فرایند تجویز سمعك شناخته شده است. بورد تخصصی شنوایی شناسی نیز با استناد به گایدلاین های بین المللی و ارائه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با كوریكولوم آموزشی مصوب، این قابلیت را در اختیار شنوایی شناس می داند.

وی ادامه داد: در واقع شنوایی شناس در نقش درمان توانبخشی تمامی خدمات درمان توانبخشی شامل تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش و تعیین تعدیلات اكوستیكی، انتخاب، ارائه، ارزیابی، تجویز، و فیتینگ انواع سمعك های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل كمك شنوایی و ارتباطی و پایش دوره ای عملكرد آن ها و مشاوره شنوایی شناسی لازم را ارائه می نماید.

پوربخت افزود: بورد تخصصی در مقابل سرمایه بزرگ انسانی كه عمر خود را صرف آموزش و كسب مهارت های بالینی در دانشگاه ها نموده اند، احساس مسئولیت كرده و قاطعانه فرایند تجویز سمعك را حق انحصاری دانش آموختگان شنوایی شناسی می داند.

دبیر بورد شنوایی شناسی كشور تاكید كرد: از مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت می خواهیم با درك مشكلات افراد كم شنوا / ناشنوا و همكاران شنوایی شناس به ویژه در همه گیری كووید 19، تصمیم گیری كنند و دست تمام افرادی را كه خواسته یا ناخواسته در جهت حذف شنوایی شناس از چرخه تجویز سمعك تلاش می كنند، كوتاه نماید.
منبع خبر:
دانشجو
   تاریخ: ۰۹:۵۳ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰