دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ماه مبارك رمضان بهترین زمان برای بهبود سلامتی روان است
 
كرج - ایرنا - روانشناس البرزی گفت: ماه مبارك رمضان بهترین زمان برای حفظ و ارتقای ضریب سلامت جسم و روان بوده كه باید از این فرصت طلابی به خوبی استفاده كرد.
 ماه مبارك رمضان بهترین زمان برای بهبود سلامتی روان است كرج - ایرنا - روانشناس البرزی گفت: ماه مبارك رمضان بهترین زمان برای حفظ و ارتقای ضریب سلامت جسم و روان بوده كه باید از این فرصت طلابی به خوبی استفاده كرد.

مصطفی سوری روز چهارشنبه درگفت و گو با ایرنا از عبادت و معنویت به عنوان بهترین راه درمان بیماری های روحی و جسمی انسان نام برد و افزود: روزه كه از مهمترین عبادات الهی و از اساسی‏ ترین فرایض دینی به شمار می‏ رود، شایسته‏ ترین درمان برای فشارهای روحی و بیماری‏ های روانی است.

وی بیان داشت: حتی پزشكان معتقدند كه روزه داری، فیلتری برای پایش جسمی و حفظ و ارتقای دامنه سلامتی انسان محسوب می شود.

این روانشناس با بیان اینكه اضطراب ها و بیماری های روحی به خاطر دوری انسان ها از معنویت در جهان معاصر فزونی یافته است ، گفت: این بیماری ها تصویری تیره و تار از آینده بشریت ترسیم می كند لذا می توان با پناه بردن به قرآن و روزه در ماه مهمانی خدا به آرامش دست یافت.

وی خاطرنشان كرد: امروزه میلیون‏ ها انسان در دنیا به ویژه در كشور‏های توسعه یافته و متمدن از بیماری‏ های روانی و نبود آرامش روحی رنج می‏ برند.

سوری یادآورشد: ده ها انسان در روز در سراسر جهان به خاطر اضطراب‏‏ های روحی و نبود پناهگاه معنوی دست به خودكشی می زنند پس بیایید درماه مهمانی خدا سلامت جسم و روان خود را دربرابر ناملایمات زندگی با روزه داری و انس با قرآن تقویت كنیم.

وی تصریح كرد: روزه داری موجب افزایش خودباوری، اعتماد به نفس و تقویت اراده می‏ شود و توان و مقاومت افراد را در برابر مشكلات و ناملایمات زندگی بیشتر می ‏كند.

سوری با بیان اینكه شاید در بسیاری از شرایط زندگی، نه گفتن سخت باشد، اما در روزهای پرفیض ماه مبارك رمضان تمرین می كنیم كه با دلیل و منطق، خواسته ها را به زمان خاص خود موكول كنیم.

وی ادامه داد: نقش روزه در سلامتی روان و طهارت روح، به مراتب افزون تر از نقش آن در سلامتی جسم است، زیرا گرفتن روزه باعث كاهش بیماری‏ های روانی می شود و پاكی و بزرگی روح را در پی دارد.

روانشناس البرزی اظهارداشت: در سال های اخیر استفاده از مذهب و باورهای دینی، توسط سیاستگذاران و تدوین كنندگان راهبردهای بهداشت روان جامعه نگر، در سازمان جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفته است.

وی عنوان كرد: به باور روانشناسان و سایر متخصصان بهداشت روانی، روزه به عنوان یكی از مناسك مذهبی در كنار اثرات مثبتی كه بر سلامت جسمانی دارد، برای سلامت روانی نیز مفید است.

سوری گفت: در اثر روزه، اعتماد و آسایش خاطر برای انسان بوجود می آید، زیرا انسان درك می كند كه با روزه داری با خدای جهان و آفریننده خود رابطه پیدا كرده و از این روش به آرامش و رضایت دلنشینی دست پیدا می كند.

وی افزود: نبود دین به عنوان یك مشكل مذهبی، پیامدهای بالینی نظیر عصبانیت، تنفر، پوچی، ناامیدی، غمگینی و انزوا به همراه دارد.

وی تاكید كرد: ماه مبارك رمضان فرصتی برای سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالایش روح و تزكیه نفس است و در این میان دانستن و رعایت نكات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

برچسب ها
- البرز
- ماه رمضان
- سلامتی
- سلامت روان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۶ - ۲۵/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷