دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

تحویل 403 واحد مسكونی برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر در آذربایجان شرقی
 
مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ساخت حدود 570 واحد مسكونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر با همكاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسكن، سازمان ملی زمین و مسكن و انجمن خیرین مسكن ساز، گفت: از این تعداد تاكنون 403 واحد مسكونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر تحویل داده شده است.
تحویل 403 واحد مسكونی برای خانوارهای دارای دو معلول و بیشتر در آذربایجان شرقی فرگل صحاف در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به ساخت 42 واحد مسكونی برای معلولین و مددجویان به خصوص زنان سرپرست خانوار با مشاركت قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار كرد: از این تعداد تاكنون 17 واحد واگذار شده و 25 واحد در دست اقدام می باشد.

وی با اشاره به ساخت 40 واحد مسكونی برای ایتام با مشاركت بنیاد مسكن در سال 99، افزود: همچنین اداره كل بهزیستی استان در ساخت 500 واحد مسكونی مددجویی مشاركت كرده است كه عملیات اجرایی 115 واحد آن آغاز شده و تاكنون 69 واحد تحویل مددجویان شده است.

صحاف از پرداخت 114 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به جمعیت هدف خبر داد و گفت: 15 میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای 610 نفر، جهت ایجاد یا توسعه مشاغل روستایی جذب شده است.

وی خاطرنشان كرد: میزان مشاركت مردمی نقدی، غیرنقدی و خدماتی در سال 99 به مبلغ 110 میلیارد تومان است.

مدیركل بهزیستی آذربایجان شرقی تصریح كرد: از طریق اجرای كمپین ها و پویش ها توسط پنج هزار و 545 نفر خیر به حدود 14 هزار و 690 نفر مددجو و معلول كمك شده است.

وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی توانبخشی با پرداخت یارانه 85 درصد خدمات خدمت گیرندگان اظهار كرد: 85 مركز روزانه توانبخشی برای سه هزار و 917 نفر خدمات ارائه می كنند از این تعداد 23 مركز ذهنی، 12 مركز جسمی و حركتی، 9 مركز روزانه سالمندان، 12 مركز حرفه آموزی، 10 كارگاه تولیدی و حمایتی، 6 مركز شنوایی، یك مركز روزانه روانی، یك مركز چند معلولیتی، یك مركز ضایع نخایی، پنج مركز اوتیسم، یك مركز بینایی و سه مركز پشتیبانی شغلی است.

وی با بیان این كه همچنین 41 مركز مراقبتی توانبخشی شبانه روزی برای دو هزار 199 نفر خدمات ارائه می دهند، متذكر شد: از این تعداد، دو مركز ذهنی زیر 14 سال، 15 مركز ذهنی بالای 14 سال، هفت مركز روانی، 9 مركز سالمند، یك مركز جسمی حركتی، پنج خانه كوچك معلولان ذهنی، یك مركز نگهداری موقت اوتیسم و یك خانه موقت كودكان دارای مشكل روانی مزمن می باشد.

صحاف تصریح كرد: پنج مركز مراقبت در منزل و 11 مركز ویزیت در منزل خدمات توانبخشی برای مددجویان و معلولان ارائه می دهند.

وی خاطرنشان كرد: یكی از فرزندان اولیایی كه معلول بوده (پدر یا مادر یا هر دو) و یا حداقل دو فرزند معلول داشته باشند از خدمت سربازی معاف شده و همسرانی كه زن معلول خود را سرپرستی می نمایند، نیز معاف می شوند.

وی با بیان این كه آذربایجان شرقی پنجمین استان از لحاظ جمعیت سالمندی در كشور است، ادامه داد: 13 هزار نفر معلول سالمند بالای 60 سال در استان وجود دارد كه 26 هزار و 500 نفر بالای 60 سال تحت پوشش این اداره كل بوده و برای 13 هزار نفر بالای 60 سال مستمری پرداخت می شود؛ همچنین 13 هزار سالمند نیز خدمات غیرمستمر دریافت می كنند. از مجموع سالمندان تحت حمایت این اداره كل فقط 390 در مراكز سالمندان نگهداری می شوند.

وی افزود: در حوزه توانمند سازی برای 19 هزار و 427 زن سرپرست خانواد مستمری پرداخت می شود و دو هزار و 624 نفر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.

مدیركل بهزیستی استان با اشاره به اجرای برنامه های پیشگیری از تنبلی چشم در راستای میزان نابینایی و كم بینایی از طریق پایگاه های دائمی و سیار، گفت: در این راستا حدود 94 هزار و 469 كودك 3 الی 6 ساله غربال شده و 3200 كودك بیمار درمان شده اند.

صحاف در خصوص اجرای برنامه های غربالگری تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی در نوزادان و شیر خواران، اظهار كرد: از سال 1384، در سطح بیمارستان های استان 50 هزار و 152 نوزاد و 189 كودك جهت پیشگیری از معلولیت ناشنوایی شناسایی شده است.

وی خاطرنشان كرد: 57 مركز درمان و بازتوانی با ظرفیت 17 هزار و 90 نفر وجود دارد كه به دلیل شرایط كرونایی با نصف ظرفیت فعالیت می كنند، همچنین 15 مركز كاهش آسیب وجود دارد كه دو هزار و 124 نفر تحت پوششش آن هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۶:۳۶ - ۲۶/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷