دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

غربالگری خانواده های دارای دو معلول در لرستان
 
مدیركل بهزیستی لرستان گفت: برای امسال غربالگری خانواده های دارای دو معلول را در دست اقدام داریم كه پیش بینی شده 1750 خانواده دو معلولی مورد غربالگری قرار گیرند.
غربالگری خانواده های دارای دو معلول در لرستان دكتر كرم یاری در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: یكی از وظایف ذاتی سازمان بهزیستی پیشگیری از معلولیت بوده و در این راستا كارهای خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: براساس قانون در رابطه با معلولیت های ناشی از اختلالت ژنتیكی، اقدام به تربیت و آموزش مشاور ژنتیك كرده ایم.

مدیركل بهزیستی لرستان از ارائه خدمات مشاوره ژنتیك در مراكز دولتی و غیردولتی خبر داد و گفت: در لرستان پنج مركز (چهار مركز غیردولتی و یك مركز دولتی) وجود دارد و در این مراكز خدمات مشاوره ژنتیك ارائه می شود.

یاری با اشاره به اینكه پشتیبانی خدمات مشاوره ژنتیك از طریق پرداخت یارانه ویزیت از دیگر اقدامات بهزیستی لرستان است، بیان كرد: مبلغ هر ویزیت 75 هزار تومان است كه در سال گذشته برای 358 زوج یارانه پرداخت شده تا مشاوره آنها به صورت رایگان انجام شود.

وی با بیان اینكه همچنین در سال گذشته 878 زوج از خدمات آزمایشات ژنتیك نظیر غربالگری مرحله اول و دوم بارداری استفاده كردند، افزود: برای این افراد نیز آزمایشات مختلف سیتوژنتیك (كاریوتیپ، هولگزم و آمنیوسنتز) را با اعتبار یك میلیارد و 212 میلیون تومان انجام شده است.

مدیركل بهزیستی لرستان با بیان اینكه سال گذشته برای اقدامات غیرپاراكلینیك نظیر سونوگرافی، سونوگرافی سه بعدی و ... برای 250 نفر اعتبار دو میلیارد و82 میلیون تومان هزینه شده است، تصریح كرد: درسال گذشته خانواده های دارای دو، سه و چهار معلول را تحت آزمایش غربالگری قرار دادیم كه در بحث سه معلولی با پوشش 100 درصدی 143 خانوار و چهارمعلولی 43 خانوار را مورد غربالگری قرار دادیم.

یاری عنوان كرد: برای امسال نیز غربالگری خانواده های دارای دو معلول را در دست اقدام داریم كه پیش بینی شده 1750 خانواده دو معلولی مورد غربالگری قرار گیرند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۰۳ - ۲۳/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷