دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

یك متخصص: سالمندان برای روزه داری با پزشك مشورت كنند
 
گناباد- ایرنا- متخصص طب سالمندان دانشگاه علوم پزشكی گناباد گفت: شهروندان مسن با توجه به وضعیت جسمانی خاص دوران سالمندی به ویژه در وضعیت شیوع طغیانی ویروس كرونا حتما برای روزه داری در ماه مبارك رمضان با پزشكان معتمد مشورت كنند.
یك متخصص: سالمندان برای روزه داری با پزشك مشورت كنند گناباد- ایرنا- متخصص طب سالمندان دانشگاه علوم پزشكی گناباد گفت: شهروندان مسن با توجه به وضعیت جسمانی خاص دوران سالمندی به ویژه در وضعیت شیوع طغیانی ویروس كرونا حتما برای روزه داری در ماه مبارك رمضان با پزشكان معتمد مشورت كنند.

دكتر لیلا صادق مقدم روز یكشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در مورد وضعیت سالمندان نمی توان یك نسخه واحد و فراگیر تجویز كرد زیرا توانایی های جسمانی و روانی افراد با یكدیگر بسیار متفاوت است.

وی ادامه داد: به طور معمول بیشتر افراد سالمند تاثیر واقعیتهای محدودكننده ناشی از افزایش سن را بر كاهش توانایی جسمی خود نمی پذیرند و برخی هم با تكیه بر تعالیم كلی شرعی و بدون توجه به موارد استثنا و حتی جوازهای شرعی و باورهای اعتقادی با وجود مشكلات مشهود جسمی، اصرار بر روزه گرفتن دارند.

این پزشك متخصص طب سالمندان گفت: مهمترین شرط لازم در روزه داری سالمندان شرایط و توانایی های جسمی آنان است از این رو باید قبل از اقدام به روزه داری با پزشك خود مشورت كنند.

وی افزود: روزه داری در سالمندان و یا افراد میانسال دچار كم وزنی، بیماریهای كاهش و افزایش قند خون و تیروئید و بیماریهای قلبی و كلیوی و سنگهای كلیوی باید حتما با نظر پزشك متخصص انجام شود و افرادی كه روزه گرفتن برای سلامت آنها ضرر دارد، اقدام به روزه داری نكنند.

دكتر صادق مقدم ادامه داد: سالمندانی كه دچار كاهش اشتها هستند، با توجه به اینكه در زمان روزه داری میزان دریافت مواد مغذی در بدن كاهش می یابد، باید در مواقع افطار و سحر و یا بین این دو وعده با مصرف كافی آب و مواد دارای پروتئین و كالری لازم، سیستم ایمنی بدن خود را در برابر بیماریها و به خصوص بیماری كووید 19 تقویت كنند.

وی گفت: مصرف برخی از انواع داروها از سوی افراد سالمند ممكن است دفع آب را از بدن آنها افزایش دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشكی گناباد افزود: سالمندانی كه روزه می گیرند باید در افطار غذاهایی سبك مانند فرنی، شیر و سوپ را بیشتر مصرف كنند و از مصرف غذاهای سنگین و پرحجم خودداری و با فاصله یك تا 2 ساعت بعد از افطار، آنها را مصرف كنند تا به سیستم گوارشی آنان آسیب وارد نشود.

وی بر لزوم صرف كامل و متنوع غذا هنگام سحر ماه رمضان از سوی افراد سالمند تاكید و بیان كرد: برخی از این افراد ممكن است به بهانه هایی مانند به هم خوردن زمان خواب شبانه در آخر شب بعد از مصرف مواد غذایی از خوردن سحری امتناع ورزند در صورتی كه فاصله زیاد بین صرف سحری تا افطار مشكلاتی را برای این رده سنی ایجاد می كند.

دكتر صادق مقدم ادامه داد: افراد روزه دار در ماه مبارك رمضان باید ضمن خواب كافی در طول روز از مصرف چای پر رنگ، كاكائو و قهوه كه موجب دفع آب از بدن می شود، خودداری كنند و به جای آن موادی مانند سالاد سیب زمینی، انجیر خشك و برگه زردآلو را، كه موجب بهبود وضعیت تعادل مزاجی افراد می شود، بیشتر مصرف كنند.

وی گفت: روزه داری در سالمندان ممكن است موجب سرگیجه و افت قند خون و زمین خوردن افراد سالمند شود لذا این افراد، اطرافیان و اعضای خانواده آنان باید بیشتر مراقب آنان در طول روز باشند.

پزشك متخصص طب سالمندان افزود: افراد سالخورده به خاطر ضعف دستگاه ایمنی بدن در مقایسه با دیگر گروه های سنی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریها و از جمله ویروس همه گیر كرونا هستند بنابراین باید مراقبت از سلامتی آنها با دقت و حساسیت بیشتری صورت گیرد.

وی ادامه داد: ابتلا به بیماری كووید 19 در سالمندان ممكن است مانند رده های سنی پایین تر در قالب تب بروز نكند ولی حتما با ضعف عمومی بدن و اختلال هوشیاری همراه خواهد بود.

دكتر صادق مقدم گفت: سالمندان همچنین باید حتما و به شدت از تماس با بیماران كووید 19 یا افرادی كه احتمال آلودگی به ویروس كرونا را دارند پرهیز كنند. حضور این طیف سنی همچون دیگر گروههای سنی در اجتماعات، دورهمی های خانوادگی و دوستانه، مسجد و پارك در شرایط شیوع كرونا خطرناك است.

وی یكی از وظایف مهم خانواده ها در پیشگیری از شیوع بیماری كرونا را توجه به سالمندان خانواده ذكر و بیان كرد: باید در شرایط شیوع كرونا با دغدغه زیادی نسبت به حفظ سلامت این قشر اهتمام داشت.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی گناباد افزود: سالمندان باید با حساسیت زیادی نسبت به رعایت موارد بهداشت و مراقبتهای فردی و شستن مكرر دستها جدیت بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری كرونا داشته باشند.

افزون بر 12 درصد از جمعیت 93 هزار نفری شهرستان گناباد را سالمندان تشكیل می دهند لذا این خطه در خراسان رضوی بیشترین شمار شهروندان سالخورده را در میان 33 شهرستان این استان دارد.

پیری جمعیت گناباد علاوه بر تاثیر منفی در روند توسعه، موجب افزایش هزینه ها و خدمات تامین اجتماعی می شود چون سرانه خدمات در جمعیت سالخورده به مراتب بیشتر از جمعیت جوان است. بر این اساس كاهش تبعات آسیب های بحران شیوع كرونا بر سالمندان مورد توجه مسوولان گناباد است.

مركز شهرستان گناباد در 287 كیلومتری جنوب مشهد قرار دارد.

برچسب ها
- سالمندی
- ویروس كرونا
- دانشگاه علوم پزشكی
- گناباد
- بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
- آیین های روزه داری در ایام كرونا
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۳۶ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱