دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اختلالات گفتاری كودكان را از بدو تولد جدی بگیرید
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: یكی از اختلالات دوران رشد و تكامل كودكان، اختلالات در تولید صداها است كه به دلایل مختلف ایجاد می شود.
اختلالات گفتاری كودكان را از بدو تولد جدی بگیرید عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، گفت: یكی از اختلالات دوران رشد و تكامل كودكان، اختلالات در تولید صداها است كه به دلایل مختلف ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، طلیعه ظریفیان، در آستانه روز ملی گفتاردرمانی (اول اردیبهشت) افزود: اگر نوزادی در مكیدن شیر و صداسازی دوره نوزادی مشكل داشته و یا خیلی پر سروصدا باشد، باید در همین دوره نوزادی تحت مراقبت و مداخلات گفتاردرمانگر قرار بگیرد.

وی با تاكید بر اینكه مداخلات زودهنگام و در بدو تولد، بیشترین كمك را به رفع مشكلات بلع و صداسازی نوزاد می كند، افزود: یكی از اختلالات در دوران رشد و تكامل كودكان، اختلالات در تولید صداهاست كه به دلایل مختلف ایجاد می شود.

عضو هیأت علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه، مشكلات زبان در دوران كودكی را نیز به دو گروه " دركی " و " بیانی " تقسیم كرد و گفت: كودكانی كه متوجه مسائل پیرامون خود هستند ولی نمی توانند بیان و گفتار داشته باشند، در گروه افراد با مشكلات بیانی قرار می گیرند و كودكانی كه والدین احساس می كنند كه چیزی را متوجه نمی شوند و با درخواست های پیچیده تر، مشكلات زبانی آنان بیشتر می شود، در گروه افراد با مشكلات زبان دركی قرار می گیرند كه در هر دو صورت، باید به متخصصان گفتاردرمانی ارجاع داده شوند.

وی علل مختلفی را برای این مشكلات متصور شد و افزود: آسیب های شنوایی، بیماری اوتیسم، و ضعف در حافظه، از جمله علل مشكلات زبان دركی هستند كه با مداخلات و مراقبت های گفتاردرمانگران، این مشكلات بهبود می یابند.

ظریفیان در عین حال به والدین كودكان دچار اختلالات گفتار و زبان توصیه كرد كه برای مراجعه به گفتاردرمانگران جهت مراقبت از فرزندانشان، حتماً از متخصصان گفتاردرمانی كه دارای كارت و شماره نظام خدمات گفتاردرمانی هستند، استفاده كنند، تا در كار با كودك، از روش های استاندارد و صحیح تخصصی این حوزه استفاده شود.

وی تاكید كرد: مداخلات گفتاردرمانی، كیفیت زندگی افراد دچار اختلال گفتار و زبان را بالا می برد و به لحاظ ارتباطات اجتماعی، فعالیت های اقتصادی و مسائل عاطفی خانواده، بسیار مؤثر خواهد بود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۰:۲۳ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۱