دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

حمایت بیمه ای توانبخشی معلولان در استان گیلان كافی نیست
 
گروه استان ها- مدیركل بهزیستی گیلان با بیان اینكه تنها بخشی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه هستند گفت: باید اعتبارات بیشتری برای این امر اختصاص یابد.
حمایت بیمه ای توانبخشی معلولان در استان گیلان كافی نیست
گروه استان ها- مدیركل بهزیستی گیلان با بیان اینكه تنها بخشی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه هستند گفت: باید اعتبارات بیشتری برای این امر اختصاص یابد. - اخبار استانها -
حسین نحوی نژاد در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در رشت ، درباره كمك بهزیستی گیلان به معلولین استان در راستای خرید وسایل كمك توانبخشی اظهار داشت: تقریبا همه تجهیزات كمك توانبخشی اعم از عصا، واكر و سایر موارد در كشور تولید می شود و تنها سمعك در كشور تولید نمی شود و در چند سال اخیر افزایش قیمت آن ما را با مشكل مواجه كرده است.

مدیركل بهزیستی گیلان با بیان اینكه این تجهیزات یكی از محورهای اساسی توانمندی معلولین است افزود: با تمهیدات بهزیستی كشور و پیگیری بهزیستی گیلان در سال گذشته بیش از 5 هزار و 500 حلقه باتری سمعك و 400 دستگاه سمعك از انواع پیشرفته دیجیتال خریداری و بین افراد توزیع شد.

روایت تسنیم از روزگار ناخوش كشاورز گیلانی / اوضاع زندگی این خانواده انسان را شرمسار می كند + فیلم
تشدید محدودیت های كرونایی در گیلان؛ اصناف تعطیل شده از تسهیلات حمایتی برخوردار می شوند
محدودیت های جدید كرونایی در استان گیلان آغاز شد
وی افزود: همچنین برای افرادی كه نتوانستیم برایشان سمعك تهیه كنیم كمك هزینه باتری سمعك كه سالانه 250 هزار تومان است در نظر گرفته شده كه خود توانخواه بتواند آن را تهیه كند از طرفی برای امورات درمانی مانند فیزیوتراپی، شنوایی شناسی، كار درمانی و گفتار درمانی حدود 500 میلیون تومان به افراد اعطاء شده تا زمانی كه بیمه بتواند این پوشش را دهد این افراد بتوانند از خدمات درمانی استفاده كنند.

مدیركل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان كرد: در كنار تجهیزات نام برده شده پای مصنوعی، دست مصنوعی و كفش های طبی هم مورد نیاز معلولین است كه در این حوزه بهزیستی گیلان حدود 500 میلیون تومان هزینه كرده و برای خرید كل تجهیزات 2 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده تا مشكلات افراد تا حدودی برطرف شود.

نحوی نژاد با بیان اینكه تولیدكنندگان داخلی باید برای تولید تجهیزات توانبخشی مانند سمعك تشویق شوند تا نیازی به واردات در این حوزه نداشته باشیم گفت: به دنبال این هستیم كه مشاركت خیرین را در خرید تجهیزات جلب كنیم؛ خیرین ترغیب بیشتری به مشاركت در ساخت مسكن و مراكز نگهداری معلولین و سالمندان دارند كه باید آن ها را در جهت مشاركت در تهیه تجهیزات مورد نیاز معلولین تشویق كنیم.

مدیركل بهزیستی گیلان با بیان اینكه امیدوارم با پیگیری هایی كه از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام می شود اعتبارات مربوط به تأمین تجهیزات برای معلولین افزایش پیدا كند افزود: ماده 6 قانون حمایت از معلولان وزارت بهداشت را مكلف كرده كه تمام خدمات توانبخشی و تجهیزات را زیر پوشش بیمه ببرد.

نحوی نژاد با اشاره به اینكه در سال گذشته كارهای اولیه در این حوزه صورت گرفت و حدود 300 میلیارد تومان در كشور در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت عنوان داشت: این اعتبار می تواند بخشی از خدمات توانبخشی را تحت پوشش قرار دهد اما كفایت نمی كند و باید این مسئله در بودجه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان كرد: از طریق ستاد اجرایی فرمان امام و بیمه بركت حدود 10 هزار نفر از معلولین كه مشكل بیشتری داشتند را بیمه تكمیلی كردیم كه تا پایان شهریور امسال اعتبار دارد و در حال استفاده از خدمات بیمه ای و رفاهی بیمه بركت هستیم كه تا حد زیادی مشكلات معلولین را برطرف می كند.

مدیركل بهزیستی گیلان با تاكید بر اینكه كسی كه با معلولیت به دنیا می آید تنها یك تفاوت ظاهری با دیگران دارد و این به معنی عدم كارآمدی آن فرد نیست افزود: نباید همه خدمات برای این افراد را از دولت خواست بلكه همه جامعه باید در این امر مشاركت داشته باشند؛ اكنون مناسب سازی برای سهولت رفت و آمد و زندگی معلولین یك نیاز است و ضمن پیگیری های دولت باید خود مردم نیز در این زمینه كوشا باشند.

وی با بیان اینكه فردی كه در خانه از معلول و سالمندی مواظبت می كند باید فضای خانه را به نحوی ترتیب دهد كه این افراد با راحت ترین وضعیت زندگی كنند افزود: نیاز واقعی جامعه تكریم معلولین و سالمندان است كه این امر باید مورد توجه همه مردم باشد از طرفی این كارهای بزرگ نیاز به اهتمام همه دستگاه ها داشته و همه نهادها باید در كنار سازمان بهزیستی باشند و خیلی از همكاری ها نیز الزام قانونی دارند.

مدیركل بهزیستی گیلان با تأكید بر لزوم آگاه سازی درباره عارضه اتیسم تصریح كرد: اتیسم یك بیماری معلولیت خالص نیست و طیف های متنوعی را دربر می گیرد در این رابطه بهزیستی گیلان تلاش می كند تا هم آموزش های لازم و آگاه سازی های مربوط به این افراد را ارائه دهد و هم مسائل رفاهی آن ها را تأمین كند.

نحوی نژاد با بیان اینكه در استان گیلان حدود 560 كودك دچار اختلال طیف اتیسم تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند ابراز داشت: بسیاری از این كودكان در مراكز روزانه در حال آموزش بوده و از یارانه های بهزیستی برخوردارند همچنین NGO 4 در رشت، بندرانزلی و رضوانشهر برای كودكان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در گیلان وجود دارد.

وی با بیان اینكه سازمان بهزیستی سامانه ای را برای غربالگری ایجاد كرده كه از 6 ماهگی به بعد اتیسم در كودك را تشخیص دهند گفت: از خانواده ها دعوت می شود به این سامانه به آدرس Autism.behzisti.net مراجعه كرده و به سوالات جواب دهند زیرا هر چه زودتر روند شناسایی انجام شود راحت تر می توان این عارضه را به حداقل رساند.
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۱:۰۲ - ۲۲/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۸