دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

قدرتمندترین عادت هایی كه باعث پیشگیری از آلزایمر می شود
 
آلزایمر شایع ترین شكل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملكرد روزمره خود را نشان می دهد.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ آلزایمر ششمین علت مرگ در ایالات متحده است. جامعه پزشكی اغلب تاكید می كند كه پیشرفت آلزایمر با دارو ها و درمان های جدید در حال كاهش است، اما هنوز این آگاهی به اندازه كافی وجود ندارد كه می توان با تغییر سبك زندگی اصلا به این بیماری مبتلا نشد و یا روند پیشرفت آن را بسیار محدود كرد.

قدرتمندترین عادت هایی كه باعث پیشگیری از آلزایمر می شود

آلزایمر شایع ترین شكل از زوال عقل است و علائم اولیه آن با از دست دادن حافظه و تاثیر در عملكرد روزمره خود را نشان می دهد. ثابت شده كه دنبال كردن 9 عادت موثر از همین امروز، می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در سنین بالا تا حد زیادی كاهش دهد:

سیگار نكشید

مطالعات نشان داده كه سیگار كشیدن با دو برابر شدن خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر همراه است. سیگار كشیدن به استرس اكسیداتیو و التهاب كمك كرده و تاثیر مستقیم روی مغز می گذارد. از همین حالا سیگار را ترك كنید، چون ثابت شده خطر ابتلا به آلزایمر در سیگاری های سابق بسیار كمتر از حد تصور است.

فعال باشید

فعال ماندن از نظر جسمی یكی از روش های موثر برای محافظت در برابر آلزایمر است. كسانی كه حداقل سه بار در هفته به مدت 15 تا 30 دقیقه ورزش می كنند، احتمال ابتلا به آلزایمر را در خود به حداقل می رسانند. ورزش باعث افزایش اكسیژن و مواد مغذی در مغز می شود و به جلوگیری از عوامل خطر از جمله دیابت، فشار خون بالا و موارد دیگر نیز كمك می كند.

در اجتماع فعال باشید

به گفته محققان آمریكایی، در كسانی كه اغلب وقت خود را با دیگران صرف می كنند، خطر ابتلا به آلزایمر 70 درصد كاهش می یابد. ثابت شده كه انزوای بیش از حد می تواند به مغز آسیب برساند.

الكل ننوشید

نوشیدن الكل آسیب های مغزی مرتبط با الكل را به همراه دارد و منجر به سندرم ورنیكه كورساكوف (نقص در حافظه كوتاه مدت)، می شود. ثابت شده كه بروز دمانس یا فراموشی در جمعیت مصرف كننده الكل بیشتر از سایر افراد است.

مغزتان را ورزش دهید

به سالمندان توصیه می شود اغلب به حل پازل یا جدول كلمات متقاطع بپردازند، موسیقی گوش بدهند و یا به یادگیری زبان جدید روی بیاورند، چون این فعالیت ها مغز را درگیر نگه می دارد.

خوب بخوابید

مطالعات بر روی بیش از 6 هزار نفر در رابطه با اختلالات خواب نشان داده است كه این اختلالات بخصوص آپنه خواب با مشكلات اولیه حافظه و اختلالات خفیف شناختی همراه است كه بعد ها می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان داد كه خواب ناكافی می تواند یك پروتئین رسوب كرده در مغز به نام آمیلوئید را بالا ببرد كه شاخص بیماری آلزایمر شمرده می شود.

به بهداشت روان خود اهمیت بدهید

محققان دانشگاه هاروارد در یك بررسی كه بیش از 8 هزار سالمند را برای بیش از یك دهه دنبال كردند، دریافتند كه تنهایی نیز زوال شناختی را تشدید می كند. استرس نیز برای مغز بد است. مساله فقط تجربه كردن استرس نیست كه همه ما آن را داریم- بلكه چگونه كنار آمدن با استرس است. غصه خوردن بر سر رویداد های استرس زا، اثرات زیان بار بر سلول های مغزی دارد.

تغذیه سالم داشته باشید

غذا هایی كه می خورید به طور مستقیم با سلامت مغزتان ارتباط دارد. مصرف گوشت قرمز، كره، مارگارین، پنیر چرب، شیرینی و دسر، غذا های سرخ شده را كاهش دهید و سبزیجات تیره رنگ، آجیل و دانه ها، میوه ها بخصوص انواع توت ها، روغن زیتون، شكلات تیره را جایگزین آن ها كنید.

به اندازه كافی نور خورشید دریافت كنید

ویتامین دی برای بهبود سلامت روانی و عملكرد ذهنی مهم است و زمانی كه شما كمبود ویتامین دی داشته باشید، شانس ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را در خود دو برابر كرده اید. برای دریافت ویتامین دی كافی، هر روز بیرون بروید و 15 تا 20 دقیقه در معرض نور آفتاب باشید.

منبع:ایرنا
   تاریخ: ۰۵:۴۲ - ۲۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸