دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

ضایعه نخاعی ها پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی نمی مانند/پرداخت حق پرستاری 610 هزار تومانی
 
مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی كشور مهم ترین اقدامات این دفتر در سال 99 را تشریح كرد.
ضایعه نخاعی ها پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی نمی مانند/پرداخت حق پرستاری 610 هزار تومانی به گزارش ایسنا، مصطفی سراج ضمن تشریح مهم ترین اقدامات این دفتر در سال 99، با بیان اینكه فعالیت های دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی كشور در قالب فعالیت های موسسه ای، فراموسسه ای و مبتنی بر خانواده تعریف شده است، بیان كرد: فعالیت های مبتنی بر موسسه مانند مراكز شبانه روزی هستند كه افراد مقیم خدمات توانبخشی و مراقبتی در آن دریافت می كنند. بالغ بر 51 هزار نفر اعم از سالمندان، بیماران روانی مزمن، افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی و هوشی و رشدی از این مراكز خدمات دریافت می كنند و عمدتا نیز دارای معلولیت های شدید و خیلی شدید هستند كه امكان مراقبت و نگهداری در خانواده ها وجود ندارد یا فاقد سرپرست موثر هستند.

وی درباره فعالیت های مبتنی بر فراموسسه گفت: خدمات فراموسسه ای افرادی هستند كه به منازل افراد دارای معلولیت مراجعه و خدمات ارائه می دهند (مانند تیم های سیار كه در قالب توانبخشی مراقبتی و ارائه خدمات توانبخشی در منزل هستند). بالغ بر 25 هزار نفر از این خدمات استفاده می كنند.

سراج افزود: در قالب خدمات مستمر كه كمك هزینه معیشت و مستمری هایی كه از دو محل پرداخت می شود بالغ بر 800 هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند و در قالب حق پرستاری (ماده 7 قانون حمایت از حقوق معلولان) حدود 58 هزار نفر تحت پوشش این برنامه هستند كه عمدتا برنامه های خانواده محور و برنامه هایی است كه افراد به سمت مراكز شبانه روزی هدایت نشوند و برنامه ریزی می شود كه در محیط خانواده از این افراد حمایت شود.

پرداخت حق پرستاری 610 هزار تومانی به 31.5 هزار معلول

افزایش این تعداد در سال 1400

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره كمك هزینه حق پرستاری و مددكاری نیز توضیحاتی ارائه داد و گفت: خوشبختانه در سال 99 رشد قابل ملاحظه ای را در این فعالیت داشتیم. كمك هزینه حق پرستاری در دو بخش حق پرستاری برای افراد دارای معلولیت در خانواده و افراد دارای آسیب نخاعی است؛ در سال 98، 12 هزار نفر تحت پوشش برنامه حق پرستاری بودند كه در پایان سال 99 به 31 هزار و 500 نفر افزایش پیدا كرده است.

مدیركل توانبخشی مراقبتی سازمان بهزیستی یادآور شد: در سال 98، ماهیانه 250 هزار تومان سرانه پرداخت می شد و در سال 99 به 610 هزار تومان رسیده است؛ یعنی از نظر كمی رشد 160 درصدی را داشتیم و از نظر مبلغی كه پرداخت می شد نزدیك به 150 درصد رشد را داشتیم، البته هدف گذاری ما این است كه این رقم را به 32 هزار نفر برسانیم و سعی می كنیم افرادی كه حائز دریافت حق پرستاری هستند را در ماه های اول سال به 32 هزار نفر برسانیم زیرا هدف گذاری و تامین اعتبار بر این مبنا است.

ضایعه نخاعی ها پشت نوبتی نداریم

سراج ادامه داد: در بحث ضایعه نخاعی، در سال 98، 26 هزار و 20 نفر تحت پوشش بوده است كه اكنون به 27 هزار و 320 نفر رسیده است. سرانه ای كه در سال 98 پرداخت می شد، 554 هزار تومان بوده و اكنون به 610 هزار تومان رسیده است. نكته قابل تامل این است كه ما در زمینه افراد دارای آسیب نخاعی پشت نوبت نداریم و در طول سال اگر افراد جدیدی كه تحت پوشش قرار می گیرند و به دلایل مختلف مانند حوادث و تصادفات تشكیل پرونده می دهند، چند مرحله بازبینی می شود و افراد تحت پوشش قرار می گیرند، لذا در زمینه افراد دارای آسیب نخاعی پشت نوبت نداریم.

وی با بیان اینكه نكته ای كه قابل توجه و جزو اهداف كلیدی سازمان است، پیشی گرفتن برنامه های خانواده محور از برنامه های شبانه روزی است، گفت: در حال حاضر حدود 58 هزار نفر تحت پوشش برنامه های خانواده محور هستند.

ادامه دارد
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۱۷ - ۲۸/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹