دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳

لكنت، یكی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است
 
مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز شنبه در آستانه سالروز ملی « گفتاردرمانی – اول اردیبهشت ماه »؛ اعلام كرد كه لكنت، یكی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است، بطوری كه براساس آمار جهانی، از هر صد نفر، یك نفر دچار لكنت است.
به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛ لكنت، یكی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است
مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی روز شنبه در آستانه سالروز ملی « گفتاردرمانی – اول اردیبهشت ماه »؛ اعلام كرد كه لكنت، یكی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است، بطوری كه براساس آمار جهانی، از هر صد نفر، یك نفر دچار لكنت است.

لكنت، یكی از اختلالات شایع در حوزه گفتار و زبان است

دكتر اكبر دارویی در جمع خبرنگاران، ضمن عرض تبریك بمناسبت سالروز ملی گفتاردرمانی به جامعه گفتاردرمانگران كشور و آرزوی موفقیت برای آنان، افزود: شیوع لكنت در میان كودكان بیشتر از بزرگسالان است كه در اثر آن، وقفه هایی در صحبت پیش می آید و فرد به راحتی نمی تواند صحبت كند.

بگفته وی، طبق یافته های جدید، لكنت عمدتا از اختلالات ژنتیكی ایجاد می شود و ممكن است كه در نسل های قبلی فرد مبتلا به لكنت، افرادی دچار لكنت بودند و یا از مشكلات در سیستم عصبی، بروز می كند كه سبب مشكلات در روابط اجتماعی شده و انزوای اجتماعی ایجاد می كند و در نتیجه فرد نمی تواند فعالیت و استعدادهای خود را بروز بدهد و نیاز به ارائه الگوی مناسب گفتاری دارد كه گفتاردرمانی می تواند به كمك این افراد بیاید.

وی، علم گفتاردرمانی را از جمله علوم توانبخشی ذكر كرد و گفت: اختلالات گفتار و زبان كه به رفع یا كاهش ارتباطات انسانها می انجامد و یا مشكلات در خواندن و نوشتن ایجاد می كند، در این حوزه قرار می گیرند. و این اختلالات می توانند به تنهایی بروز كند و یا به عنوان یكی از علائم بیماری ها و یا مشكلات جسمی و ذهنی (مانند اتیسم یا شكاف كام)، ایجاد شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه درباره دیگر انواع اختلالات گفتار و زبان، افزود: اختلالات صدا از حنجره پیش می آید، كه برای رفع آن، بیمار به متخصص حنجره مراجعه می كند و متخصص حنجره برای توانبخشی و تكمیل مراحل درمان، می تواند بیمار را به گفتاردرمانگر ارجاع بدهد تا با تكنیك های گفتاردرمانی به بهبودی بیمار كمك شود.

دكتر دارویی، سكته مغزی و شكاف كام را از دیگر عوامل بروز اختلالات گفتار و زبان عنوان كرد و گفت: سكته مغزی سبب اختلال در قدرت درك و بیان كلمات خواهد شد كه با توجه به شدت و ضعف آن، تاثیرات آن بر گفتار و زبان فرد نیز متفاوت خواهد بود.

وی افزود: مشكلات شكاف كام كه یكی از نقص های دوران جنینی محسوب می شود، پس از اعمال جراحی و دارودرمانی، فرد به گفتاردرمانگر ارجاع داده می شود و معمولا با كار تیمی متشكل از گفتاردرمانگر، شنوایی شناس و كاردرمانگر، می توان مشكلات گفتاری فرد را بهبود بخشید.

این متخصص و محقق حوزه گفتار و زبان همچنین تصریح كرد كه درمان قطعی در هیچ اختلالی وجود ندارد و تبلیغاتی كه در فضای مجازی برای درمان قطعی لكنت و یا اختلالات دیگر گفتار و زبان منتشر می شود، صحت نداشته و مورد تایید نیست، بلكه توانبخشی گفتار و زبان، بهبودی ایجاد می كند و با توجه به شدت و ضعف اختلال و ارجاع بموقع فرد به متخصص گفتاردرمانی، در میزان بهبودی موثر خواهد بود.

مدیر گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، در پاسخ به سئوال یكی از خبرنگاران، درباره میزان تربیت نیروی متخصص گفتاردرمانی در این دانشگاه گفت: این دانشگاه، به عنوان اولین دانشگاه در كشور كه مقطع دكتری رشته گفتاردرمانی را راه اندازی كرد، هم اكنون دارای 12 دانشجوی دكتری رشته گفتاردرمانی است.

دكتر دارویی، افزود: هم اكنون، 85 دانشجو در مقطع كارشناسی و 25 دانشجو نیز در مقطع كارشناسی ارشد این رشته مشغول به تحصیل هستند.

وی، تعداد فارغ التحصیلان رشته گفتاردرمانی این دانشگاه، طی 15 دوره تحصیلی در مقطع دكتری را حدود 31 تن و طی 29 دوره مقطع كارشناسی ارشد را حدود 153 نفر و با برگزاری 28 دوره كارشناسی گفتاردرمانی نیز حدود 570 تن ذكر كرد.

وی همچنین گفت: از دو بیمارستان و دو كلینیك پزشكی و توانبخشی تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، یك بیمارستان توانبخشی رفیده و دو كلینیك اسماء و نظام مافی، انواع خدمات گفتاردرمانی را به نیازمندان و بیماران ارائه می دهند.

وی افزود: معمولا بیماران با مشكلات نورولوژیك، بیماران فلج مغزی و سكته مغزی، به بیمارستان توانبخشی رفیده و بیماران با اختلالات گفتار و زبان بویژه بیماران اتیسم و برخی از نوزادان با مشكلات بلع، به كلینیك توانبخشی اسماء و مددجویان با انواع اختلالات گفتار و زبان به كلینیك نظام مافی مراجعه ، و از خدمات گفتاردرمانگران این مراكز درمانی استفاده می كنند.

وی تاكید كرد كه برای اجرای پایان نامه ها و طرح های تحقیقاتی، از امكانات مراكز پژوهشی مانند مركز نقشه برداری مغز و پژوهشگاه علوم شناختی، و در صورت لزوم، از ارتباطات بین دانشگاهی برای اجرای طرح های پژوهشی استفاده می شود.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۱:۴۰ - ۲۹/۰۱/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲