دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

بیش از پنج درصد جمعیت دنیا كم شنوا و ناشنوا هستند
 
تهران - ایرنا- مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران  فرایند تجویز سمعك را حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی عنوان كرد و گفت: بیش از پنج درصد جمعیت دنیا كم شنوا و ناشنوا هستند و این عارضه درمان دارویی ندارد.
بیش از پنج درصد جمعیت دنیا كم شنوا و ناشنوا هستند تهران - ایرنا- مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران  فرایند تجویز سمعك را حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی عنوان كرد و گفت: بیش از پنج درصد جمعیت دنیا كم شنوا و ناشنوا هستند و این عارضه درمان دارویی ندارد.

اكرم پوربخت افزود: برای كم شنوایی درمان دارویی وجود ندارد و تنها راهكار موجود، درمان غیردارویی از طریق توانبخشی و تجویز و فیتینگ سمعك و وسایل كمك شنوایی و ارتباطی است.

وی اظهار داشت: شنوایی شناس فردی است كه تحصیلات دانشگاهی را آموزش دیده تا شنوایی و مشكلات ناشی از كم شنوایی را ارزیابی كرده و برقراری ارتباط افراد كم شنوا را بر اساس گایدلاین های موجود بهبود بخشیده و در نتیجه كیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران، ادامه داد: این مهم در همه رده های سنی از نوزادان، خردسالان، كودكان و نوجوانان سنین مدرسه، كودكان دارای معلولیت های چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خود را داشته و شنوایی شناس پس از آموزش مكفی در مباحث نظری و عملی مربوطه، مهارت های لازم را كسب و با بهره گیری از روش های رایج، روز آمد و نوین بر آمده از تلفیق آموزش و پیشرفت های فن آوری با ارایه خدمات به موقع و مناسب به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزد.

به گزارش روز دوشنبه انجمن شنوایی سنجی، وی افزود: رشته شنوایی شناسی از دهه 50 در ایران تأسیس شده و در حال حاضر در 12 دانشگاه علوم پزشكی دانشجو تربیت می شود و تاكنون بیش از 3000 دانش آموخته داشته است.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار داشت: به كار گیری سیستم های تقویت صوت و بهبود عملكرد شنوایی نظیر انواع سمعك و دیگر وسایل كمك شنوایی حیطه ای انحصاری و كاملاً متعلق به این رشته ایجاد كرده است.

پوربخت یادآور شد: كسب این مهارت از طریق كوریكولوم آموزشی دانشگاه ها حاصل می شود كه بخش بزرگیاز آن به مباحث تخصصی سمعك و پیش زمینه های ورود شنوایی شناس به این حیطه بالینی از طریق ارتقا دانش در حوزه های آناتومی و فیزیولوژی، فیزیك صوت، اكوستیك و سایكو اكوستیك، الكترونیك و كالیبراسیون تجهیزات شنوایی و نیز زبان شناسی، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوایی و تعادل، روان شناسی اختصاص داده شده است.

وی تاكید كرد: شنوایی شناس با درك كامل اهمیت سیستم شنوایی به عنوان اصلی ترین كانال رشد و تكامل زبان و گفتار از طریق مداخله به هنگام و درمان شنوایی شناسانه دقیق از بروز اختلالات عاطفی، هیجانی و روانی-اجتماعی آتی این كودكان پیشگیری كرده و كیفیت زندگی آنها را بالا می برد.

دبیر بورد شنوایی شناسی كشور یادآور شد: مراحل تجویز و تنظیم سمعك در رده سنی كودكان حساسیت های خاص خود را داشته و باید بدون تاخیر و توسط متخصص مربوطه انجام شود.

پوربخت ادامه داد: 93 درصد جمعیت كم شنوا و ناشنوای دنیا، بزرگسال و سالمند هستند كه با توجه به روند افزایشی متوسط سن جمعیت از چالش های بزرگ كشور ما خواهد بود.

وی تصریح كرد: بنابراین شناسایی به موقع كم شنوایی و مدیریت آن با ارایه به موقع خدمات توانبخشی شنوایی اهمیت به سزایی دارد، به ویژه آن كه در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسایل شناختی و دمانس در كنار مسایل تخصصی شنوایی شناسانه نیز دارای اهمیت است.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: در سایر موارد خاص مانند افراد چند معلولیتی، نوروپاتی شنوایی، كم شنوایی های اندك و ملایم، اختلالات پردازشی شنوایی و…، نیز شنوایی شناس با تمهیدات كاملاً تخصصی مشكلات كار بر سمعك را مدیریت می كند.

پوربخت تصریح كرد: امیدواریم شنوایی شناس در تمامی جایگاه های شغلی پیش بینی شده به ارایه خدمات تخصصی خود به آحاد مردم نیازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشی شنوایی را از بدو تولد تا سالمندی جهت پیشگیری از آسیب های ناشی از كم شنوایی و ناشنوایی عرضه كند.

وی به جایگاه متخصصین شنوایی شناسی در نظام سلامت اشاره و خاطرنشان كرد: با رجوع به منابع معتبر بین المللی در بسیاری از كشورها از جمله كانادا، استرالیا، انگلستان، آمریكا و هند، نقش انحصاری شنوایی شناس در فرایند تجویز سمعك شناخته شده است. بورد تخصصی شنوایی شناسی نیز با استناد به گایدلاین های بین المللی و ارایه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با كوریكولوم آموزشی مصوب، این قابلیت را در اختیار شنوایی شناس می داند.

مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشكی ایران ادامه داد: در واقع شنوایی شناس در نقش درمان توانبخشی تمامی خدمات درمان توانبخشی شامل تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش و تعیین تعدیلات اكوستیكی، انتخاب، ارایه، ارزیابی، تجویز، و فیتینگ انواع سمعك های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل كمك شنوایی و ارتباطی و پایش دوره ای عملكرد آنها و مشاوره شنوایی شناسی لازم را می كند.

پوربخت افزود: بورد تخصصی در مقابل سرمایه بزرگ انسانی كه عمر خود را صرف آموزش و كسب مهارت های بالینی در دانشگاه ها نموده اند، احساس مسئولیت كرده و قاطعانه فرایند تجویز سمعك را حق انحصاری دانش آموختگان شنوایی شناسی می داند.

دبیر بورد شنوایی شناسی كشور تاكید كرد: از مسوولان و سیاست گذاران نظام سلامت می خواهیم با درك مشكلات افراد كم شنوا، ناشنوا و همكاران شنوایی شناس به ویژه درهمه گیری كووید 19، تصمیم گیری كرده و دست تمام افرادی را كه خواسته یا ناخواسته در جهت حذف شنوایی شناس از چرخه تجویز سمعك تلاش می كنند، كوتاه كنند.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- بیماری
- كم شنوایی
- سمعك
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۱۵ - ۱۳/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۷