دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

اگر نوزادی در مكیدن شیر یا صداسازی مشكل دارد، باید در همین دوره نوزادی تحت مراقبت گفتاردرمانی قرار بگیرد
 
عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه سالروز ملی «گفتاردرمانی» اعلام كرد:

اگر نوزادی در مكیدن شیر یا صداسازی مشكل دارد، باید در همین دوره نوزادی تحت مراقبت گفتاردرمانی قرار بگیرد

دكتر طلیعه ظریفیان عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در آستانه سالروز ملی «گفتاردرمانی» (اول اردیبهشت ماه) با عرض تبریك به این مناسبت، اعلام كرد: اگر نوزادی در مكیدن شیر و صداسازی دوره نوزادی مشكل داشته، و یا خیلی پر سروصدا باشد، باید درهمین دوره نوزادی تحت مراقبت و مداخلات گفتاردرمانگر قرار بگیرد.

وی در جمع خبرنگاران با تاكید بر اینكه مداخلات زودهنگام و در بدو تولد، بیشترین كمك را به رفع مشكلات بلع و صداسازی نوزاد می كند، افزود: یكی از اختلالات در دوران رشد و تكامل كودكان، اختلالات در تولید صداهاست كه به دلایل مختلف ایجاد می شود.

این عضو هیات علمی گروه گفتاردرمانی دانشگاه، مشكلات زبان در دوران كودكی را نیز به دو گروه " دركی " و " بیانی " تقسیم كرد و گفت: كودكانی كه متوجه مسایل پیرامون خود هستند ولی نمی توانند بیان و گفتار داشته باشند، در گروه افراد با مشكلات بیانی قرار می گیرند و كودكانی كه والدین احساس می كنند كه چیزی را متوجه نمی شوند و با درخواست های پیچیده تر، مشكلات زبانی آنان بیشتر می شود، در گروه افراد با مشكلات زبان دركی قرار می گیرند كه در هر دو صورت، باید به متخصصان گفتاردرمانی ارجاع داده شوند.

وی علل مختلفی را برای این مشكلات متصور شد و افزود: آسیب های شنوایی، بیماری اتیسم، و ضعف در حافظه، از جمله علل مشكلات زبان دركی هستند كه با مداخلات و مراقبت های گفتاردرمانگران، این مشكلات بهبود می یابند.

دكتر ظریفیان در عین حال به والدین كودكان دچار اختلالات گفتار و زبان توصیه كرد كه برای مراجعه به گفتاردرمانگران جهت مراقبت از فرزندانشان، حتما از متخصصان گفتاردرمانی كه دارای كارت و شماره نظام خدمات گفتاردرمانی هستند، استفاده كنند، تا در كار با كودك، از روش های استاندارد و صحیح تخصصی این حوزه استفاده شود.

وی در پایان این گفت وگو، تاكید كرد كه مداخلات گفتاردرمانی، كیفیت زندگی افراد دچار اختلال گفتار و زبان را بالا می برد و بلحاظ ارتباطات اجتماعی، فعالیت های اقتصادی و مسایل عاطفی خانواده، بسیار موثر خواهد بود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۴:۴۰ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴