دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

پیش بینی استقبال مردم از واكسیناسیون كرونا
 
رئیس رصدخانه اجتماعی كووید19 بیان كرد: ساده ترین نگاه ها و شواهد علمی می گویند 75 درصد عوامل زمینه ساز برای مشكلات سلامتی در حوزه اجتماعی قرار دارد یعنی جنبه های اجتماعی زمینه ساز بروز بیماریهایی هستند كه ما اكنون با آنها دست به گریبان هستیم.
پیش بینی استقبال مردم از واكسیناسیون كرونا  به گزارش ایسنا، حمیدرضا خانكه در نشستی خبری بیان كرد: شاید اگر روز گذشته فرمایشات رییس جمهوری را نگاه می كردیم، رییس جمهوری پنج عامل را در افزایش فعلی موج كرونا موثر دانستند كه شامل سفر از كشور عراق، تردد و تجمع در شبهای نوروزی و مراسم عید و مراسم ها و سفرها بود كه همه این عوامل موثرند و عوامل دیگری هم تاثیر دارند و اگر با دقت نگاه كنیم تك تك عواملی كه منجر به شیوع و گسترش كووید نه تنها در ایران، در سایر كشورها شده، بیشتر جنبه اجتماعی دارند. به هرحال ویروس شناخته شده است و سابقه بیماری از سالها قبل و به دفعات در سنوات گذشته تكرار شده و ما تجربه پزشكی آن را داریم.

وی ادامه داد: قاعدتا می دانیم زمانی كه اپیدمی ایجاد می شود احتمال سرایت وجود دارد و گروه های آسیب پذیر مانند سالمندان یا افرادی كه بیماریهای زمینه ای دارند بیشتر متاثر می شوند. مرگ و میر در یك گروهی خواهیم داشت و ضریب مرگ و میر و ابتلا هم خواهیم داشت و لازم است نظام سلامت خود را گسترش دهد و بیمارستانها و پرسنل سلامت باید مشاركت كنند و اینها الگوی مشخص در تمامی اپیدمی ها است. آن چیزی كه اپیدمی را متمایز می كند این است كه عوامل اجتماعی چقدر بر گسترش این بیماری موثرند و بیماری چه تاثیری در عوامل اجتماعی دارد.

خانكه افزود: اگر دقت كنیم مطالعاتی كه در سطح دنیا انجام شده نشان می دهد كه ابتلا و مرگ و میر در كدام گروهها بیشتر بوده است؛ اول افرادی كه معمولا دسترسی كمتری به خدمات سلامت دارند. همچنین افرادی كه تحصیلات پایین تری دارند. افرادی كه سواد سلامت كمتر و افرادی كه جز طبقه محروم جامعه محسوب می شوند و افرادی كه بیماری های زمینه ای دارند نیز در این دسته جای می گیرند؛ حتی آنهایی كه بیماریهای زمینه ای دارند از گروههایی هستند كه از امكانات اجتماعی پایین تری برخوردارند و یا منابع مالی كمتری دارند و یا در طبقه فقرا قرار دارند یا دسترسی به خدمات سلامتشان پایین تر است.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید_19 یادآور شد: این ضرورت باعث شد كه وزیر قبل از نوروز به این نتیجه برسند كه باتوجه به اینكه دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارای سابقه ای 30 ساله در انجام مطالعه در حوزه های اجتماعی است و ماموریت و مرجعیت علمی در حوزه سلامت اجتماعی و توانبخشی دارد، این ماموریت را به این دانشگاه واگذار كنند.

به گفته خانكه، در این دانشگاه 22 دپارتمان تخصصی و 8 مركز تحقیقات تخصصی در ابعاد مختلف و حوزه های اجتماعی و علوم توانبخشی از 30 سال پیش مشغول تربیت دانشجو در مقاطع تحصیلات تكمیلی، انجام مطالعات ملی و بین المللی است. گنجینه ای از دانش و متخصصان در اینجا وجود دارد كه از ابتدای كووید_19 مطالعات خود را شروع كردند و نتایج آن در مجلات مختلف انتشار یافته است و گزارشها نیز به شكل گزارشهای سیاستی برای مدیران تصمیم گیر در حوزه كرونا ارسال شده است.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید_19 افزود: لذا وزیر این تصمیم را گرفتند كه این دانشگاه را به عنوان مرجع علمی مسئول رصدخانه اجتماعی قرار دهند و از 28 اسفند رصدخانه فعالیت خود را شروع كرد.

خانكه با بیان اینكه سعی كردیم در چهار محوری كه وزیر تكلیف كردند فعالیت خود را انجام دهیم، گفت: اول در زمینه واكسیناسیون است. اكنون واكسن موضوع داغ نه تنها جامعه ملی و بین المللی است و در كشور ما نیز لازم بود مطالعه كنیم و ببینیم عوامل اجتماعی تاثیرگذار بر پذیرش واكسن و واكسیناسیون، موانع و چالشهای آن چیست، لذا گروهی مطالعاتی از همان ابتدا بر روی بحث واكسن و نظرسنجی از مردم و موانع و چالشها را شروع كردند.
ِ
رئیس رصدخانه اجتماعی كووید_19 تصریح كرد: بحث دیگر تاثیری بود كه كووید بر حوزه اجتماعی و سلامت اجتماعی داشت و چهارمین وظیفه ای كه وزیر از این رصدخانه خواستند تولید شواهد علمی برای كمك به سیاستگذاران و تصمیم گیران در حوزه ستاد ملی كرونا بود.

خانكه با بیان اینكه چهار وظیفه بسیار خطیر بود و دانشگاه به تنهایی از عهده آن بر نمی آید گفت: مكاتبه ای با تمام دانشگاهها و مراكز علمی و سازمان های درگیر در حوزه اجتماعی انجام و درخواست شد نمایندگان تام الاختیاری برای عضویت در كمیته شكل گیرد. با وزارت كشور، سازمان بهزیستی، سازمان هلال احمر و سازمانهای مردم نهاد مكاتبه شد و نمایندگانی معرفی شدند و دبیرخانه شكل گرفت.

وی ادامه داد: دبیرخانه وظیفه برنامه ریزی و مدیریت جلسات و تولیدات علمی را دارد و در كنار آن كمیته كشوری شكل می گیرد و اسامی نهایی شده و قرار است برای وزیر ارسال شود. البته به هیچ وجه معنی كار این نیست كه ما منتظر هستیم و یا دنبال تولید ساختار هستیم. ما كار خود را از لحظه اول شروع كردیم.

خانكه با بیان اینكه با گروههای آموزشی و مراكز تحقیقات مرتبط جلسات برقرار و از آنها خواسته شده كه مطالعاتی كه در این حوزه وجود دارد را جمع بندی كنند و توصیه های سیاستی برای ستاد ملی كرونا ارسال شود، گفت: از نظر ما حوزه اجتماعی در تصمیم گیریهای كووید نه تنها در ایران بلكه در دنیا مغفول مانده است و توجه كافی به آن نشده است. ساده ترین نگاه ها و شواهد علمی می گویند 75 درصد عوامل زمینه ساز برای مشكلات سلامتی در حوزه اجتماعی قرار دارد. یعنی جنبه های اجتماعی زمینه ساز بروز بیماریهایی هستند كه ما اكنون با آنها دست به گریبان هستیم. حتی حوادثی مانند حوادث ترافیكی جنبه های اجتماعی در مورد آنها مهم است. در گسترش بیماری مانند كووید نیز جنبه های اجتماعی مهم است.

وی افزود: نابرابریهای اجتماعی كه در سطح دنیا و در ایران داریم در كووید خود را بیشتر نشان می دهد.

وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درخصوص ارزیابی واكسیناسیون بیان كرد: مطالعه ای به دستور وزیر از حدود 15 روز پیش شروع شده است. نتایج اولیه آن نشان می دهد كه مردم از واكسن و از واكسن ایرانی استقبال می كنند اما نتایج نهایی نیاز به زمان دارد زیرا ما مطالعه مقدماتی را در شهر تهران انجام دادیم و مطالعه كشوری را نیز شروع كردیم. احساس ما این است كه اواخر اردیبهشت ماه بتوانیم نظرسنجی ملی را در مورد واكسن اعلام كنیم اما شواهد فعلی معرف این است كه مردم پذیرش خوبی از واكسن چه خارجی و چه داخلی دارند.

وی در مورد جمعیت مورد مطالعه گفت: در سطح تهران فعلا با 1200 نفر شروع شده اما مطالعه هنوز نهایی نشده و در مسیر انجام است اما در سطح كشور از حدود 12 تا 15 هزار نفر نظرسنجی خواهیم كرد و با روش علمی حجم نمونه محاسبه شده و قرار است انجام شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۱ - ۲۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷